Ny vejledning om arbejdsgivers forebyggelse af sundhedsskadelige krænkende handlinger på arbejdspladsen

Danske Mediers Arbejdsgiverforening 
Orientering nr. 3/2019
Arbejdsmiljø
5. marts 2019

Baggrunden for vejledningen

En ny bestemmelse i bekendtgørelse om arbejdets udførelse trådte i kraft den 18. november 2018. Med bestemmelsen følger, at Arbejdstilsynet nu har mulighed for at give påbud til arbejdsgiver om manglende forebyggelse af krænkende handlinger, som ikke har mobbebehandlingens systematik. Vejledningen, der bakkes op af arbejdsmarkedets parter, præciserer bl.a., hvad der skal forstås ved krænkende handlinger, og hvordan de kan forebygges på arbejdspladserne.

Arbejdstilsynets nye påtaleret

Med den nye bestemmelse har Arbejdstilsynet fra den 15. marts 2019 mulighed for, at træffe afgørelse, hvis der fx er tale om, at sundhedsskadelige krænkelser på arbejdspladsens går ud over skiftende personer eller efter et uforudsigeligt mønster. Arbejdstilsynet har ligeledes fået mulighed for at påtale enkeltstående grove krænkelser. Der skal dog være tale om potentielt traumatiserende krænkelser, som fx grove handlinger af seksuel karakter. Tidligere havde Arbejdstilsynet kun påtaleret, hvis der var tale om systematisk mobning eller seksuel chikane over en længere periode.

Konkrete ændringer for arbejdsgiver?

Den nye bestemmelse og tilhørende vejledning medfører ingen materielle ændringer af arbejdsgivers pligt til at forebygge fx mobning og seksuel chikane på arbejdspladsen. Det er udelukkende Arbejdstilsynets påtaleret, der blevet udvidet. Særligt i forhold til enkeltstående krænkende handlinger, har Arbejdstilsynet kun påtaleret over for virksomheden, hvis de kan påvise, at ledelsen/lederen havde kendskab til hændelsen, men undlod at handle herpå.

Henvendelse
Eventuelle spørgsmål i denne forbindelse kan rettes til Thomas Rønnow på telefonnummer 33974248 eller e-mail tr@mediearbejdsgiverne.dk.

Læs også

Forecast af annoncemarkedet for podcast på det danske marked

I Medieudviklingen 2023 fra DR Analyse bliver det fremhævet, at væksten i podcastdækningen er stagneret og endda faldende for enkelte målgrupper. DR finder tendensen i egne undersøgelser, men samme tendens kan findes i andre kilder, tilgængelige for markedet, såsom Index Danmark, radiomålingens ”Annual Survey” og Gallups Lokal Index. Den tilsyneladende stagnerede vækst har fået Danske Medier Research til at dykke dybere i tallene og undersøge potentialet for podcastmarkedet i et tiårigt perspektiv. Herunder hvilke barrierer, der udfordrer væksten i podcast.

Velkommen til Danske Mediers Nyhedsbrev

Modtag AKTUELT fra Danske Medier

Danske Mediers nyhedsbrev giver dig aktuelt indhold fra- og viden om mediebranchen. Samtidig indeholder nyhedsbrevene holdninger og nyt fra Danske Medier – herunder en fast digital klumme og information om events og kurser. 

Nyhedsbrevet AKTUELT udkommer hver fredag i ulige uger, undtagen i ferieperioder.

Ved tilmelding til nyhedsbrevet samtykker du til, at Danske Medier må sende dig de valgte nyhedsbreve via e-mail. Du kan til enhver tid trække samtykket tilbage. Afmelding kan ske ved at klikke på linket i bunden af nyhedsbrevene eller skrive til  mail@danskemedier.dk. Du kan her læse mere om, hvordan vi håndterer dine personoplysninger.

Vælg nyhedsbrev