Indlæg
De seneste år har vist en udvikling mod stadigt flere og stadigt smallere nichemedier. Flere danske medievirksomheder ser ud til at have knækket koden og har med succes udvidet forretningen i Danmark og i udlandet.
Danske Medier har talt med Tor Arnbjørn, chefredaktør på Science Report og direktør i Rakkerpak Productions, om hvad der styrker nichemediernes relevans, og hvorfor deres popularitet vokser i en tid, hvor konkurrencen om mediebrugeres opmærksomhed kun bliver større. Tor Arnbjørn drøfter disse spørgsmål og mange flere til prisuddelingen den 1. september i selskab med en række repræsentanter fra nogle af de mest succesfulde cases på nichemediemarkedet:
- Anders Heering, adm. direktør og ansv. chefredaktør Watch Medier
- Mette Rosendahl, udviklingsdirektør Teknologiens Mediehus
- Kristian Lund, adm. direktør og chefredaktør Medicinske Tidsskrifter
Alle vil gerne lave kvalitetsjournalistik og have sorte tal på bundlinjen – men hvad er hemmeligheden for at lykkes?
Det centrale fokus skal være på den specifikke, relevante målgruppe. Man skal som medie være skarp på præcis, hvem man vil nå ud til, og hvordan man gør det. Det er vigtigt, at man arbejder efter, hvilke behov ens målgruppe har og leverer kvalitetsindhold, som de ikke kan få andre steder. På den måde skiller man sig ud, ligesom en god delikatessebutik. Som medie kan man hele tiden blive bedre og klogere på, hvad målgruppen efterspørger ved at følge med i, hvilket indhold de læser. Det giver en positiv feedback proces, hvor man justerer journalistikken løbende efter, hvad der er brugbart for målgruppen.
Hvor lille en niche kan man ramme med sin journalistik og fortsat sikre økonomisk bæredygtighed, og hvordan spiller digitaliseringen ind i jeres udvikling?
Hvis det man laver som specialmedier er vigtigt og relevant, så kan man ramme en lille niche og på den måde få økonomien til at køre rundt. Så man skal bruge tid på at finde ud af lige præcis dét, man kan bidrage med, som er overraskende eller unikt, og som skiller sig ud fra det hav af forskellige medier, der findes. Igen handler det om at sætte sig grundigt ind i, hvad læserne har brug for og herudfra være proaktiv i sin markedsføring og markere sig ved at bruge de mange digitale muligheder, vi har i dag.
Hvordan spiller digitaliseringen ind i jeres udvikling?
Den digitale udvikling bidrager i høj grad til at styrke den skov af nichemedier, vi ser i dag og er med til at udbrede kendskabet til dem. De mange forskellige digitale løsninger og platforme gør for eksempel, at det er nemt og hurtigt at dele artikler og indhold, man som bruger finder interessant. Dette var ikke muligt på samme måde tidligere, og det kommer os til gode. I sidste ende er det vigtigt at understrege, at det, der virker bedst, er at lave solid kvalitetsjournalistik. Læserne efterspørger kvalitet og valid viden, så det skal selvfølgelig være grundlaget for det, man producerer.
Hvad betyder det for journalistikken, når kilderne bliver til kunder?
Dette er selvfølgelig en udfordring og kan være et redaktionelt dilemma. Det er vigtigt, at man på redaktionerne og i ledelsen kræver, at man holder sin etiske fane højt og ikke lader sig påvirke af sine kilder. Et godt eksempel er politiske journalister på Christiansborg. De har dagligt en tæt kontakt med politikerne, som de jo opbygger en form for relation til, men samtidig skal de være i stand til at være kritiske og professionelle. Det skal man som journalist kunne navigere i for at bevare sin troværdighed og faglighed. Det er vigtigt, at man som medie løbende tager dette dilemma op og på den måde får justeret de glidebaner, der kunne opstå. Det afgørende er, at man hele tiden efterstræber vandtætte skotter mellem det redaktionelle og det kommercielle.
Kontakt
Caroline Van Halsema
cvh@danskemedier.dk
Mobil: 92 82 27 67