Pressemeddelelse
Med ’Årets kommercielle indsats’ vil Danske Medier og De Lokale Ugeaviser anerkende de ugeaviser, der i det forgangne år har løftet ugeavisen som kommercielt produkt.
Ugeavisernes Efterårsseminar og den afsluttende fejring af Ugeavisernes Årspriser sætter fokus på ugeavisernes arbejde gennem et år, der både økonomisk og redaktionelt har været præget af coronakrisen.
Vi glæder os over at kunne facilitere udvekslingen af ny viden, idéer og skulderklap på et tidspunkt, hvor mange ugeaviser kæmper økonomisk, alt imens de løfter et kæmpe ansvar i det lokale demokrati, kultur og foreningsliv.Marianne Bugge Zederkof, konst. adm. direktør, Danske Medier
Da covid-19 pressede annonceindtægterne yderligere efter flere år med techgiganternes fortsatte udhulning af det lokale annoncemarked, kom ugeavisernes overlevelse for alvor på den mediepolitiske dagsorden.
I begyndelsen af 2021 var flere ugeavisers overlevelse i fare, og behovet for at sætte fokus på udvikling og innovation er kun blevet større. Frem mod de kommende medieforhandlinger arbejder Danske Medier således for en midlertidig udviklingspulje, der skal støtte innovation og digital transformation.
Til Ugeavisernes Årspriser 2021 sætter Danske Medier fokus på den nødvendige innovation med den nye pris ”Årets kommercielle indsats”. Idéen til den nye pris blev født ved Ugeavisernes Årspriser 2020, hvor de lokale ugeaviser midt i coronakrisen greb bolden, både redaktionelt og kommercielt, eksempelvis gennem samarbejde med lokalt erhvervsliv.
Danske Medier og De Lokale Ugeaviser glæder sig til at sætte fokus på de mange gode eksempler på kommerciel innovation i branchen med den nye kategori, der er en tilføjelse til de øvrige kategorier Nyhedsprisen, Debatprisen, Ildsjæleprisen og den ligeledes nye De lokale mediers specialpris.
Ugeavisernes Efterårsseminar 2021
Ugeavisernes Årspriser uddeles i forlængelse af Ugeavisernes Efterårsseminar, der løber af stablen den 6. oktober 2021 på Hotel Koldingfjord.
Til konferencen vil der bl.a. blive sat fokus på distribution i et ja-tak regime med besøg af hollandske Maurice Ubags, Mediahuis Limburg. Patrick Arendal Fahlström fra Infomedia og mediascale.dk kommer og fortæller om seneste udvikling inden for betalingsvillighed, abonnementsmodeller og crowdfunding med udgangspunkt i de lokale ugeaviser, mens Poul Madsen vil runde dagens program af på passende manér.
Kontakt
Marianne Bugge Zederkof, konst. adm. direktør, Danske Medier
mbz@danskemedier.dk
Caroline van Halsema, kommunikationskonsulent, Danske Medier
cvh@danskemedier.dk