Vigtigt fokus på techgiganter fra dansk regering

Den danske regering har i dag fremlagt en strategi for Danmarks teknologiske diplomati 2021-2023. Strategien lægger op til, at Danmark internationalt skal arbejde for en mere ansvarlig, demokratisk og tryg teknologiudvikling.

Udenrigsminister Jeppe Kofod (S) udtalte ved lanceringen på et webinar onsdag, at de sociale medier underminerer vores demokrati. Han peger bl.a. på stormløbet på Kongressen den 6. januar som et eksempel på skyggesiderne af sociale medier.  

Danmark skal være med til at sikre, at demokratisk valgte regeringer kommer tilbage i teknologiudviklingens førersæde og kæmpe for, at de digitale spilleregler tager udgangspunkt i demokratiske værdier. Konkret indeholder strategien 21 initiativer.

Danske Medier ser ambitionerne i strategien som positive og vigtige, også for at beskytte publicistiske mediers samfundsrolle i fremtiden. Foreningen ser frem til at bistå tech-ambassadør Anne Marie Engtoft Larsen med at kvalificere de forskellige tiltag samt drøftelser om, hvordan målsætningerne kan opnås i det internationale arbejde.

Mest læste

Læs også

Interessen er overvældende, men på to afgørende områder halter podcastere stadig efter andre mediefolk

Et stigende antal danskere får deres nyheder, underholdning, sport og kultur via podcasts. Fra 2017 til 2020 er der sket en fordobling af podcastlytningen, hvilket har skabt en et fantastisk miljø af producenter, freelancere og uafhængige podcastere. Når det kommer til muligheder for at opnå juridisk vejledning og offentlig støtte, halter podcastere dog stadig bagud i forhold til andre mediefolk.

Politisk makværk i kviklånsloven

Der er indkaldt til nye forhandlinger om udbedring at uhensigtsmæssigheder i den såkaldte ”kviklånslov”. Brancheforeningerne for de private medier, annoncører, reklame og mediebureauer at komme med en klar opfordring til, at problemstillingerne løses for alle områder, og at man ikke kun finder en undtagelse for DBU’s spillertrøjer.

Velkommen til Danske Mediers Nyhedsbreve

Modtag Aktuelt fra Danske Medier.

Danske Mediers nyhedsbreve giver dig aktuelt indhold fra og viden om mediebranchen. Samtidig indeholder nyhedsbrevene holdninger og nyt fra Danske Medier – herunder om events, gå-hjem-møder og kurser. Nyhedsbrevet Danske Medier kan herudover indeholde annoncer fra interessenter i mediebranchen. 

Danske Medier udkommer med følgende nyhedsbreve: 

  • Nyhedsbrevet Danske Medier udkommer hver fredag i ulige uger, undtagen i ferieperioder.
  • Nyhedsbrevet Digitalt udkommer hver fredag i lige uger, undtagen i ferieperioder.

Ved tilmelding til nyhedsbrevet samtykker du til, at Danske Medier må sende dig de valgte nyhedsbreve via e-mail. Du kan til enhver tid trække samtykket tilbage. Afmelding kan ske ved at klikke på linket i bunden af nyhedsbrevene eller skrive til  mail@danskemedier.dk. Du kan her læse mere om, hvordan vi håndterer dine personoplysninger.

Vælg nyhedsbrev(e)