Fredag 17. juni kl. 10-10:45
F37 - Operate
Nyhedskriterier. Tillid. Troværdige kilder. Hvad er vigtigt, når sociale medier bliver en væsentlig platform for unges mediebrug? Danske Medier inviterer til diskussion og debat.
Unges kilder til nyheder har ændret sig, og de traditionelle medier må ofte se sig overhalet i konkurrencen om unges opmærksomhed. En udvikling, som de seneste år har været stigende og som stiller nye krav også til undervisningen af de unge. Ikke mindst efter vi med coronapandemien og Ukraine-konflikten har set, hvordan misinformation trives og spredes på de sociale medier.
Danske Medier rejser derfor spørgsmålet: Hvordan klæder vi de unge på til at navigere i en medievirkelighed, der er stadig mere foranderlig?
Først præsenterer Danske Medier helt nye kvalitative data for, hvordan unge egentlig begår sig i medielandskabet. Sammen med Kantar Gallup og Ritzau har vi fulgt 250 unge i alderen 13-19 år og dykket ned i deres nyheds- og medieforbrug over en uge.
Hvilke nyheder læser, ser og lytter de til? Fra hvilke kilder foretrækker de at få deres nyheder? Og i hvor høj grad er de kritiske overfor de nyhedshistorier, de møder? Kom og bliv klogere, når Danske Medier på Folkemødet præsenterer en dugfrisk undersøgelse af unges mediebrug suppleret af key findings af rapporten Danskernes Brug af Nyhedsmedier 2022 (RUC), der offentliggøres ved et arrangement 27. september.
Vi vender de store spørgsmål med bl.a. børne- og undervisningsminister Pernille Rosenkrantz-Theil (S), ansv. chefredaktør Karl Erik Stougaard, Det Nordjyske Mediehus, indholdsdirektør Lotte Lindegaard, TV2 og folkeskolelærer og uddannelseskonsulent Aslak Gottlieb, medieundervisning.dk.
Adm. direktør Mads Brandstrup er moderator ved arrangementet og kan kontaktes på mab@danskemedier.dk.
Kontakt
Josefine Anker
Presse- og kommunikationskonsulent
joa@danskemedier.dk
Mobil: 61 77 08 43