Folkemøde 2022 datoer
 

Danske Medier på Folkemødet 2022: Har vi efterladt de unge i TikTok-land?

Fredag 17. juni kl. 10-10:45

F37 - Operate

Nyhedskriterier. Tillid. Troværdige kilder. Hvad er vigtigt, når sociale medier bliver en væsentlig platform for unges mediebrug? Danske Medier inviterer til diskussion og debat. 

Unges kilder til nyheder har ændret sig, og de traditionelle medier må ofte se sig overhalet i konkurrencen om unges opmærksomhed. En udvikling, som de seneste år har været stigende og som stiller nye krav også til undervisningen af de unge. Ikke mindst efter vi med coronapandemien og Ukraine-konflikten har set, hvordan misinformation trives og spredes på de sociale medier. 

Danske Medier rejser derfor spørgsmålet: Hvordan klæder vi de unge på til at navigere i en medievirkelighed, der er stadig mere foranderlig?  

Først præsenterer Danske Medier helt nye kvalitative data for, hvordan unge egentlig begår sig i medielandskabet. Sammen med Kantar Gallup har vi fulgt 250 unge i alderen 13-19 år og dykket ned i deres nyheds- og medieforbrug over en uge.

Hvilke nyheder læser, ser og lytter de til? Fra hvilke kilder foretrækker de at få deres nyheder? Og i hvor høj grad er de kritiske overfor de nyhedshistorier, de møder? Kom og bliv klogere, når Danske Medier på Folkemødet præsenterer en dugfrisk undersøgelse af unges mediebrug suppleret af key findings af rapporten Danskernes Brug af Nyhedsmedier 2022 (RUC), der offentliggøres ved et arrangement 27. september. 

Vi vender de store spørgsmål med bl.a. børne- og undervisningsminister Pernille Rosenkrantz-Theil (S), ansv. chefredaktør Karl Erik Stougaard, Det Nordjyske Mediehus, indholdsdirektør Lotte Lindegaard, TV2 og folkeskolelærer og uddannelseskonsulent Aslak Gottlieb, medieundervisning.dk.

Adm. direktør Mads Brandstrup er moderator ved arrangementet og kan kontaktes på mab@danskemedier.dk.

Kontakt

Josefine Anker
Presse- og kommunikationskonsulent

joa@danskemedier.dk
Mobil: 61 77 08 43

Læs også

Ny rapport: Rekordhøj vækst i digital annonceomsætning er gode nyheder, men techgiganter indtager stadig større markedsandele

Friske tal fra rapporten “Online Markedsstatistik 2021” af Danske Medier og Kreativitet & Kommunikation viser en markant fremgang på det digitale annoncemarked i 2021. Udviklingen står i kontrast til et coronaramt 2020, hvor stigningen i annonceomsætning fra 2019 til 2020 var meget beskeden. Samtidig udgør techgiganters markedsandele over halvdelen af den digitale omsætning. Det advarer Danske Medier mod og opfordrer Folketinget til at følge i EU’s spor og stramme grebet om big tech.

Høringssvar vedrørende udkast til forslag til lov om delvis undtagelse af den uafhængige task force vedrørende Scandinavian Star fra reglerne i lov om offentlighed i forvaltningen m.v.

Danske Medier har med tak modtaget Justitsministeriets høringsbrev af 15. marts 2022 med opfordring til at fremkomme med bemærkninger til lovforslaget om delvis undtagelse af den uafhængige task force om reder-, ejer- og forsikringsforholdene vedrørende Scandinavian Star fra reglerne i lov om offentlighed i forvaltningen m.v.

Velkommen til Danske Mediers Nyhedsbrev

Modtag AKTUELT fra Danske Medier

Danske Mediers nyhedsbrev giver dig aktuelt indhold fra- og viden om mediebranchen. Samtidig indeholder nyhedsbrevene holdninger og nyt fra Danske Medier – herunder en fast digital klumme og information om events og kurser. 

Nyhedsbrevet AKTUELT udkommer hver fredag i ulige uger, undtagen i ferieperioder.

Ved tilmelding til nyhedsbrevet samtykker du til, at Danske Medier må sende dig de valgte nyhedsbreve via e-mail. Du kan til enhver tid trække samtykket tilbage. Afmelding kan ske ved at klikke på linket i bunden af nyhedsbrevene eller skrive til  mail@danskemedier.dk. Du kan her læse mere om, hvordan vi håndterer dine personoplysninger.

Vælg nyhedsbrev