Netværksmøde (2)
 

Internationale trends, native advertising og vidensdeling var i centrum på Danske Mediers netværksmøde for Specialmedier

Tirsdag afholdt Danske Medie netværksmøde for fag- og specialmedier på Kosmopol i København med annoncering som overordnet tema. Deltagere fra en bred kreds af medlemmer deltog, og tre oplægsholdere fra hhv. FrontMedia, Tech Relations og Adundas gav indblik i trends indenfor annoncemarkedet, tips til at øge salg ved blandt andet native advertising og advertorials og værktøjer til at styrke medlemstilknytning.

"Det er vigtigt, at vi som brancheforening løbende understøtter, at medlemmer kan blive opdateret på væsentlige emner, der kan styrke og samle branchen. På dette netværksmøde, der tog udgangspunkt i annoncemarkedet, var der masser af gode ideer, og vi kom bredt omkring. På de kommende netværksmøder vil vi sammen med Fagudvalget for Specialmedier hele tiden tage fat i aktuelle og relevante emner," udtaler kommerciel direktør i Danske Medier Marianne Bugge Zederkof.

David Wall fra FrontMedia gav en status på det danske annoncemarked og udviklingen i forskellige segmenter og brancher. En væsentlig pointe var, at den digitale transformation er i gang, men det går langsomt, og der er fortsat stor efterspørgsel på markedet efter printudgivelser.

Fra Tech Relations, en del af Teknologiens Hus, gav Daniel Bergsagel indsigt i deres arbejde og, hvordan virksomheder med fordel kan benytte sig af målrettet native advertising og advertorials, der bygger på relevante og oplysende historier, til at nå bredt ud og indfange brugerne. Her lagde Daniel Bergsagel vægt på, at annonceindholdet bør have et højt fagligt niveau og bygge på ’den gode historie’ for at indfange kunder.

Henrik Thøgersen fra Adundas havde nærlæst FIPPs årsrapport og gav en overflyvning af tendenserne på magasinmarkedet med udgangspunkt i danske eksempler. Bl.a fortalte han, hvordan man kan engagere sine medlemmer med kurser, awards, messer og rabatter for at styrke medlemstilknytning og indfange nye medlemmer. Samtidig påpegede Henrik Thøgersen, at medievirksomheder bør være bevidste om at styrke deres grønne profil i forhold til CO2-aftryk og klimavenlige tiltag. Særligt annoncer med grønt og bæredygtigt indhold spiller en markant større rolle og efterspørges i langt højere grad end tidligere, understregede Henrik Thøgersen.

Deltagerne udtrykte stor tilfredshed med de faglige oplæg:

"Eventet var inspirerende, og vi fik et hurtigt overblik over de rigtig mange muligheder, der er for at øge både salg og medlemstilknytning. Vi kom bredt omkring, hvor nogle perspektiver er brugbare i en traditionel medlemsorganisation, mens andet er mere relevant i en ren kommerciel sammenhæng. Derudover var det godt at møde kolleger på tværs af medier," lød det fra kommunikationschef i Dansk Sygeplejeråd Morten Jakobsen.

Også Maibritt Moeller Bryding, Sales Director i Computerworld, fik noget med hjem i rygsækken:

"Det var brugbart at få indblik i, hvordan andre specialmedier arbejder, især med native advertising. Og særligt interessant var det for mig at høre, hvordan Tech Relations har bygget deres forretning op."

Danske Medier orienterer løbende om kommende møder her på hjemmesiden og i vores nyhedsbrev. Det er tiltænkt, at netværksmøderne afholdes hver fjerde måned.

Kontakt

Nikolaj Lægaard Simonsen, 
Politisk konsulent 
nls@danskemedier.dk
Mobil: 40 42 42 63

Læs også

Ny rapport: Rekordhøj vækst i digital annonceomsætning er gode nyheder, men techgiganter indtager stadig større markedsandele

Friske tal fra rapporten “Online Markedsstatistik 2021” af Danske Medier og Kreativitet & Kommunikation viser en markant fremgang på det digitale annoncemarked i 2021. Udviklingen står i kontrast til et coronaramt 2020, hvor stigningen i annonceomsætning fra 2019 til 2020 var meget beskeden. Samtidig udgør techgiganters markedsandele over halvdelen af den digitale omsætning. Det advarer Danske Medier mod og opfordrer Folketinget til at følge i EU’s spor og stramme grebet om big tech.

Høringssvar vedrørende udkast til forslag til lov om delvis undtagelse af den uafhængige task force vedrørende Scandinavian Star fra reglerne i lov om offentlighed i forvaltningen m.v.

Danske Medier har med tak modtaget Justitsministeriets høringsbrev af 15. marts 2022 med opfordring til at fremkomme med bemærkninger til lovforslaget om delvis undtagelse af den uafhængige task force om reder-, ejer- og forsikringsforholdene vedrørende Scandinavian Star fra reglerne i lov om offentlighed i forvaltningen m.v.

Velkommen til Danske Mediers Nyhedsbrev

Modtag AKTUELT fra Danske Medier

Danske Mediers nyhedsbrev giver dig aktuelt indhold fra- og viden om mediebranchen. Samtidig indeholder nyhedsbrevene holdninger og nyt fra Danske Medier – herunder en fast digital klumme og information om events og kurser. 

Nyhedsbrevet AKTUELT udkommer hver fredag i ulige uger, undtagen i ferieperioder.

Ved tilmelding til nyhedsbrevet samtykker du til, at Danske Medier må sende dig de valgte nyhedsbreve via e-mail. Du kan til enhver tid trække samtykket tilbage. Afmelding kan ske ved at klikke på linket i bunden af nyhedsbrevene eller skrive til  mail@danskemedier.dk. Du kan her læse mere om, hvordan vi håndterer dine personoplysninger.

Vælg nyhedsbrev