Torsdag 9. juni kl. 13-15:00
FOA, Staunings Plads 1-3, København V
Som redaktør er indsigten i og forståelsen af brugere/læsere et ankerpunkt i såvel redaktionel udvikling som tiltrækning af annonceindtægter.
Men at lave en troværdig og dækkende brugerundersøgelse er en kompleks opgave, og behovene varierer fra medie til medie. Derfor inviterer Danske Medier til en eftermiddag, hvor du kan hente inspiration til såvel den gode brugerundersøgelse som de rigtige værktøjer.
På netværksmødet deles erfaringer med læseranalyser til den redaktionelle udvikling. Hvad vil læsere have, og hvordan løser vi kommunikationsopgaverne bedst?
Herefter skifter vi spor til analyser som input til annoncesalget og dykker bl.a. ned i de officielle branchemålinger for læsertal. Vi bliver også opdateret på alternativerne indenfor kommerciel måling af medier.
Efterfølgende bydes på et glas vin og der bliver rig lejlighed til at følge op og spørge ind til dagens emne.
Netværksmøde om annoncesalg for fag- og specialmedier 9. juni:
Spørg dine brugere: Erfaringer med læserundersøgelser
Læseranalysen til redaktionalt brug
v/Gitte Hejberg, chefredaktør ved Fagbladet FOA
Gitte deler sine erfaringer med læserundersøgelser og gevinsterne ved den løbende brugerkontakt, både i forhold til tilfredsheden med FOAs digitale og trykte udgivelser samt de journalisiske kriterier og den faglige identitet. FOA har en helt frisk undersøgelse med til dagen.
Omsætning af læseranalyse til magasin udvikling
v/Karen Gahrn, redaktør og Nadia Jakobsen, specialist i læser- og medlemsundersøgelser OTW, Aller Media’s content- og kommunikationsbureau
Når magasinet skal redesignes, relanceres eller indholdsoptimeres, danner læseranlayser typisk klangbund for ændringerne. Indsigterne i behov, adfærd, tilfredshed og brugsmønstre omsættes til redaktionelle koncepter, visuelle greb og tilrettelæggelse af kommunikationen på tværs af kanaler.
Læseranalysen til annonce udvikling
v/Berit Puggaard, Kantar Gallup.
Kantar Gallup har i mange år stået for den officielle læsertalsundersøgelse, men har også løsninger for de, der ikke kan indgå i målingen, eller blot ønsker andre analyser for det enkelte medie. Bliv klogere på læsertalsmålingen, kommercielle analyser, og hvad der er det rette værktøj for dig.
Netværk og kaffe