Pressemeddelelse
Danske Medier relancerer i år Danske Mediers Digitale Priser og Årets Avisside under den fælles overskrift ’Danske Mediers Designpriser’, der har til formål at hylde journalistik og formidling på tværs af platforme.
Den nye konkurrence rummer fem priser, der uddeles i to kategorier, hhv. lokale/regionale medier og landsdækkende medier, samt en særpris, der udpeges af juryen blandt indstillingerne. Der uddeles dermed i alt 11 priser inden for nytænkende design, dataformidling, kommerciel kreativitet, anvendelse af formater og samlet formidling af den journalistiske fortælling.
”Med relanceringen ønsker Danske Medier at sætte fokus på den disciplin, der handler om at finde de bedste løsninger i krydsfeltet mellem form og indhold. Medier skal i højere og højere grad anvende værktøjer som grafisk design, brugervenlighed og formater til at give målgruppen en god oplevelse, og med de nye priser vil vi danne en platform for inspiration til udmærkelse inden for formidling af den journalistiske historie,” siger Danske Mediers adm. direktør Mads Brandstrup.
Marianne Bahl, der arbejder som visuel strateg og creative director hos Bahl Visuel Strategi, har sammen med Kamilla Harritsø været med i udviklingsarbejdet af Danske Mediers Designpriser. Marianne Bahl rådgiver blandt andet medier i deres visuelle udtryk og er forperson for årets jury:
”Vi hylder de bedste løsninger, hvor man kan se, at der er gået en ekstra mil for at formidle så præcist som muligt. Vi fejrer dem, der åbenlyst formidler mest varieret og originalt, mest vedkommende og præcist i forhold til historie og platform. Vi glæder os til at hædre dem, som inspirerer og animerer os andre til at gøre os ekstra umage”.
Danske Mediers Designpriser er en sammenlægning af Årets Avisside og Danske Mediers Digitale Priser, der belønnede hhv. fysiske avissider og digitale løsninger.
”Det er en story first-konkurrence. Platformen er derfor som sådan underordnet, men formidlingen er klarest og kommunikerer bedst muligt i forhold til målgruppen. Indstillingerne offentliggøres som noget nyt også forud for prisuddelingen, så dem der indstiller og andre i branchen i endnu højere grad kan lade sig inspirere af hinanden.”
Der åbnes for indstillinger tirsdag 8. marts med frist medio april. Ved indstilling kan der både indsendes fysiske publikationer, dagblade, ugeaviser og fagmedier samt links til digitalt indhold.
Konkurrencen er åben for alle danske medier, og prisoverrækkelsen finder sted ved et arrangement 2. juni på Restaurant SULT kl. 14.30-17.30, hvor der også vil blive lejlighed til at høre et par aktuelle oplægsholdere og networke over et glas bobler.
Jury 2022
- Aslak Gottlieb, Iværksætter, Kiosk
- Cathrine Ertmann, freelance fotograf
- Jan Birkemose, medietrends.dk
- Kamilla Harritsø, Harritsø
- Kasper Saugmann, Den Uafhængige
- Kasper Steenbach, Selvstændig redaktør, skribent og forfatter
- Katrine Blauenfeldt, Oxy Magazine
- Marcus Møller Bitsch, fotograf, animator og illustrator
- Marianne Bahl, Bahl Visuel Strategi (forperson)
- Mikkel Bøgild Jacobsen, Zetland
- Rikke Bekker, Fyns Amts Avis
- Søren Schultz Jørgensen, Kontrabande