Designpriser 2022 NY frist 20april
 

Ny designkonkurrence skal hylde journalistisk formidling

Pressemeddelelse

Danske Medier relancerer i år Danske Mediers Digitale Priser og Årets Avisside under den fælles overskrift ’Danske Mediers Designpriser’, der har til formål at hylde journalistik og formidling på tværs af platforme.

Den nye konkurrence rummer fem priser, der uddeles i to kategorier, hhv. lokale/regionale medier og landsdækkende medier, samt en særpris, der udpeges af juryen blandt indstillingerne. Der uddeles dermed i alt 11 priser inden for nytænkende design, dataformidling, kommerciel kreativitet, anvendelse af formater og samlet formidling af den journalistiske fortælling.

”Med relanceringen ønsker Danske Medier at sætte fokus på den disciplin, der handler om at finde de bedste løsninger i krydsfeltet mellem form og indhold. Medier skal i højere og højere grad anvende værktøjer som grafisk design, brugervenlighed og formater til at give målgruppen en god oplevelse, og med de nye priser vil vi danne en platform for inspiration til udmærkelse inden for formidling af den journalistiske historie,” siger Danske Mediers adm. direktør Mads Brandstrup.

Marianne Bahl, der arbejder som visuel strateg og creative director hos Bahl Visuel Strategi, har sammen med Kamilla Harritsø været med i udviklingsarbejdet af Danske Mediers Designpriser. Marianne Bahl rådgiver blandt andet medier i deres visuelle udtryk og er forperson for årets jury:

”Vi hylder de bedste løsninger, hvor man kan se, at der er gået en ekstra mil for at formidle så præcist som muligt. Vi fejrer dem, der åbenlyst formidler mest varieret og originalt, mest vedkommende og præcist i forhold til historie og platform. Vi glæder os til at hædre dem, som inspirerer og animerer os andre til at gøre os ekstra umage”.

Danske Mediers Designpriser er en sammenlægning af Årets Avisside og Danske Mediers Digitale Priser, der belønnede hhv. fysiske avissider og digitale løsninger.  

”Det er en story first-konkurrence. Platformen er derfor som sådan underordnet, men formidlingen er klarest og kommunikerer bedst muligt i forhold til målgruppen. Indstillingerne offentliggøres som noget nyt også forud for prisuddelingen, så dem der indstiller og andre i branchen i endnu højere grad kan lade sig inspirere af hinanden.”

Der åbnes for indstillinger tirsdag 8. marts med frist medio april. Ved indstilling kan der både indsendes fysiske publikationer, dagblade, ugeaviser og fagmedier samt links til digitalt indhold.

Konkurrencen er åben for alle danske medier, og prisoverrækkelsen finder sted ved et arrangement 2. juni på Restaurant SULT kl. 14.30-17.30, hvor der også vil blive lejlighed til at høre et par aktuelle oplægsholdere og networke over et glas bobler.

Jury 2022

  • Aslak Gottlieb, Iværksætter, Kiosk
  • Cathrine Ertmann, freelance fotograf
  • Jan Birkemose, medietrends.dk
  • Kamilla Harritsø, Harritsø
  • Kasper Saugmann, Den Uafhængige
  • Kasper Steenbach, Selvstændig redaktør, skribent og forfatter
  • Katrine Blauenfeldt, Oxy Magazine
  • Marcus Møller Bitsch, fotograf, animator og illustrator
  • Marianne Bahl, Bahl Visuel Strategi (forperson)
  • Mikkel Bøgild Jacobsen, Zetland
  • Rikke Bekker, Fyns Amts Avis
  • Søren Schultz Jørgensen, Kontrabande

Læs også

Ny rapport: Rekordhøj vækst i digital annonceomsætning er gode nyheder, men techgiganter indtager stadig større markedsandele

Friske tal fra rapporten “Online Markedsstatistik 2021” af Danske Medier og Kreativitet & Kommunikation viser en markant fremgang på det digitale annoncemarked i 2021. Udviklingen står i kontrast til et coronaramt 2020, hvor stigningen i annonceomsætning fra 2019 til 2020 var meget beskeden. Samtidig udgør techgiganters markedsandele over halvdelen af den digitale omsætning. Det advarer Danske Medier mod og opfordrer Folketinget til at følge i EU’s spor og stramme grebet om big tech.

Høringssvar vedrørende udkast til forslag til lov om delvis undtagelse af den uafhængige task force vedrørende Scandinavian Star fra reglerne i lov om offentlighed i forvaltningen m.v.

Danske Medier har med tak modtaget Justitsministeriets høringsbrev af 15. marts 2022 med opfordring til at fremkomme med bemærkninger til lovforslaget om delvis undtagelse af den uafhængige task force om reder-, ejer- og forsikringsforholdene vedrørende Scandinavian Star fra reglerne i lov om offentlighed i forvaltningen m.v.

Velkommen til Danske Mediers Nyhedsbrev

Modtag AKTUELT fra Danske Medier

Danske Mediers nyhedsbrev giver dig aktuelt indhold fra- og viden om mediebranchen. Samtidig indeholder nyhedsbrevene holdninger og nyt fra Danske Medier – herunder en fast digital klumme og information om events og kurser. 

Nyhedsbrevet AKTUELT udkommer hver fredag i ulige uger, undtagen i ferieperioder.

Ved tilmelding til nyhedsbrevet samtykker du til, at Danske Medier må sende dig de valgte nyhedsbreve via e-mail. Du kan til enhver tid trække samtykket tilbage. Afmelding kan ske ved at klikke på linket i bunden af nyhedsbrevene eller skrive til  mail@danskemedier.dk. Du kan her læse mere om, hvordan vi håndterer dine personoplysninger.

Vælg nyhedsbrev