Oplagstal

Mange fagblade, magasiner og tidsskrifter er for små til meningsfuldt at deltage i den officielle måling for læsertal i Danmark Index DK/Gallup, der kræver en vis størrelse for at rapportere læsertallet validt. Derfor har Danske Medier etableret Danske Mediers Oplagskontrol, der via et samarbejde med Revisionshuset PwC tilbyder 3. parts validering og dermed publikationernes kontrollerede oplag.

Oplagskontrol er et grundlæggende mål for mediers rækkevidde og i sidste instans annonceringens værdi.

Når du som annoncør tilmelder dig oplagskontrol, får du valide tal for oplaget og dermed dokumentation for din annonces eksponering over for et specifikt antal modtagere.

Oplagskontrol kan godt stå alene som dokumentation for et medies rækkevidde, men kan med fordel ses i sammenhæng med andet talmateriale, som for eksempel læsertal. 

Har du spørgsmål til oplagstal, kontakt en af vores medarbejdere. Find kontaktoplysninger nedenfor.

Hvordan oplagskontrolleres medier?​

Hvad koster det og hvordan tilmelder jeg mig?​

En oplagskontrol består af en række skridt, som alle er beskrevet i regulativerne for hver mediegruppe. Du kan hente regulativerne her:

Regulativ for fagblade her
Regulativ for ugeaviser her
Regulativ for dagblade her
Regulativ for årbøger her

Hvornår og hvor finder jeg de nye oplagstal?

Den ordinære kontrolperiode for oplagskontrol løber fra 1. juli – 30. juni, dvs. på tværs af kalenderåret.
Årsagen er historisk betinget, så medierne kunne fremlægge opdaterede tal for oplag forud for forhandlinger med annoncører om priser og betingelser. Disse forhandlinger – årsforhandlingerne – starter typisk i efteråret.
Oplagstallene offentliggøres primo oktober og kan bestilles her: link til bestil analyser og rapporter.

Oplagskontrol bliver gennemført på forskellig måde afhængigt af, hvilken mediegruppe det pågældende blad tilhører samt hvordan bladet distribueres. Prisen er derfor bestemt ud fra regulativet for den specifikke mediegruppe, som bladet hører under.

Danske Mediers sekretariat varetager en væsentlig del af indsamlings- og valideringsarbejdet for en række mediegrupper. For medlemmer hos Danske Medier, bliver denne del af kontrolarbejdet betalt via kontingentet til foreningen. Herunder kan du se priserne for hhv. medlemmer og ikke-medlemmer:

Medlemmer af Danske Medier:
Ugeavis: kr. 1.250,-
Fagblad og tidsskrift: kr. 1.250,-

Ikke-medlemmer:
Ugeavis kr. 1.275,-
Fagblad og tidsskrift: kr. 3.450,-

Ved oprettelse opkræves et ekspeditionsgebyr kr. 1730,- pr. titel. 

Du tilmelder dig Danske Mediers oplagskontrol ved at udfylde en tilslutningsblanket, som sendes til oplagskontrol@danskemedier.dk.

Hvordan framelder jeg oplagskontrol?

Den ordinære kontrolperiode for oplagskontrol løber fra 1. juli – 30. juni, dvs. på tværs af kalenderåret.

Årsagen er historisk betinget, så medierne kunne fremlægge opdaterede tal for oplag forud for forhandlinger med annoncører om priser og betingelser. Disse forhandlinger – årsforhandlingerne – starter typisk i efteråret.
Oplagstallene offentliggøres primo oktober og kan bestilles her: link til bestil analyser og rapporter.

 

 

Hvis du ønsker at framelde dig oplagskontrol, skal du være opmærksom på, at dette skal ske mindst tre måneder før ordinær kontrol (30. juni). 

Du er dog undtaget frameldelsesfristen, hvis udmeldelsen sker som følge af bladlukning eller omlægning til digital udgivelse m.v.

Udmeldelse skal ske skriftligt, mindst tre måneder før ordinær kontrol (30. juni).

Om Danske Mediers Oplagskontrol

Oplagskontrol blev etableret i Danmark af Dansk Oplagskontrol tilbage i 1930. Årsagen var den simple, at enkelte af datidens annoncesælgere havde en lettere
optimistisk tilgang til data – herunder ikke mindst antallet af modtagere, den enkelte udgivelse nåede ud til.

Meget har ændret sig siden dengang – men grundtanken om at få en tredjepart til at validere hvor bredt et medie når ud, er aktuelt som aldrig før.
Oplagskontrol er dermed et grundlæggende mål for mediers rækkevidde og i sidste instans annonceringens værdi.

I dag benyttes flere målinger, hvor flere trykte medier især fokuserer på læsertal. Ligeledes benyttes det kontrollerede oplagstal ofte i sammenhæng med andet talmateriale, herunder egne målgruppeanalyser.

En række medier kan dog ikke meningsfyldt indgå i den landsdækkende læseranalyse, der forudsætter enten bredere målgrupper og/eller geografisk dækning. De kontrollerede oplagstal måles derfor fortsat blandt ca. 350 tilsluttede titler, blandt hovedsageligt mediegrupperne fagblade/tidsskrifter og ugeaviser.

Fra og med 2. halvår 2014 udtrådte en række af de landsdækkende dagblade og magasiner af oplagskontrol og benytter alene læsertal (Index Danmark/Gallup) til at dokumentere rækkevidden.

Som en konsekvens heraf blev den oprindelige forening Dansk Oplagskontrol (DO) lukket og driften overtaget af Danske Mediers Oplagskontrol (DMO).

Foto: Thomas Tolstrup

Thomas Gynild
Analysechef

tg@dmresearch.dk
Mobil: 20 53 39 70
Dir. tlf: 33 97 42 29

Foto: Thomas Tolstrup

Marianne Bugge Zederkof
Direktør, cand.merc.

mbz@danskemedier.dk
Mobil: 20 76 50 99
Dir. nr.: 33 97 42 31