Annoncemarked
Danske Medier Research er centrum for Danske Mediers løbende indsamling af relevante data om branchen, omsætning, annoncer og abonnenter.
Vi koordinerer alt vedrørende markedsmåling, dataindsamling og statistikudarbejdelse og bistår medlemmerne med rådgivning om læsertal, lyttertal, brugertal, metoder mm. Det sker blandt andet i Dansk Online Index, Index Danmark, Gallup Lyttertal, oversigter af reklameforbruget og annoncestatistikker, som du kan læse mere om nedenfor.
Dagbladenes Annoncestatistik
Dagbladenes Annoncestatistik er en aggregeret statistik over annonceomsætningen, opdelt regionalt/lokalt samlet, og landsdækkende for sig.
Statistikken bliver udgivet kvartalsvis, med et kvartals forsinkelse, dvs. primo hvert kvartal.
Dagbladenes annoncestatistik 1. kvartal 2023 er blevet opdateret, da Danske Medier har fået tilføjet nye informationer om annonceomsætningen. Vær derfor opmærksom på, at kategorierne kan have opdaterede omsætnings- og tendenstal.
Dagbladenes annoncestatistik opdateret 1. kvartal – 2023
Danske Medier Research har fået tilføjet opdaterede data til tekstsideannoncekategorien. Den nye information har påvirket udviklingen fra 1. kvartal 2022 til 1. kvartal 2023. Hver derfor opmærksom på, at tallene i det opdaterede ark har ændret sig både for de landsdækkende dagblade og for de regionale og lokale dagblade. Tilføjelsen af ny information medvirker til en større nedgang i annonceomsætningen end først rapporteret. Dagbladenes Annoncestatistik viser med de opdaterede data et fald på -18 % i 1. kvartal 2023 for regionale og lokale dagblade sammenlignet med 1. kvartal 2022.
For de landsdækkende dagblade er tendensen et fald på -6 % i 1. kvartal 2023 sammenlignet med samme kvartal i 2022.
4. kvt. 2019
- Samlet statistik – annonce – rubrik – indstik (Excel)
- Dagbladenes ANNONCE statistik 4. kvt 2019 (PDF)
- Dagbladenes RUBRIK statistik 4. kvt. 2019 (PDF)
- Dagbladenes INDSTIK statistik 4.kvt. 2019 (PDF)
3. kvt. 2019
- Samlet statistik – annonce – rubrik – indstik (Excel)
- Dagbladenes ANNONCE statistik 3. kvt 2019 (PDF)
- Dagbladenes RUBRIK statistik 3. kvt. 2019 (PDF)
- Dagbladenes INDSTIK statistik 3.kvt. 2019 (PDF)
2. kvt. 2019
- Samlet statistik – annonce – rubrik – indstik (Excel)
- Dagbladenes ANNONCE statistik 2. kvt 2019 (PDF)
- Dagbladenes RUBRIK statistik 2. kvt. 2019 (PDF)
- Dagbladenes INDSTIK statistik 2.kvt. 2019 (PDF)
1. kvt. 2019
4. kvt. 2018
- Samlet statistik – annonce – rubrik – indstik (Excel)
- Dagbladenes ANNONCE statistik 4. kvt 2018 (PDF)
- Dagbladenes RUBRIK statistik 4. kvt. 2018 (PDF)
- Dagbladenes INDSTIK statistik 4.kvt. 2018 (PDF)
3. kvt. 2018
- Samlet statistik – annonce – rubrik – indstik (Excel)
- Dagbladenes ANNONCE statistik 3. kvt 2018 (PDF)
- Dagbladenes RUBRIK statistik 3. kvt. 2018 (PDF)
- Dagbladenes INDSTIK statistik 3.kvt. 2018 (PDF)
2. kvt. 2018
- Samlet statistik – annonce – rubrik – indstik (Excel)
- Dagbladenes ANNONCE statistik 2. kvt 2018 (PDF)
- Dagbladenes RUBRIK statistik 2. kvt. 2018 (PDF)
- Dagbladenes INDSTIK statistik 2.kvt. 2018 (PDF)
1. kvt. 2018
4. kvt. 2017
- Samlet statistik – annonce – rubrik – indstik (Excel)
- Dagbladenes ANNONCE statistik 4. kvt 2017 (PDF)
- Dagbladenes RUBRIK statistik 4. kvt. 2017 (PDF)
- Dagbladenes INDSTIK statistik 4.kvt. 2017 (PDF)
3. kvt. 2017
- Samlet statistik – annonce – rubrik – indstik (Excel)
- Dagbladenes ANNONCE statistik 3. kvt 2017 (PDF)
- Dagbladenes RUBRIK statistik 3. kvt. 2017 (PDF)
- Dagbladenes INDSTIK statistik 3.kvt. 2017 (PDF)
2. kvt 2017
Ugeavisernes Annoncestatistik
De lokale ugeavisers annoncestatistik er en aggregeret statistik over annonceomsætningen, inddelt i kvartaler.
Statistikken bliver udgivet kvartalsvis, med et kvartals forsinkelse
Danske Medier Research indsamler data fra hver enkelt ugeavis og aggreger data derefter. Statistikken giver derfor et meget præcist billede af ugeavisernes annonceomsætning kvartal for kvartal.
Annoncebarometer for specialmedier
Annoncebarometeret blev etableret i 1992 for at skabe et veldokumenteret grundlag at vurdere mediegruppens annonceudvikling på. Kreativitet og Kommunikations barometer (baseret på indberetning fra de største medie-/reklamebureauer) fanger under 10 pct.af omsætningen indenfor fagblade, tidsskrifter og specialmagasiner; hovedparten af annonceomsætningen for denne mediegruppe aftales direkte mellem annoncør og blad.
Annoncebarometeret er inddelt i branchegrupper. For hver gruppe indsamles omsætningstal for de 2-5 største blade. Disse blade repræsenterer majoriteten af specialmediernes samlede annonceomsætning. Danske Mediers medlemsblade repræsenterer den overvejende andel af den samlede omsætning indenfor mediegruppen fagblade jf. Reklameforbrugsundersøgelsen. Barometeret udgives kvartalsvis.

Marianne Bugge Zederkof
Direktør, cand.merc.
mbz@danskemedier.dk
Mobil: 20 76 50 99
Dir. nr.: 33 97 42 31