66% mener, at podcast passer bedre ind i deres hverdag end andre nyhedskilder
Podcast
- en direkte kanal til de unge
Har man fulgt med i nyhedsstrømmen de senere år, så kan man godt tilgives, hvis man tror, at de unge er en fortabt generation. En generation af unge ”doom-scrollere” uden evnen til at koncentrere sig. En generation mest optaget af sin egen navle og tanketom adspredelse på de evigt tilstedeværende mobilskærme.
Danske Medier og Kantar Media har gennem en række analyser i foråret 2023 påvist, at de unge slet ikke er så fortabte endda. Tre ud af fire af unge benytter sig fx dagligt af nyheder, og de unge finder god journalistik både vigtigt og værd at betale for.
Denne gang har vi dykket ned i de 16-24-åriges brug af lydmedier. Vi har gennemført en spørgeskemaundersøgelse med 304 unge, bedt de unge føre dagbog over deres lydforbrug og lavet en fokusgruppe om podcasts, så vi kan blive klogere på deres
medievaner- og behov.
Undersøgelsen kort fortalt
Video om undersøgelsen fra Folkemødet 2023
Køb af rapport og baggrundsdata
Rapporten og baggrundsdata kan købes ved henvendelse til vice adm. direktør, Marianne Bugge Zederkof, mbz@danskemedier.dk.