Mærke: techgiganter

Vi skylder den nye generation et stærkt demokratisk udgangspunkt

Danske børns læseevne og -interesse er rekordlav. Op til 25 procent af de unge kan ikke læse, når de forlader 9. klasse, og techplatforme som TikTok er deres væsentligste kilde til nyheder. Dårlige læseevner svækker unges lyst og evne til at bruge kvalitetsjournalistik, og det får konsekvenser for deres demokratiske engagement og dannelse.

Folkemødet 2024: Falske nyheder er dårligt nyt for demokratiet

De enorme mængder af falsk indhold på techgiganternes platforme har store konsekvenser for frie medier og troværdig information. Sådan lød konklusionen, da Danske Medier satte fokus på emnet på Folkemødet med debatter og lancering af ny undersøgelse.

Bred medieaftale sikrer tiltrængt ro om mediernes politiske rammevilkår

Danske Medier roser regeringens nye medieaftale for at sikre en længe ønsket ro om mediernes rammevilkår. En pulje til skattelettelser for publicistiske magasiner og et hævet ambitionsniveau over for techgiganter vækker begejstring, men fortsat mangel på objektivitet og gennemsigtighed i mediestøtten skæmmer.

Danske Medier: Håndhævelse af tech-regulering skal være førsteprioritet

Regeringens ekspertgruppe for techgiganter har lavet en fremragende rapport om demokratisk kontrol med techgiganternes forretningsmodeller, der bør være en brændende platform for både regeringen og Folketinget. Danske Medier hæfter sig især ved det meget stærke fokus på at håndhæve og bruge eksisterende dansk og europæisk lovgivning.

Velkommen til Danske Mediers Nyhedsbrev

Modtag AKTUELT fra Danske Medier

Danske Mediers nyhedsbrev giver dig aktuelt indhold fra- og viden om mediebranchen. Samtidig indeholder nyhedsbrevene holdninger og nyt fra Danske Medier – herunder en fast digital klumme og information om events og kurser. 

Nyhedsbrevet AKTUELT udkommer hver fredag i ulige uger, undtagen i ferieperioder.

Ved tilmelding til nyhedsbrevet samtykker du til, at Danske Medier må sende dig de valgte nyhedsbreve via e-mail. Du kan til enhver tid trække samtykket tilbage. Afmelding kan ske ved at klikke på linket i bunden af nyhedsbrevene eller skrive til  mail@danskemedier.dk. Du kan her læse mere om, hvordan vi håndterer dine personoplysninger.

Vælg nyhedsbrev