Hvad er Databeskyttelsesforordningen (GDPR)?

Databeskyttelsesforordningen er en lov, der træder i kraft 25. maj 2018. Databeskyttelsesforordningen træder i stedet for tidligere persondatalovgivning og har til formål at sikre, at EU medlemsstaterne har stort set ensartede regler for behandling af personoplysninger.

Hvad kræver den af mig?

Databeskyttelsesforordningen tager udgangspunkt i de samme principper og betingelser, som kendes fra de tidligere gældende persondataregler. Databeskyttelsesforordningen medfører dog en række nye eller strengere regler, som gælder for både dataansvarlige og databehandlere, og dermed også alle medlemmer af Danske Medier.

En af de nye regler er, at den dataansvarlige og databehandleren skal være i stand til at dokumentere, at lovgivningen overholdes. Ved besøg fra de relevante databeskyttelsesmyndigheder er det altså ikke nok, at reglerne overholdes, det skal også kunne dokumenteres, at reglerne overholdes. Dette indebærer helt konkret, at både dataansvarlige og databehandlere skal kunne dokumentere;

  1. Hvilke oplysninger der behandles?
  2. Hvordan de behandles?
  3. Hvorfor de behandles?

Hvor finder jeg hjælp til det praktiske arbejde?

Danske Medier har udarbejdet en række vejledninger og skabeloner, der beskriver, hvordan det er muligt at gribe det praktiske arbejde med databeskyttelsesforordningen an, hvordan du arbejder med databehandleraftaler og generelt sikrer, at din virksomhed overholder dokumentationskravet.

Nedenstående materiale er frit tilgængeligt for medlemmer af Danske Medier.

Dette indhold er kun for medlemmer af Danske Medier. Skriv din kode for at få adgang. Du kan som medlem anmode om kode her.

Hvem kan jeg kontakte for mere vejledning om Databeskyttelsesforordningen?

Som medlem kan du blive vejledt af Danske Mediers seniorkonsulent, cand. jur. Christina Moshøj

Christina Moshøj

Seniorkonsulent, cand.jur.
cm@danskemedier.dk
Mobil: 51 50 26 44
Dir. tlf: 33 97 42 61
Aktindsigt. Offentlighedslov. Markedsføringsret.