Margrethe Vestager, ©European Union, 2022
 

Efter langtrukne forhandlinger i EU er der nu enighed om Digital Markets Act

Pressemeddelelse

EU er efter 15 måneders intense forhandlinger nået til enighed om Digital Markets Acts (DMA), der har til formål at regulere techgiganter som Google, Amazon, Microsoft, Meta og Apple.

DMA skal regulere techgiganterne, så konkurrencevilkårene bliver mere lige og fair for alle virksomheder på det digitale marked. Således skal forordningen forhindre, at big tech gennem deres adfærd og forretningsmodeller misbruger deres dominerende markedsposition til skade for virksomheder og forbrugere.

Med loven indføres blandt andet et forbud mod, at de store teknologiselskaber favoriserer deres egne produkter og tjenester på bekostning af andre. Det skaber bedre og mere lige konkurrencevilkår på det digitale marked. Brugere får derudover mulighed for at slette forudinstallerede apps og mulighed for at bruge digitale tjenester, uden at deres data bliver delt med andre af virksomhedens platforme.

Som et tredje og centralt element skal techfirmaerne kunne sanktioneres hårdt, hvis de bryder den nye lov, som i yderste konsekvens kan betyde en opløsning af selskabet.

Danske Medier ser frem til, at forordningen endelig bliver til virkelighed. Den kommer til at have stor indflydelse på mediernes vilkår og mulighed for at agere over for techgiganternes hidtil uregulerede adfærd:
 

"Det er glædeligt, at det for første gang er lykkes at få lavet en ambitiøs aftale om regulering af de store techvirksomheder. Nattens aftale er et afgørende første skridt til at sikre et opgør med techgiganternes unfair konkurrence. Medievirksomheder over hele verden er presset af, at techgiganterne giver forrang til deres egne produkter og markedsføringsredskaber samtidig med, at de holder andre ude. Resultatet ses tydeligt i, at techgiganterne kaprer en stadig større andel af annonceindtægterne. Det har den konsekvens, at det bliver sværere for medievirksomheder at finansiere uafhængig journalistik, som verden stadig mere brug for i disse år," siger adm. direktør Mads Brandstrup.

Samtidig ser Mads Brandstrup nogle mangler i loven, som han mener, man bør være opmærksom på:

"Aftalen er ikke perfekt, og på en række områder havde vi ønsket, at forhandlerne var nået længere. Det gælder ikke mindst retten til, at medievirksomheder kan forhandle kollektivt med techgiganterne, ligesom vi skal sikre en effektiv og robust håndhævelse af reglerne. Derfor kommer de næste uger og måneder, hvor detaljerne skal på plads, til at være meget vigtige. Vi ved, at techgiganterne har brugt enorme summer på intenst lobbyarbejde i EU imod DMA-loven. Det viser, at der er meget på spil for dem. Derfor er det også afgørende med et højt ambitionsniveau, når reglerne skal gøres til national lovgivning. Her ser vi frem til en god dialog med den danske regering, der har gjort et opgør med techgiganterne til en kerneprioritet," lyder det fra direktøren.

Den nye lov skal godkendes af EU-Parlamentet og EU’s ministerråd, før den kan træde i kraft. Læs mere om vedtagelsen af DMA her.

Kontakt

Mads Brandstrup

mab@danskemedier.dk
Mobil: 92 82 32 84

Læs også

Høringssvar vedr. vilkår for Public Service Puljen

Herunder kan du læse Danske Mediers seneste høringssvar vedrørende vilkår for Public Service Puljen.

Høringssvaret dækker over emner som:

Nyhedsformater på lyd bør omfattes af PS-puljen
Behov for auditive kompetencer i styregruppen
Smidigere ansøgningsproces for lydbårne medier
Evaluering af puljen

Velkommen til Danske Mediers Nyhedsbrev

Modtag AKTUELT fra Danske Medier

Danske Mediers nyhedsbrev giver dig aktuelt indhold fra- og viden om mediebranchen. Samtidig indeholder nyhedsbrevene holdninger og nyt fra Danske Medier – herunder en fast digital klumme og information om events og kurser. 

Nyhedsbrevet AKTUELT udkommer hver fredag i ulige uger, undtagen i ferieperioder.

Ved tilmelding til nyhedsbrevet samtykker du til, at Danske Medier må sende dig de valgte nyhedsbreve via e-mail. Du kan til enhver tid trække samtykket tilbage. Afmelding kan ske ved at klikke på linket i bunden af nyhedsbrevene eller skrive til  mail@danskemedier.dk. Du kan her læse mere om, hvordan vi håndterer dine personoplysninger.

Vælg nyhedsbrev