danskemedier_2019
 

Kære politikere, husk armslængden i medieforliget

Debatindlæg, adm. direktør Mads Brandstrup

Regeringen præsenterede i sidste uge et ambitiøst medieudspil, der indleder de kommende politiske forhandlinger og sætter hegnspælene for de næste mange års mediepolitik. Kort efter var ordførerne fra Folketingets partier samlet til en indledende præsentation i Kulturministeriet, og således er startskuddet gået til de kommende forhandlinger.  

Enhver, der arbejder bare perifært med det mediepolitiske område ved, at udspillet har været længe ventet, og at medierne mest af alt har brug for klarhed og ro om rammevilkårene. Det er derfor vigtigt, at partierne ser forbi politiske studehandler og detailstyrede lappeløsninger i et forlig, der helst skal lande bredt. 

Intentionerne og stemningen ser ud til at være god blandt de forhandlende parter. Det tegner godt – og lad endelig det gode forhandlingsklima fortsætte, så mediebranchen kan få et bredt og langtidsholdbart medieforlig, hvilket da også er den erklærede ambition fra Slotsholmen.   

Men én ting lurer som en underliggende fare i de kommende forhandlinger, hvis det skal lykkes for kulturminister Ane Halsboe-Jørgensen at lande et forlig, der strækker sig godt ind over midten.  

For at få så mange som muligt ombord i en ny aftale, kan det nemlig være fristende at ”bytte lunser” for hinandens respektive mærkesager. Dette kan konkret udmønte sig i et virvar af puljer, særordninger og mere eller mindre subjektive krav til modtagere af mediestøtten, så alle kan få et aftryk i den endelige aftaletekst.  

Selvom den fremgangsmåde kan synes både logisk og rimelig i en politisk forhandling, er metoden alt andet end sund, når det gælder mediepolitikken. For der er ikke langt fra særkrav og specialpuljer til en de facto begrænsning af mediestøtten, hvor kun en særlig type vellidte medier kan få en bid af kagen. En sådan begrænsning og smagsdommeri må og skal politikerne undgå.  

Den frie presse skal betragtes som den fjerde statsmagt – instansen, der holder magthaverne i ørerne og afdækker ulovligheder og uretfærdighed, og medierne er sammen med den lovgivende, udøvende og dømmende magt med til at sikre demokratiets balance. Derfor bør mediestøtten også betragtes som demokratistøtte. 

I Danmark har vi kollektivt besluttet at hjælpe den fjerde statsmagt på vej gennem mediestøtte. Det er klogt, og sådan skal det vedblive at være. Og derfor må denne støtte nødvendigvis også hvile på nogle få objektive og transparente kriterier, så de politikere, der til en hver tid sidder på magten, ikke kun støtter de medier, som de bryder sig om, men sikrer, at alle publicistiske medier har mulighed for at modtage økonomisk hjælp til at producere journalistik.  

Særpuljer, indblanding og detailstyring er kort sagt ikke vejen frem på medieområdet. Og vi kender desværre resultatet, når den politiske indblanding bliver for stor. Fra radioområdet, hvor særprægede krav om afstand til hovedstaden skabte kimen til et meget uskønt forløb om udbuddet af en statsfinansieret radiokanal.  

Metoden i sin mest ekstreme form kender vi fra lande, hvor kun regeringstro medier støttes eller i det hele taget har mulighed for at drive medievirksomhed. Der er vi naturligvis ikke i Danmark, og vi skulle nødig bevæge os i den retning – heller ikke med små skridt. 

Så kære politikere: Husk nu armslængdeprincippet, når forhandlingerne for alvor går i gang. For jeres egen, mediernes og demokratiets skyld. Rigtig god forhandlingslyst! 

Kontakt

Mads Brandstrup

mab@danskemedier.dk
Mobil: 92 82 32 84

Læs også

Ny rapport: Rekordhøj vækst i digital annonceomsætning er gode nyheder, men techgiganter indtager stadig større markedsandele

Friske tal fra rapporten “Online Markedsstatistik 2021” af Danske Medier og Kreativitet & Kommunikation viser en markant fremgang på det digitale annoncemarked i 2021. Udviklingen står i kontrast til et coronaramt 2020, hvor stigningen i annonceomsætning fra 2019 til 2020 var meget beskeden. Samtidig udgør techgiganters markedsandele over halvdelen af den digitale omsætning. Det advarer Danske Medier mod og opfordrer Folketinget til at følge i EU’s spor og stramme grebet om big tech.

Høringssvar vedrørende udkast til forslag til lov om delvis undtagelse af den uafhængige task force vedrørende Scandinavian Star fra reglerne i lov om offentlighed i forvaltningen m.v.

Danske Medier har med tak modtaget Justitsministeriets høringsbrev af 15. marts 2022 med opfordring til at fremkomme med bemærkninger til lovforslaget om delvis undtagelse af den uafhængige task force om reder-, ejer- og forsikringsforholdene vedrørende Scandinavian Star fra reglerne i lov om offentlighed i forvaltningen m.v.

Velkommen til Danske Mediers Nyhedsbrev

Modtag AKTUELT fra Danske Medier

Danske Mediers nyhedsbrev giver dig aktuelt indhold fra- og viden om mediebranchen. Samtidig indeholder nyhedsbrevene holdninger og nyt fra Danske Medier – herunder en fast digital klumme og information om events og kurser. 

Nyhedsbrevet AKTUELT udkommer hver fredag i ulige uger, undtagen i ferieperioder.

Ved tilmelding til nyhedsbrevet samtykker du til, at Danske Medier må sende dig de valgte nyhedsbreve via e-mail. Du kan til enhver tid trække samtykket tilbage. Afmelding kan ske ved at klikke på linket i bunden af nyhedsbrevene eller skrive til  mail@danskemedier.dk. Du kan her læse mere om, hvordan vi håndterer dine personoplysninger.

Vælg nyhedsbrev