Kulturstyrelsen
Medier
H.C. Andersens Boulevard 2
1553 København V
17. maj 2015
Høring over udkast til bekendtgørelse om ikkekommerciel lokalradiovirksomhed.
Danske Medier har med tak modtaget invitation til at besvare høring over udkast til bekendtgørelse om ikke kommerciel lokalradiovirksomhed.
Danske Mediers primære interesseområde er naturligvis de kommercielle radioer. Gennem mange år har der dog eksisterer et samarbejde og en gensidig respekt mellem de ikke kommercielle og de kommercielle, ikke mindst på spørgsmålet om sendesamvirker og delte frekvenser.
Danske Medier bakker op om den nye ordning og adskillelsen af kommercielle og ikkekommercielle lokalradioer og finder det hensigtsmæssigt, at der skabes en parallel over til den etablerede lokal-tv ordning og principperne om ”fra og til” og ”om/med” befolkningen i lokalområdet.
Kulturstyrelsen henleder i høringsbrevet opmærksomheden på en række forhold ved udbuddet. For det første er det gennem to høringsrunder lykkedes at skabe klarhed over frekvenser der i dag er i brug til henholdsvis kommerciel og ikke kommerciel radio. Danske Medier bakker op om beslutningen om, at det alene er rene ikkekommercielle frekvenser, der udbydes og at man dermed har taget hensyn til de områder, hvor der har været delte frekvenser til kommerciel og ikkekommerciel radiovirksomhed. Danske Medier finder det desuden afgørende at de delte frekvenser som udgangspunkt overdrages til de tilbageblivende kommercielle aktører på frekvensen, der dermed opnår en ret til frekvensen således at denne opsplitning mellem ikke-kommercielle og kommercielle ikke utilsigtet får negativ betydning for de tilbageværende, der tvinges ud i ansøgningsprocedurer eller ændrede vilkår.
Med denne nye ordning og dermed opsplitning mellem ikke-kommercielle og kommercielle tages der endelig et opgør med det ofte lidt rodede radiolandskab og marked i Danmark og Danske Medier finder det derfor helt naturligt, at radio- og tv-nævnet, som det er set tidligere, overdrager ledig kapacitet på en delt frekvens til den tilbageværende station.
Danske Medier gør desuden opmærksom på, at der i forbindelse med udmøntningen af den nye bekendtgørelse for ikke-kommerciel lokalradiovirksomhed og tilsynet med tildelingen af sendetilladelser i det hele taget bør rettes speciel fokus på, at der vitterlig sker en skelnen mellem ikke-kommerciel og kommerciel og at der slås ned på tilskudstænkning og fiktive opdelinger i sendetilladelser. De lokale kommercielle radioer i Danmark kæmper for at få en fornuftig forretning og dobbelt distribution, musikrettigheder og udgifter til at producere kvalitetsindhold er alt sammen udgifter, der i det daglige udfordrer forretningsmodellen. Derfor er det vigtigt at der er rimelige vilkår omkring indtægterne og at alle er i markedet på samme vilkår.
Danske Medier står naturligvis til rådighed, såfremt en uddybning af disse synspunkter ønskes. Henvendelse herom kan rettes til direktør, cand.merc. Marianne Bugge Zederkof på tlf. 33 97 40 00 eller e-mail mbz@danskemedier.dk
Med venlig hilsen
Danske Medier
Marianne Bugge Zederkof
Direktør