Høringssvar
Danske Medier finder det vigtigt, at den fælleseuropæiske lovgivning holdes ajour med den teknologiske udvikling og udviklingen af grønne produkter og tjenester indenfor EU. Direktivforslaget bygger ovenpå reglerne i markedsføringsloven, der bl.a. regulerer de erhvervsdrivendes annoncering til forbrugerne via medierne.
Resumé af Danske Mediers holdning til direktivforslaget
Danske Medier mener overordnet, at en fremtidig regulering af grønne anprisninger i miljømarkedsføringen på EU-plan bør være afbalanceret i hensynet til forbrugerbeskyttelsen og de forpligtelser, som de erhvervsdrivende pålægges, og være teknologineutral.
Annoncer udgør et helt afgørende fundament for danske mediers eksistensgrundlag og understøtter ikke mindst de regionale og lokale mediers tilstedeværelse og dermed bredden i det danske medietilbud. Markedsføring øger forbrugerens kendskab til miljøvenlige produkter og understøtter den grønne omstilling.
Markedsføringen forudsætter dog oplysning og vejledning om de relevante lovkrav til annonceringen. Det er således afgørende med løbende og kyndig vejledning fra myndighedernes side.
Henvendelser om høringssvaret kan rettes til juridisk konsulent Rasmus Gregers Madsen på rgm@danskemedier.dk