Danske Medier Danske Medier Danske Medier Danske Medier
  • Nyheder
  • Events
  • Målinger
  • Find svar
  • Tema: GDPR
  • Om Danske Medier
Danske Medier Danske Medier
  • Nyheder
  • Events
  • Målinger
  • Find svar
  • Tema: GDPR
  • Om Danske Medier
Nyheder
Danske Medier / Journalistik og redaktion
apr 30

Den store Publicistpris til Erik Bjerager, Kristeligt Dagblad

  • 30. april 2018
  • Journalistik og redaktion Nyheder

Også priser til Søren Rye Petersen, DR3 og Politiken og TV 2.

Chefredaktør og adm. direktør for Kristeligt Dagblad Erik Bjerager modtog Den store Publicistpris 2018, da Den Danske Publicistklub uddelte årets publicistpriser.

Fortællerprisen gik til Søren Ryge Petersen, DR3 modtog Medieprisen, mens Den lille Publicistpris gik til holdet bag ’De misbrugte filmbørn’, et samarbejde mellem Politiken og TV 2. Ud af 100 indstillinger havde juryen valgt 12 nominerede til årets priser.

Formand for Publicistklubben Per Mikael Jensen, Altinget, motiverede prisen til Erik Bjerager: Det er en særlig kvalitet at kunne lede en avis igennem så mange år, som Erik Bjerager har gjort det med Kristeligt Dagblad. (..) Han formår at give sine medarbejdere plads til at beskæftige sig med det, de brænder for: at udkomme med de bedst tænkelige historier hver dag, hver time, hele tiden. Han har sat et meget stort aftryk på danske medier i almindelighed, blandt andet som formand for Ritzaus Bureau, men også på international publicisme som formand for World Editors Forum.

TV 2 og Politiken fik Den lille Publicistpris for ”De misbrugte filmbørn” med følgende begrundelse: “En utrolig stærk dokumentar i to dele på TV 2 og en digital fortælling i fire kapitler på politiken.dk og i avisen. En afsløring, der også i høj grad har samfundsmæssig interesse. Det fokus, som en serie som ’de misbrugte filmbørn’ skaber, er med til at øge opmærksomheden om overgreb, misbrug og voldtægter generelt og gør en væsentlig forskel i en tid, hvor MeToo-bevægelsen åbner døre for dem, der hidtil ikke har haft en stemme.”

Søren Ryge fik Fortællerprisen for at være ” Danmarks store fortæller. I 40 år har han med sin helt særlige sindige tale både åbnet vores hoveder for verdener, som vi ikke anede eksisterede, og evnet at genfortrylle den verden, som vi troede vi kendte”.

DR 3 fik Medieprisen for at være ” en lille perle i det danske mediebillede. Opfindsom, modig, nærværende, talentfuld og sympatisk. DR3 har i særlig grad været i stand til lave nyskabende og eksperimenterende indhold, hvor især målgruppen – og alle os andre – har fået adgang og indsigt i den vilde periode, hvor man kæmper for at finde sin egen identitet.”

  • Altinget
  • Digital
  • Per Mikael Jensen
  • Politiken
  • Tv 2
  • Facebook
  • Twitter
  • LinkedIn
  • E-Mail

Vores nyhedsbreve giver dig medienyheder, trends, interviews, policy og nøgletal. Få din ugentlige opsamling, en digital update eller nyt om ugeaviser.
Tilmeld dig her

Om forfatter

Tweets af ‎@DanskeMedier

Tweets by @@danskemedier

Kategorier

  • Annoncer
  • Digital
  • Fagblade
  • Høringssvar
  • Ikke kategoriseret
  • Job og karriere
  • Journalistik og redaktion
  • Leder
  • Marked og økonomi
  • Medarbejdere
  • Medieverdenen
  • Nyheder
  • Nyt fra Danske Medier
  • Nyt fra Redaktionen
  • Orientering
  • Pressemeddelelser
  • Publikationer
  • Radio
  • Research
  • Synspunkt
  • Tæt på
  • Tendenser og Viden
  • Ugeaviser
  • Unge og medier

Danske Medier

Pressens Hus
Skindergade 7
1159 København K
+45 33 97 40 00
mail@danskemedier.dk

Twitter
LinkedIn

Navigation

In English

Pressekontakt

Pressekort

Annoncering

Bliv medlem

Tilmeld nyhedsbrev

Tilmeld

Høringssvar
Publikationer
Nyt fra Danske Medier

Cookie- og privatlivspolitik

Administrér samtykke