Formålet er at gavne det lokale demokrati og hæve valgdeltagelsen
Frederiksborg Amts Avis, Helsingør Dagblad, DAGBLADET Køge og DAGBLADET Roskilde, ugeaviserne Herlev Bladet, Hvidovre Avis, Politikens Lokalaviser og North Medias aviser i hovedstaden samt TV 2 Lorry har indgået et samarbejde omkring kommunalvalget 21. november, skriver Lokalavisen.dk
Medierne vil for eksempel udveksle indhold. På hjemmesiderne vil de vise hinandens valghistorier, og de vil understøtte de valgarrangementer, de hver især har andel i. Det betyder eksempelvis, at TV 2 Lorry på sin hjemmeside omtaler arrangementer, som Hillerød Posten deltager i eller arrangerer, og omvendt fortæller eksempelvis Hillerød Posten også om det, når TV 2 Lorry kommer ud til de enkelte kommuner for at afvikle vælgermøder med nogle af de politiske kandidater.
.
-Kommunal- og regionspolitik er langt vigtigere for vores hverdag, end rigtig mange borgere er klar over, og vi har ofte ved kommunal- og regionsrådsvalg en alt for lav valgdeltagelse. Jeg er stolt af, at vi som lokale medier har besluttet os for, at demokrati og borgerdeltagelse er vigtigere end vores normale konkurrence, og at vi i fællesskab – ved opgraderet samarbejde medierne i mellem – vil prøve at udbrede kendskabet til kommunalvalget og valgdatoen,”siger TV 2 Lorrys direktør Morten Kjær Petersen.
På Hillerød Posten glæder redaktør Martin Warming sig til samarbejdet, men understreger også, at avisen på print, på net og sociale medier kører sin egen, lokale valgkamp.
-Det har været vigtigt for os, at de deltagende medier naturligvis fortsat har mulighed for sætte deres eget præg på valgkampen. Men samtidig ser vi det også som en klar fordel, at vi med dette samarbejde kan udnytte hinandens styrker, for det vil understøtte og gavne det lokale demokrati, siger redaktør Martin Warming til Lokalavisen.dk