Specialmedier – fagblade, tidsskrifter og specialmagasiner – fastholdt annonceomsætningen i tredje kvartal sammenholdt med samme periode sidste år. Det viser indberetningerne til Danske Mediers annoncebarometer for specialmedier, fagblade, tidsskrifter og specialmagasiner.
Annoncemarkedets fald bremsede dermed efter sommerferien, men på grund af et ringere første halvår er den samlede udvikling for hele perioden første til tredje kvartal index 94.
På brancheniveau er tredje kvartal præget af forbedrede index på tværs af brancherne, hvor især ”Detailhandel, auto og hotel” samt ”Tjenesteydelser, rådgivning og økonomi” stikker ud med positive index tal. Blandt de hårdest ramte brancher er fortsat ”Forbrugerrettede medier” og ”Sundhed og forsorg” med fald i samtlige kvartaler sammenlignet med sidste år.
Opdelt på annoncetype – tekst, stilling eller online annoncering – tegner stillingsmarkedet sig for positiv vækst til 15 pct. af den samlede omsætning, heraf ca. en tredjedel som online stillingsannoncer. Separat udgør online annoncering 16 pct. af omsætningen. Dermed er traditionel tekstsideannoncerings samlede andel af omsætningen 69 pct. i tredje kvartal.