Skatteminister Karsten Lauritzen finder det ”grundlæggende fornuftigt at ligestille medier momsmæssigt, så der ikke gøres forskel på trykte og digitale medier”, skriver han i en kommentar til Børsen.
EU-Kommissionen har netop fremsat forslag om, at de enkelte medlemslande i EU får mulighed for at reducere momsen på digitale medier på samme måde, som det gælder for trykte medier. Forslaget giver alene medlemslandende muligheden, men tvinger dem ikke til at skabe momsmæssig ligestilling.
Karsten Lauritzen er dermed enig med Socialdemokratiets medie- og kulturordfører Mogens Jensen, der ønsker, at vilkårene for medier skal være platformsneutrale.
EU-Kommissionens forslag skal nu behandles både i Ministerrådet og i EU-Parlamentet.
I dag er der nulmoms for trykte dagblade og dagbladslignende publikationer i Danmark. Det indebærer, at der ikke er moms på salgsprisen, mens der betales 25 pct. moms af digitale medier. Aviser med nulmoms betaler så en lønsumsafgift på 3,54 pct. – en afgift, digitale medier ikke betaler.
Norge, som står uden for EU, indførte nulmoms for digitale medier 1. marts i år.