Danske Medier Danske Medier Danske Medier Danske Medier
  • Nyheder
  • Events
  • Målinger
  • Find svar
  • Tema: GDPR
  • Om Danske Medier
Danske Medier Danske Medier
  • Nyheder
  • Events
  • Målinger
  • Find svar
  • Tema: GDPR
  • Om Danske Medier
Nyheder
Danske Medier / Marked og økonomi
jun 07

Skatteminister: Skat skal betales i det land, hvor aktiviteten foregår

  • 7. juni 2017
  • Marked og økonomi Nyheder

Virksomheder bør betale skat af deres fortjeneste i det land, hvor fortjenesten skabes. Det er problematisk, hvis enkelte virksomheder kan undgå dette, idet de derved opnår en konkurrencefordel i forhold til andre virksomheder, skriver skatteminister Karsten Lauritzen i et brev til Danske Medier.

Organisationen havde henvendt sig til ministeren, efter at rapport fra PricewaterhouseCoopers konkluderede, at store internationale virksomheder som Google og Facebook ikke svarer skat i Danmark af deres indtjening på samme vis, som hvis samme omsætning var tilfaldet en dansk medievirksomhed.

Karsten Lauritzen skriver, at det vil være overordentligt vanskeligt at løse problemet via dansk – eller for den sags skyld nordisk – enegang. Der er derfor behov for en international løsning.

Han oplyser, at udfordringen fra den digitale økonomi indgår i OECDs projekt om bekæmpelse af international skatteudhuling og overskudsflytning.
OECD anbefaler i forhold til det digitale annoncemarked ændring af reglerne om transfer pricing dvs. reglerne om beskatning af koncerninterne transaktioner. Disse regler skal sikre, at fortjenesten placeres der, hvor aktiviteten foregår. Ifølge ministeren burde det derfor ikke være muligt at placere annoncefortjenesten i skattelyselskaber uden substans.

Han oplyser, at de enkelte lande er i gang med at implementere anbefalingerne, og han kender derfor ikke resultatet heraf endnu.

Danske Medier havde i en henvendelse til ministeren kritiseret, at milliarder af annoncekroner hvert år flyttes ud af landet uden hverken at bidrage til indhold eller i øvrigt beskatning på linje med danske virksomheder.

  • Facebook
  • Karsten Lauritzen
  • Skatteminister
  • Facebook
  • Twitter
  • LinkedIn
  • E-Mail

Vores nyhedsbreve giver dig medienyheder, trends, interviews, policy og nøgletal. Få din ugentlige opsamling, en digital update eller nyt om ugeaviser.
Tilmeld dig her

Om forfatter

Tweets af ‎@DanskeMedier

Tweets by @@danskemedier

Kategorier

  • Annoncer
  • Digital
  • Fagblade
  • Høringssvar
  • Ikke kategoriseret
  • Job og karriere
  • Journalistik og redaktion
  • Leder
  • Marked og økonomi
  • Medarbejdere
  • Medieverdenen
  • Nyheder
  • Nyt fra Danske Medier
  • Nyt fra Redaktionen
  • Orientering
  • Pressemeddelelser
  • Publikationer
  • Radio
  • Research
  • Synspunkt
  • Tæt på
  • Tendenser og Viden
  • Ugeaviser
  • Unge og medier

Danske Medier

Pressens Hus
Skindergade 7
1159 København K
+45 33 97 40 00
mail@danskemedier.dk

Twitter
LinkedIn

Navigation

In English

Pressekontakt

Pressekort

Annoncering

Bliv medlem

Tilmeld nyhedsbrev

Tilmeld

Høringssvar
Publikationer
Nyt fra Danske Medier

Cookie- og privatlivspolitik

Administrér samtykke