Ny rapport: Journalister har høj arbejdsevne og godt helbred

Journalister har en høj fysisk og psykisk arbejdsevne samt et godt helbred. Sådan lyder det fra journalisterne selv i den nye undersøgelse ”Fakta om Arbejdsmiljø og Helbred 2018” fra Det Nationale Forskningscenter for Arbejdsmiljø.

I rapporten skal journalister, blandt en række medarbejdergrupper, svare på spørgsmål om deres arbejdsmiljø. Resultaterne viser, at journalisterne vurderer egen arbejdsevne og eget helbred højt.

”Rapporten er rigtig god læsning. Den bekræfter os i, at journalisterne generelt har et godt arbejdsmiljø ude i medievirksomhederne. Både når det kommer til det fysiske og det psykiske arbejdsmiljø, ligger journalisterne fint i forhold til gennemsnittet. Den største, enkeltstående arbejdsmiljømæssige udfordring er, at journalisterne har for meget stillesiddende arbejde”, udtaler Thomas Rønnow, viceadm. direktør i Danske Mediers Arbejdsgiverforening.

I vurderingen af eget helbred er journalisterne endt med en score på 3,7 ud af 5, som således svarer til et helbred mellem godt og vældig godt. Samtidig viser besvarelserne at journalisterne gennemsnitligt vurderer deres egen arbejdsevne højt til score på 8,6 ud af 10.

Hele rapporten kan findes her, hvor der også er mulighed for at klikke rundt i visualiseringen af resultaterne.

 

Læs også

Forecast af annoncemarkedet for podcast på det danske marked

I Medieudviklingen 2023 fra DR Analyse bliver det fremhævet, at væksten i podcastdækningen er stagneret og endda faldende for enkelte målgrupper. DR finder tendensen i egne undersøgelser, men samme tendens kan findes i andre kilder, tilgængelige for markedet, såsom Index Danmark, radiomålingens ”Annual Survey” og Gallups Lokal Index. Den tilsyneladende stagnerede vækst har fået Danske Medier Research til at dykke dybere i tallene og undersøge potentialet for podcastmarkedet i et tiårigt perspektiv. Herunder hvilke barrierer, der udfordrer væksten i podcast.

Velkommen til Danske Mediers Nyhedsbrev

Modtag AKTUELT fra Danske Medier

Danske Mediers nyhedsbrev giver dig aktuelt indhold fra- og viden om mediebranchen. Samtidig indeholder nyhedsbrevene holdninger og nyt fra Danske Medier – herunder en fast digital klumme og information om events og kurser. 

Nyhedsbrevet AKTUELT udkommer hver fredag i ulige uger, undtagen i ferieperioder.

Ved tilmelding til nyhedsbrevet samtykker du til, at Danske Medier må sende dig de valgte nyhedsbreve via e-mail. Du kan til enhver tid trække samtykket tilbage. Afmelding kan ske ved at klikke på linket i bunden af nyhedsbrevene eller skrive til  mail@danskemedier.dk. Du kan her læse mere om, hvordan vi håndterer dine personoplysninger.

Vælg nyhedsbrev