Berlingskes journalistpris til Rasmus Nielsen

03-01-2018

Stifteren af Altinget modtog pris på 100.000 kr.

Rasmus Nielsen, der i 2000 startede netmediet Altinget, modtog onsdag Den Berlingske Journalistpris på 100.000 kr.

Virksomheden har i dag vokset sig til en virksomhed med 120 medarbejdere.

-Du og det, som du med Altinget i bedste iværksætterånd har skabt gennem de 17 år, er et lige så godt værn mod mediernes evindelige grædekoner, som krucifikser og hvidløg er mod vampyrer. Grædekonerne må simpelthen krybe snøftende tilbage i deres huller, når de ser, hvad du har skabt. Og ikke mindst: Bygget fra bunden midt i den digitale transformation. Du og Altinget. dk er det måske bedst tænkelige bevis, man kante hente i det danske mediebillede på, at forfaldsmyten er- en myte, sagde Berlingskes chefredaktør Tom Jensen i begrundelsen for prisen.

Rasmus Nielsen har tidligere modtaget flere priser bl.a. Den Danske Publicistklubs jubilæumspris og Bordings særpris. Han forlod sidste år posterne som adm. direktør og ansv. chefredaktør for Altinget for at hellige sig opgaven som udgiver og bestyrelsesformand. Han er desuden formand for Fagudvalget i Specialmedier i Danske Medier og for Interessenetværket Specialmedierne – ligesom han indtil sidste år var næstformand for Danske Medier.


JP/Politikens Hus samler det digitale annoncesalg i en enhed

03-01-2018

Skal være et nationalt alternativ til Google og Facebook. 

JP/Politikens Hus samler det digitale bureausalg i en salgsenhed på tværs af koncernen, oplyser JP/Politikens Hus i en pressemeddelelse.

 

Den nye enhed favner alle digitale kanaler fra traditionelt IO-salg til programmatisk salg og yder samtidig teknisk og programmatisk sparring til kunderne.

 

-Vores førende digitale position kombineret med intensivt fokus på at levere kvalitets inventory og brandsafe annoncemiljøer, gør koncernens samlede digitale platforme til et stærkt og trygt nationalt alternativ til Google og Facebook. Med vores nye organisering får vi endnu bedre muligheder for at indfri det store potentiale, der ligger her, siger Dorthe Bjerregaard-Knudsen, COO i JP/Politikens Hus.

 

Leder af afdelingen bliver Signe Skarequist, som hidtil har haft ansvaret for koncernens programmatiske salg. Hendes titel bliver Director of Digital Sales & Ad Tech i JP/Politikens Hus.

 

Parallelt med etableringen af den nye salgsenhed, samler Ekstra Bladet og Jyllands-Posten deres printsalg til mediebureauerne samt deres fælles salg til direkte annoncører i et fokuseret salgscenter under Jyllands-Posten.

 

 


Følg Danske Medier på LinkedIn og Twitter

31-08-2017

Danske Medier er også aktiv på sociale medier med de nyeste mediebegivenheder, trends, nøgletal, events og holdninger fra foreningen. Danske Mediers LinkedIn-profil kan findes her, og Twitter-profil kan findes her.


V-udspil: Public service-puljer på 500 mio. kr.

02-01-2018

400 mio. kr. skal hentes fra DR 100 mio. kr. fra støtte til private medier

Venstre foreslår, at den public service-puljen øges fra de nuværende 35-50 mio. kr. til 500 mio. kr., fremgår det af udtalelser fra partiets medieordfører Britt Bager.

De 500 mio. kr. skal skaffes ved at reducere tilskuddet til DR med 400 mio. kr. og ved at tage 100 mio. kr. fra mediestøtten til de private medier. DR modtager i dag 3,7 mia. kr. i licensmidler årligt, mens støtten til de private medier er på knap 400 mio. kr.

Public Service-puljen foreslås opdelt i fem kategorier: debat og dokumentar, børn og unge, kultur, videnskab, historie, musik og litteratur, regionalt og lokalt indhold samt digital udvikling.

Der skal kunne søges til tv, radio, print og digitale projekter. Det foreslås, at alle støttede projekter skal gøres frit tilgængelige efter et stykke tid på en særlig Danflix.app.

Ifølge Britt Bager skal der nedsættes et særligt public service-nævn, som skal fordele de 500 mio. kr. Pengene fra den nuværende public service-pule går til drama og dokumentar og administreres af Filminstituttet.

Kulturminister Mette Bock siger til flere medier, at alle tre regeringspartier er meget optaget af, at der skal være en større public servicepulje. Hvordan den skal finansieres, vil blive en del af det samlede regeringsudspil, der ventes i begyndelsen af februar.

Formanden for Interessenetværket Dagbladene, adm. direktør Jesper Rosener, Jysk Fynske Medier, siger til MediaWatch, at det vil ændre forretningen og koste faste stillinger, hvis mediestøtten til dagbladene reduceres med 100 mio. kr.

-Mediestøtten indgår som en fast del af vores budgetter i dag, mens hvis vi skal tilpasse os mere projektorienteret drift, vil det betyde flere sparerunder og afskedigelser af redaktionelle medarbejdere, for hvem turde have samme antal fastansatte, siger Jesper Rosener og siger, at ”det vil svække dagbladenes redaktionelle styrke, for det er det, mediestøtten går til.”

 

 

 


En statslig mediepulje er indgreb overfor den frie presse

04-01-2018

Indlæg af Danske Mediers formand om Venstres medieudspil.

-Der al mulig grund til at skære i finansieringen af DR som dominerende statslig konkurrent til de private medier. Men at placere midlerne i en projektkasse, som styres af en art statslig overredaktion, er ikke vejen til at skabe sunde og bæredygtige rammevilkår for en fri presse i et demokratisk samfund, skriver Danske Mediers formand, adm. direktør i JP/Politikens Hus Stig Ørskov i Berlingske fredag.

Indlægget er en kommentar til Venstres forslag om at oprette en pulje til at finansiere indhold og digital udvikling ved at tage 400 mio. kr. fra DR og 100 mio. kr. fra støtten til de private medier.

-Hvis så store økonomiske midler skal bringes i spil som en del af den økonomi, også nyhedsjournalistikken skal hvile på, medfører ideen indblanding i den frie redaktionelle proces. Altså et indgreb i selve essens og eksistensberettigelsen for frie medier, skriver Stig Ørskov, der advarer mod en ordning, hvor et uafhængigt nævn som en slags overredaktion skal fordele støtten.

Læs indlægget fra Danske Mediers formand.

Også formanden for Interessenetværket Dagbladene, adm. direktør Jesper Rosener, Jysk Fynske Medier, advarer mod forslaget.

Han skriver i et indlæg fredag i Jyllands-Posten, at en reduktionen i den direkte støtte til private medier på 100 mio. kr. vil få konsekvenser.

-Næste alle dagblade er afhængige af mediestøtten, og det fine ved det eksisterende system er, at der er en fast tildelingsmodel, som man kan basere sin budgettering og drift på. Det skaber stabilitet i organisationen., og Jesper Rosener tilføjer, at “hvis vi i stedet skal leve med en væsentlig beskåret fast støtte og søge os til resten i en pulje, ja så må vi skære i basisorganisationen på redaktionen og arbejde med færre faste og flere projektrelaterede løse ansættelser. Det er ikke godt for noget og slet ikke for avisens identitet, der i høj grad hviler på en sammenarbejdet redaktionel stand, der har mediets natur under huden.

Flere dagblade kritiserer Venstres udspil på lederplads. Det gælder bl .a Politiken fredag, Berlingske torsdag og Skive Folkeblad torsdag.

 

 


Altinget overtager Public fra Ritzaus Bureau

02-01-2018

Ritzau vil fokusere på kerneforretningen tekst og billeder.

Altinget og Ritzaus Bureau har indgået en aftale om, at Altinget fra nytår overtager Ritzau Public, oplyser de to virksomheder i en pressemeddelelse.

Ritzau Public er en søgedatabase, der indeholder navne, adresser og andre informationer om det offentlige. Tidligere udkom indholdet i bogform under navnet Kommunal Aarbog.

Overdragelsen omfatter først og fremmest Publics abonnementskunder samt databasen med kontaktoplysninger på 18.000 beslutningstagere i den offentlige sektor inden for både stat, regioner og kommuner.

-. En væsentlig del af det stof, Altinget dagligt udsender, udgøres også af nyheder om mennesker i blandt andet den offentlige sektor, og her passer Public perfekt ind i vores tilbud. Tilmed kan vi gøre det meget nemmere for vores kunder at få kontakt til beslutningstagere i den offentlige sektor, siger Per Mikael Jensen, administrerende direktør i Altinget.

Aktiviteterne vil under den nye ejer blive videreført under navnet ”Altinget Public”.

-Ritzaus Bureau har valgt at fokusere på kerneforretningen, og vi har vurderet, at andre vil være bedre til at udvikle potentialet i Public. Altinget er i den forbindelse den oplagte køber, siger Lars Vesterløkke, administrerende direktør og chefredaktør i Ritzaus Bureau.


Margrethe Vestager åbner for regulering af tech-giganter

05-01-2018

Vil overveje at regulere adgangen til Googles data.

EUs konkurrencekommissær Margrethe Vestager overvejer, om det bliver nødvendigt at regulere tech-giganter som Google på samme måde, som jernbaner, vandværker og andre naturlige monopoler, siger hun i et interview med Politiken fredag.

 

-Både på mit eget arbejdsområde og på helt fundamentale spørgsmål om, hvad vi vil acceptere i vores samfund og hvordan vi udøver vores demokrati, så var 2017 en gigantisk opvågning i forhold til tech-giganterne«, siger Margrethe Vestager.

 

-Enhver kan se, at det ikke giver nogen mening at lægge et elnet ved siden af det eksisterende for at få konkurrence. Det springende punkt er: Hvornår kommer vi dertil, hvor alle Googles data er blevet så essentielle for at kunne konkurrere, at vi skal regulere adgangen til dem? Lovgivningen gør det muligt, men vi er der ikke endnu. Det er alligevel et meget, meget stort skridt at tage i forhold til en privat virksomhed«, siger hun.

 

Hun siger, at tech-industrien stiller innovative tjenester til rådighed, som har forandret mange menneskers muligheder for at holde kontakt med hinanden og givet dem helt nye oplevelser. Men adgangen til data kan også bruges til at lukke markedet af for andre, forklarer hun.

 

 

 


Morten Langager ny adm. direktør for Danske Medier

02-01-2018

Kommer fra direktørstilling i KMD.

 —–

Rettet 4.januar 2018: Morten Langager er bachelor i samfundsvidenskab og ikke statskundskab. red.

Den 46-årige direktør i KMD Morten Langager afløser 1. juni Ebbe Dal som administrerende direktør for Danske Medier, oplyser Danske Medier i en pressemeddelelse.

 

Morten Langager er uddannet journalist fra Danmarks Journalisthøjskole og har desuden en bachelorgrad i samfundsvidenskab fra Roskilde Universitet. Han arbejdede først i en årrække som journalist på Dagens Medicin, de 3 Stiftstidender, JydskeVestkysten og Morgenavisen Jyllands-Posten, inden han i 2001 fik jobbet som kommunikationschef og politisk rådgiver, da Lene Espersen blev justitsminister i VK-regeringen. Morten Langager fulgte med, da Lene Espersen blev vicestatsminister og fortsatte til først Økonomi- og Erhvervsministeriet og siden Udenrigsministeriet.

 

I foråret 2010 blev han direktør for kommunikation og marketing i Danmarks største it-virksomhed, KMD. I KMD har Morten Langager haft ansvaret for bl.a. kommunikation, marketing, public affairs, CSR og KMD Analyse.

 

Morten Langager blev i 2014 valgt til bestyrelsen i Dansk Erhverv, hvor han siden 2016 har været 2. næstformand. Han blev tillige i 2014 valgt til bestyrelsen i IT Branchen, hvor han i 2017 blev medlem af foreningens forretningsudvalg.

 

-Morten Langager har som direktør i landets største it-virksomhed og fra hans virke i it-branchen opbygget et solidt kendskab til den digitale transformation, der i disse år gennemsyrer såvel erhvervslivet, interesseorganisationer som Danske Mediers medlemsvirksomheder. Kun få matcher hans kompetencer, når det gælder public affairs og kommunikation. Han har et stort og bredt netværk, og når dertil lægges en solid journalistisk erfaring, har Morten Langager det bedst mulige udgangspunkt for at styrke og modernisere interesseorganisationen for de frie danske medier, siger Danske Mediers formand Stig Ørskov, der er adm. direktør i JP/Politikens Hus.

 

-Jeg er meget begejstret for at få denne mulighed. Jeg har følelsen af at komme hjem. Hjem til journalistikken. Det er mit håb og min tro, at jeg sammen med Danske Mediers dygtige medarbejdere og medlemmerne kan sætte en stærk og positiv dagsorden om mediernes betydning i Danmark, siger Morten Langager og fortsætter:

 

-Vi lever i en verden, hvor vi ser tendenser som fake news, politisk påvirkning af medierne og en stigende afstandtagen til journalistikken. Den situation må vi aldrig komme i i Danmark. Medierne spiller en helt afgørende rolle i forhold til vores demokrati – både lokalt og på landsplan. Medierne er med til at skabe sammenhængskraft i Danmark, debat og udvikling. Det er nogle af de ting, vi skal blive ved med at fortælle og dyrke. Samtidig er medierne i Danmark også arbejdspladser og omsætning. Vi betyder altså ikke alene noget for demokratiet, men også for økonomien. Jeg glæder mig til at komme rundt til mediearbejdspladserne i hele Danmark, og jeg glæder mig til at skabe en stærk debat om mediernes fremtid i Danmark og internationalt. En debat, der skal bygges på viden og indsigt, siger Morten Langager.


Danske Mediers digitale priser – bidrag senest 28. februar 2018

03-01-2018

 

Danske Medier indbyder til konkurrencen ” Danske Mediers digitale priser 2018”.

 

Der konkurreres i følgende fem kategorier: 

 

Årets digitale lokale/regionale nyhedsmedie: Belønner nyhedsflow, visuelt udtryk og brugervenlighed – herunder hvordan det fungerer på mobil og tablet. Indstillingen skal vise udviklingen i trafik og antal brugere. Indstillingen må gerne suppleres med eksempler.

 

Årets digitale landsdækkende nyhedsmedie: Belønner nyhedsflow, visuelt udtryk og brugervenlighed – herunder hvordan det fungerer på mobil og tablet. Indstillingen skal vise udviklingen i trafik og antal brugere. Indstillingen må gerne suppleres med eksempler.

 

Årets digitale niche- eller fagmedie:  Belønner nyhedsflow, visuelt udtryk og brugervenlighed – herunder hvordan det fungerer på mobil og tablet. Indstillingen skal vise udviklingen i trafik og antal brugere. Indstillingen må gerne suppleres med eksempler på historier.

 

Årets digitale historie: Belønner kreativ eller effektiv brug af digitale muligheder til at underbygge formidling af en historie.

 

Årets digitale idé: Belønner kreativitet, originalitet og potentiel udbredelse eller betydning for digitale medier.

 

Indstillinger sendes til priser@danskemedier.dk senest onsdag 28. februar 2018

 

Det skal af indstillingen fremgå, hvilken kategori der indstilles til, og indstillinger må gerne være ledsaget af en kort begrundelse (max. 100 ord). Det skal også fremgå, hvem der har udformet siderne, og som skal nævnes på et diplom.

 

Websiderne tilmeldes ved at udfylde én webdeltagerblanket (se vedhæftede), hvor url’erne på websiderne noteres, samt hvilken kategori, nyhedsmediet ønskes tilmeldt i. Hvis indholdet ligger bag login, skal der vedlægges et login, der vil være gyldigt indtil 1. maj.

 

Hvis et bestemt skærmdump ønskes bedømt og anvendt på et evt. diplom, send venligst et udtræk af hele websiden (fx via Firefox’ hjælpeprogram), ikke bare et skærmdump. Det vil dog primært være de aktive url’er, der bliver bedømt af dommerne.

 

Deltagergebyr

Der betales et deltagergebyr på 500 kr. i grundgebyr og 100 kr. pr. indsendt indstilling.

 

Betaling skal ske til følgende konto i:
Danske Bank
Reg. nr. 3001
Konto nr. 4183 10 64 73
Venligst påfør: Danske Mediers digitale pris og mediets navn.
Votering

Kun indhold offentliggjort fra 1. januar 2017 kan deltage i konkurrencen.

 


Årets Avisside 2017 – bidrag senest 26. februar

03-01-2018

Invitation til Årets Avisside .

Igen i år inviteres til at deltage i designkonkurrencerne for printaviser.

 

Årets Avisside 2017

Det er avissider fra perioden 1. januar 2017 til 31. december 2017, der kan deltage i konkurrencen, som i år består af følgende kategorier:

  1. Forsider
  2. Featuresider
  3. Sektionsforsider/magasinforsider
  4. Kommunalvalget
  5. Åben klasse

 

Kategorierne er nærmere beskrevet i Kriterier for årets avisside 2017

Der skelnes som noget nyt mellem landsdækkende aviser og lokale og regionale aviser. Hver avis kan max. indsende 3 sider pr. kategori via ”Deltagerblanket 2017 PRINT”, som skal hæftes bag på hver enkel side.

Bidragene sendes, så de er modtaget i Pressens Hus, att. Årets Avisside, Skindergade 7, 1159 København K senest mandag 26. februar 2018.

 

Deltagergebyr

Deltagergebyret afhænger af klassen, idet landsdækkende aviser betaler kr. 500,- i grundgebyr samt kr. 150,-  pr. indsendt bidrag, medens lokale og regionale aviser betaler kr. 300,- i grundgebyr og 100,- kr. pr. indsendt bidrag.

Betaling sker via vores konto i Danske Bank, Reg. nr. 3001, Konto nr.4183 10 64 73. Venligst påfør: ”Årets Avisside – Avisens navn”.

 

Henvendelse

Eventuelle spørgsmål i denne forbindelse kan rettes til Christian Kierkegaard, tlf. 33 97 40 00 eller ck@danskemedier.dk

 


DR henter ny dramachef hos TV 2

04-01-2018

 

Christian Rank afløser Piv Bernth som dramachef.

Den 39-årige Christian Rank bliver 1. februar ny dramachef i DR, oplyser DR.

Christian Rank er uddannet filmproducer fra Den Danske Filmskole i 2005, og siden da har han primært arbejdet med produktion af tv-serier.

Christian Rank kommer til DR fra en stilling som executive producer hos TV 2 Fiktion, hvor han de seneste tre år blandt andet har arbejdet med serierne ’Rita’ og ’Norskov’. Han har tidligere været producent på to af DRs store dramaserier – nemlig sæson 1 af ’Arvingerne’ og sæson 1 og 2 af ’Lykke’ – fra 2010 til 2014.

Christian Rank afløser Piv Bernth, der har været DRs dramachef siden 2012, og som 1. december startede et nyt produktionsselskab efter cirka 30 års tilknytning til DR som freelance-instruktør, producent og dramachef.


Ny chefredaktør for Mediehuset Holstebro

22-12-2017

Søren Egebjerg Pedersen afløser Peter Kjeldberg.

Den 40-årige journalist Søren Egebjerg Pedersen bliver chefredaktør for Mediehuset Holstebro og dagbladene i Holstebro, Lemvig og Struer, oplyser Dagbladet Holstebro-Struer.

Han kommer fra redaktionelle lederstillinger i først Midtjyske Medier og siden Jysk Fynske Medier.

Søren Egebjerg Pedersen vender dermed hjem. Han startede som praktikant på Dagbladet Holstebro-Struer. Siden blev han fastansat på sporten, hvorfra han blev hentet ind som Holstebro-redaktør, inden han blev sat i spidsen for først de nordvestjyske dagblades dengang spæde netaktiviteter og siden netaktiviteterne i hele Midtjyske Medier.

Han afløser som chefredaktør ved årsskiftet Peter Kjeldberg, der skal stå i spidsen for Lydens By i Struer.

 

 

 


Kalender


Workshop: Bedre - og billigere - nyhedsbreve med Mailchimp
30-01-2018
Workshoppen byder på indsigt i SAMVIRKEs arbejde med nyhedsbrevet og muligheder for produktion af billige men professionelle nyhedsbreve. Mødet er gratis for medlemmer.
Læs mere


Studietur San Francisco-Silicon Valley 25. feb - 1. marts 2018
25-02-2018
Danske Mediers studietur indenfor ny teknologi, medier og markedsføring. Besøg virksomheder som Google, Facebook, Quartz, San Francisco Chronicle m.fl.
Læs mere


RadioRadio 2018
14-04-2018
RadioRadio 2018 er klar med mere inspiration, flere værktøjer og passion for mediet i 2018
Læs mere


Danske Mediers generalforsamling
16-05-2018
Generalforsamling afholdes som tidligere i DGI byen 16. maj 11:30 - 12:30
Læs mere




Leverandørguide

Se den komplette leverandørguide.
Abonnementsservice
MailMak ApS

Annoncesalg
Rosendahls Mediaservice

Cookies - lovpligtig information
Cookie Information

Distribution
DistributionPLUS A/S
PortoService ApS
Nyhedsbreve
Ubivox ApS

Trykkeri
Rosendahls a/s print – design – media
LaserTryk.dk

MEDIEdatabasen/Danske Medier
Overblik over samtlige fagblade og magasiner
Tilmelding til Danske Mediers nyhedsbreve
Skriv til redaktionen
Ansvarshavende redaktør, Christian Kierkegaard, ck@danskemedier.dk
DANSKE MEDIER
Skindergade 7
1159 København K
Tlf: 3397 4000
Email: mail@danskemedier.dk