Næste nyhedsbrev 4. maj 2018

20-04-2018

Intet nyhedsbrev i uge 17 på grund af Store Bededag.

Nyhedsbrevet Danske Medier udkommer ikke i uge 17, da 27. april er Store Bededag. Næste nyhedsbrev kommer 4. maj.

Danske Mediers website danskemedier.dk opdateres løbende med medienyheder.


70 studerende uden praktik – 23 ledige pladser

19-04-2018

Status på søgning efter journalistpraktik efter store match-dag.

Der mangler netto 47 praktikpladser, før der er sikret praktikpladser til alle journalist- og tv-tilrettelæggerstuderende, der skal i praktik 1. august, viser en foreløbig status efter store match-dag i Aarhus onsdag.

Det er en bedre situation end ved den tilsvarende søgning for et år siden, da der netto manglede 82 pladser umiddelbart efter store match-dag, som er der, hvor praktiksøgende og de fleste praktiksteder mødes for at indgå aftaler om praktik.

Forbedringen skyldes, at der er opslået ca. 30 pladser mere end sidste år.

Erfaringen viser, at der fra store match-dag og frem til 1. august indgås en del yderligere aftaler med enten nye praktiksteder eller steder, der tager en praktikant mere, så der ved praktikkens start vil være færre end 47, der mangler praktikplads.

Sekretariatet for praktiksøgningen havde torsdag morgen fået melding om, at 70 studerende manglede plads, og 23 pladser endnu var ubesat. Flere af disse kan være besat, uden at sekretariatet havde fået besked. Det er normalt, at flere pladser først besættes i dagene efter store match-dag.

Flest ansøgninger fik DR Nyheder med 60, Jyllands-Posten 50, Berlingske fik 43 og Politiken 41.

De studerende, der ikke får plads, har gode chancer for en plads 1. februar 2019, da der er 100 færre studerende, som skal i praktik på det tidspunkt. Det skyldes, at DMJX rykker praktikken fra efter tredje semester til efter fjerde semester og derfor ikke skal have nye studerende ud i praktik fra februar 2019.


Vinderne af årets Pulitzer-priser kåret

17-04-2018

Priser til New York Times, The New Yorker og Washington Post.

New York Times og The New Yorker belønnes med årets Pulitzerpris for bedste public service for med artikler om filminstruktøren Harvey Weinsteins sex-sager at have skabt grundlaget for MeToo-bevægelsen.

Pulitzer-priserne betragtes som en af de mest prestigefyldte journalistpriser.

Prisen for den bedste nationale journalistik tilfaldt The New York Times og The Washington Post for deres arbejde med at efterforske og belyse kontakten mellem præsident Donald Trumfs kampagne og russiske embedsmænd.

Læs mere om Pulitzer-prisuddelingen.

 

 

 


Berlingske sender mediestøtte retur

17-04-2018

Pengene kommer andre medier til gode.

Berlingskes omlægning af Metroxpress til BT Metro og lukningen af Kids´ News betyder, at Berlingske Media sender en del af den bevilgede redaktionelle produktionsstøtte for 2018 tilbage, skriver MediaWatch.

Kids´ News, der lukkede før påske, fik oprindeligt bevilget 597.000 kr., men får efter lukningen 159.000 kr. Meddelelsen om lukningen af Kids´ News kom så tidligt, at beløbet efterfølgende blev fordelt mellem de øvrige støttemodtagere ved den foreløbige fordeling i begyndelsen af april.

Metroxpress fik bevilget 6,6 mio. kr. i støtte for 2018, men grundlaget for støtten forsvinder, når avisen i juni omlægges til BT Metro. Det betyder, at knap fire mio. kr. skal fordeles mellem de medier, der får redaktionel produktionsstøtte, og som ikke rammer titelloftet i ordningen.

-Vi ønsker et BT, som er et brand, og som står stærkt i markedet. Det er det, vi går efter, og vi har vurderet, at når vi omdøber Metroxpress til BT Metro, er der ingen mulighed for at få mediestøtte, og derfor frasiger vi os mediestøtten der, siger Berlingske Medias koncernchef, Anders Krab-Johansen til MediaWatch.

Slots- og Kulturstyrelsen foretager ved årets udgang en endelig fordeling af den redaktionelle produktionsstøtte, når den kan se, om alle midler i innovationspuljerne er brugt, og om der er kommet mediestøtte retur.


Reduktion i omkostninger skaber overskud i Jysk Fynske Medier

19-04-2018

Overskud på 20,3 mio. kr. og omsætning på 1,860 mia. kr.

 

Jysk Fynske Medier vendte et underskud på 99,5 mio. kr. i 2016 til et overskud på 20,3 mio. kr. før skat i 2017, fremgår det af virksomhedens årsrapport for 2017.

 

Koncernen, der udgiver dagblade og ugeaviser og driver nyhedssites og radiostationer i Jylland og på Fyn, noterede et omsætningsfald fra 1,892 mia. kr. i 2016 til 1,860 mia. kr. i 2017.

 

Det er derfor primært en omfattende reduktion af omkostningerne og en periode med fokus på konsolidering frem for vækst, der har gjort det muligt at skabe et resultat i 2017, der er 120 mio. kr.bedre end året før. Med årets resultat vokser egenkapitalen med 17 mio. kr. til 240 mio. kr., oplyser koncernen i en pressemeddelelse.

 

 

– Vi er naturligvis tilfredse med at nå det budgetterede overskud efter et svært 2016, så vi nu igen kan satse på vækst, men vi har ikke formået at finde økonomi til alle de tiltag, vi gerne ville. Derfor har 2017 været mindre tilfredsstillende, konstaterer Jesper Rosener.

 

Han varsler fortsat fokus på økonomien i de kommende år.

 

– Økonomien vil løbende være udfordrende, når mere end to tredjedele af vores forretning skabes på printmarkeder, som er presset af både læseres og annoncørers ændrede medieforbrug i retning af de digitale medier, hvor vi også er stærke, men hvor indtjeningen er markant mindre, siger Jesper Rosener, der glæder sig over, at koncernens medier når ud til næsten alle borgere i de områder, de dækker.

 

– Vi er i 2017 blevet endnu bedre til at tiltrække flere læsere, seere og lyttere til vores medier. Vi når nu med vores aviser, hjemmesider og radiostationer 2,1 mio. mennesker hver uge. Det er tæt på ni ud af ti, der bor i vores udgivelsesområde, konstaterer Jesper Rosener.


Følg Danske Medier på LinkedIn og Twitter

31-08-2017

Danske Medier er også aktiv på sociale medier med de nyeste mediebegivenheder, trends, nøgletal, events og holdninger fra foreningen. Danske Mediers LinkedIn-profil kan findes her, og Twitter-profil kan findes her.


Fire københavnske ugeaviser lukker

16-04-2018

North Media Aviser lukker weekendudgaver.

North Media Aviser indstiller ved udgangen af april udgivelsen af fire ugeaviser i hovedstaden, skriver selskabet i en pressemeddelelse.

Det er weekendaviserne Søndagsavisen/Lokalavisen Vesterbro, Søndagsavisen/Lokalavisen Valby, Søndagsavisen/Lokalavisen Vanløse og Søndagsavisen/Lokalavisen Østerbro, som lukker.

Fremover vil North Media Aviser udgive 11 ugeaviser.

Selskabet ønsker at styrke fokus på nye som eksisterende digitale platforme, nicheudgivelser, nye forretningsområder og partnerskaber.

I forbindelse med lukningen afskediges syv medarbejdere – fire redaktionelle medarbejdere, to redaktionelle ledere og en grafiker.

-Lukningen af titler giver i sig selv, at vi i fremtiden ikke har behov for det samme antal medarbejdere. Men derudover har vi iværksat et arbejde med at ændre redaktionens struktur, nye arbejdsprocesser og et nyt redaktionelt koncept, og det samlede resultat af de forskellige greb, vil vi i stedet investere i udrulningen af vores strategi med fokus på flere digitale tilbud og andre typer af produkter og partnerskaber end dem, vi tilbyder i dag, siger Martin Foss, adm. direktør i Hovedstadens Mediehus.


Danskerne foretrækker FM frem for DAB

16-04-2018

Meningsmåling foretaget af Voxmeter for Ritzau.

Et stort flertal af radiolytterne ønsker fortsat at kunne modtage de landsdækkende radiokanaler via FM-båndet efter 2021, viser en meningsmåling, Voxmeter har foretaget for Ritzau.

69,2 pct. af de adspurgte svarer, at de vil foretrække fortsat at kunne modtage landsdækkende radio via FM efter 2021, mens kun 12,3 pct., svarer nej.

Regeringen har i sit medieudspil foreslået, at FM-radio fra 2021 skal erstattes af digital radio –DAB.

Kun 8,3 pct. af de adspurgte kan modtage DAB+ i deres bil.

Voxmeter har også spurgt 1004 danskere om, hvordan de foretrækker at lytte til radio. 56,7 pct. foretrækker FM-radio, 16,3 pct. via app/smartphone, 17 pct. via DAB-radio og 10,1 pct. svarede, at de ikke lytter til radio.


Midtjyllands Avis åbner ny radiokanal

18-04-2018

Åbner ny musikkanal garneret med lokale nyheder og reklamer.

Midtjyllands Avis udvider sin aktivitet på radiosiden ved at åbne en tredje radiokanal Radio Solo, skriver aoib.dk.

Radio Solo er en decideret musikkanal garneret med lokale nyheder og reklamer. Midtjyllands Avis driver i forvejen Radio Silkeborg, der henvender sig til målgruppen 1 til 35 år, og Radio Alfa Silkeborg, der retter sig mod den modne aldersgruppe.

-Med Radio Solo i luften tilbyder vi nu tre radiostationer, som på hver deres måde dækker lytternes ønsker til en radiostation. Fælles for dem er nyhedsdækningen, hvor vi både beretter om det vigtigste lokalt, men også tilbyder et lokalt overblik, siger adm. direktør i Mediehuset Midtjyllands Avis, Stinus Errboe.


Guld til Politiken i konkurrencen Årets Avisside 2017

19-04-2018

Sølv til Nordjyske Stiftstidende, Jyllands-Posten og Politiken.

Der blev uddelt en guld og fem sølv, da Danske Medier torsdag uddelte priserne i konkurrencen Årets Avisside.

Guldet fik til Politiken i kategorien Åben Klasse for en reportage om danske landskaber.

Der var sølv til Nordjyske Stiftstidende for et tema om Ferguson-traktorer, to gange sølv til Jyllands-Posten for en sektionsforside fra JP Aarhus om en farverig udstilling på Aros og for en forside om støj fra kampfly samt to gange sølv til Politiken for en rød forside ”Hvad er der med den maling” og i åben klasse for ”Den sande Danmarkshistorie”.

Der var hædrende omtale til fire indstillinger fra Jyllands-Posten, tre indstillinger fra JydskeVestkysten, to fra Weekendavisen og Politiken, en fra BT og Midtjyllands Avis.

Priserne blev overrakt af jurymedlem Lea Korsgaard, Zetland. Læs motiveringen af de enkelte nominerede. De øvrige medlemmer af juryen er Marianne Bahl, Børsen, og Henrik Birkvig, Danmarks Medie- og Journalisthøjskole.

Se præsentationen af vinderne fra Årets Avisside.

 


Torben Dalby Larsen fratræder på Sjællandske ved udgangen af 2018

18-04-2018

Stopper efter 33 år som chef for Dagbladet/Sjællandske Medier.

Sjællandske Medier skal have ny ledelse 1. januar 2019, da mediehusets chef gennem snart 33 år, Torben Dalby Larsen, fratræder, skriver sn.dk.

På Sjællandske Mediers generalforsamling tirsdag oplyste bestyrelsens formand, adm. direktør Niels Jørgen Hansen, at selskabets daglige leder, chefredaktør og adm. direktør Torben Dalby Larsen, fratræder ved årets udgang.

Han oplyste, at bestyrelsen straks iværksætter en procedure med henblik på finde en ny ledelse.

Den 1. september er det 50 år siden, at Torben Dalby Larsen begyndte som journalistelev ved DAGBLADET i Roskilde, og 1. juli er det 40 år siden, at han udnævntes til souschef for det daværende Frederiksborg Amts Avis.

Og den 1. september er det 33 år siden, at han blev daglig leder af Udgiverselskabet DAGBLADET med hovedsæde i Ringsted og siden 2008 med navnet Sjællandske Medier.

-Torben Dalby Larsen kan være stolt af de opnåede resultater. Han har aldrig valgt det, der var lettest for ham selv, men konsekvent arbejdet for det, der er bedst for Sjællandske Medier. Han repræsenterer en professionalisme og er en ildsjæl, der er unik, sagde bestyrelsens formand på generalforsamlingen.

Torben Dalby Larsen er 68 år. Han har gennem årene besiddet en række formandsposter inden for medieverdenen bl.a. i perioder som formand for Danske Dagblades Forening, Danske Dagblades Forhandlingsorganisation, Pressens Fællesindkøb og Ritzau.. Han er formand for Dansk Arbejdsgiverforening og for PFA Pension. Han er bestyrelsesmedlem i Danmarks Radio og ATP.


Ny adm. direktør for Politikens Lokalaviser

17-04-2018

Morten Werge Kallmayer fra Jyllands-Posten overtager direktørposten.

Den 47-årige erhvervsdirektør på Jyllands-Posten, Morten Werge Kallmayer, bliver ny adm. direktør for Politikens Lokalaviser, oplyser JP/Politikens Hus i en pressemeddelelse.

Han afløser Søren Riis, der fratrådte i december 2017.

Den nye adm. direktør er cand. oecon og kommer fra en stilling som erhvervsdirektør på Jyllands-Posten, hvor han har haft ansvaret for det samlede annoncesalg samt abonnementssalget på Finans. Han har været i JP/Politikens Hus siden 2006.

Samtidig med udnævnelsen af ny adm. direktør er den 51-årige Lone Søndergaard udnævnt til direktør i Politikens Lokalaviser. Hun bestrider i dag posten som administrations-, logistik og analysechef.

Økonomidirektør Tommy Voigt Hansen, der har været konstitueret som adm. direktør, fortsætter i direktionen.

Morten Werge Kallmayers stilling som erhvervsdirektør på Jyllands-Posten overtages af den 37-årige Rasmus Blegvad, der har været ansat på Jyllands-Posten siden 2001.


Podcast24syv ansætter DR-redaktør som udviklingschef

14-04-2018

Rasmus Bjerre skal opbygge og drive Podcast24syv.

Podcast24syv har ansat Rasmus Bjerre som udviklingschef.

Rasmus Bjerre kommer fra en stilling som On Demand redaktør i DR og har de seneste tre år stået i spidsen for den digitale omstilling af DRs radiotilbud og derigennem bidraget til en stigning på mere end 65 pct. i brugen af DRs podcastproduktioner. Han får til opgave at opbygge og drive Podcast24syv, der går i luften sidst på året.

-Vi gik efter en chef med en rette blanding af teknologisk indsigt, erfaring med indhold og kommerciel forståelse – og det fandt vi hos Rasmus Bjerre. Vi er stolte over, at han sammen med os har valgt at satse sine kræfter på at opbygge Podcast24syv til det sted, danskerne henter deres podcast, siger Jørgen Ramskov, direktør i Podcast 24syv i en pressemeddelelse.

Rasmus Bjerre er uddannet Cand. mag. i Moderne Kultur og Kulturformidling fra Københavns Universitet og har en baggrund som medstifter af podcastselskabet Third Ear. Han stiftede og drev i fire år produktionsselskabet Hz&Tone ApS, der stod for udvikling af digitale auditive løsninger til en lang række selskaber.

 


Kalender


Prisoverrækkelse - Danske Mediers digitale priser
03-05-2018
Danske Mediers digitale priser 2017 overrækkes ved et arrangement.
Læs mere


Danske Mediers generalforsamling
16-05-2018
Generalforsamling afholdes som tidligere i DGI byen 16. maj 11:30 - 12:30
Læs mere


Native advertising 2018
17-05-2018
Hør facts, aktuelle tendenser, dilemmaer og cases inden for native
Læs mere


Abonnementer, bladsalg og paywalls i mediebranchen
17-05-2018
Seminaret fokuserer på facts, tendenser og cases relateret til abonnementsmodeller og paywalls.
Læs mere


Overrækkelse af Anders Bording-priserne 2018
08-06-2018
Årets Anders Bording-priser - medieprisen og journalistprisen - overrækkes ved en højtidelighed på Københavns Rådhus.
Læs mere


Redaktørernes Døgn 2018
25-09-2018
Det årlige topmøde blandt redaktionelle chefer finder igen sted som en konference med aktuelle keynotes og sessioner om journalistik, ledelse og medier. Bemærk at konferencen er flyttet til 25. - 26. september
Læs mere




Leverandørguide

Se den komplette leverandørguide.
Abonnementsservice
MailMak ApS

Annoncesalg
Rosendahls Mediaservice

Cookies - lovpligtig information
Cookie Information

Distribution
DistributionPLUS A/S
PortoService ApS
Nyhedsbreve
Ubivox ApS

Trykkeri
Rosendahls a/s print – design – media
LaserTryk.dk

MEDIEdatabasen/Danske Medier
Overblik over samtlige fagblade og magasiner
Tilmelding til Danske Mediers nyhedsbreve
Skriv til redaktionen
Ansvarshavende redaktør, Christian Kierkegaard, ck@danskemedier.dk
DANSKE MEDIER
Skindergade 7
1159 København K
Tlf: 3397 4000
Email: mail@danskemedier.dk