Den planlagte omlægning i målinger, der kombinerer mobil- og webtrafik, må udsættes fra juni til efter, at Gemius og Metodeudvalget har færdiggjort yderligere beregninger og beslutninger om metodiske ændringer. Den nuværende metode fortsætter, indtil en ny metode er vedtaget og klar.
De fleste sites har nu udskiftet deres scripts, så der indsamles data via browserID teknologien, der kombinerer første- og tredjeparts-cookies med html5 local storage. Det har medført, at vi i langt større omfang kan identificere iOS-enheder. Den nye viden har dog også medført behov for yderligere analyser og beregninger, før der kan træffes en endelig beslutning om, hvilken metode der er mest retvisende for at kombinere web- og mobil-data.
Beregningen af antal af reelle brugere på digitale udgivelser kan lettere forsimplet beskrives som en omregning fra antallet af cookies, hvor hver person typisk generer mere end én cookie. Det skyldes, at folk ofte bruger flere enheder (computere, smartphones, tablets) og ofte flere browsere på hver enhed. Desuden slettes cookies med varierende mellemrum. Endelig er der også brugere, der helt blokerer for cookies, hvorfor der også indgår et antal estimerede cookies i beregningerne.
Formålet med den planlagte omlægning er at samkøre cookies fra websites og mobilsites med henblik på at måle et samlet reach for udgivelser på både web- og mobilsites (esklusiv apps). Samtidig arbejdes på lancering af en selvstændig app-måling.