Markedsføring

Markedsføringsloven gælder for enhver handling, der foretages i erhvervsmæssig øjemed, og fastlægger rammerne for virksomheders og offentlige myndigheders markedsføringsaktiviteter – såvel i relation til forbrugerne som til andre erhvervsdrivende.

Herunder har vi samlet nogle af hyppigst stillede spørgsmål inden for markedsføring. Har du spørgsmål til markedsføringret, kontakt vores fagmedarbejder på området. Find kontaktoplysninger nedenfor.

Hvilke krav gælder der til markering af annoncørbetalt indhold?

Markedsføringslovens § 6, stk. 4 fastslår, at en erhvervsdrivende klart skal oplyse, hvis der er en kommerciel hensigt med en handelspraksis, herunder reklame, og heri ligger bl.a. et forbud mod skjult reklame. 

I praksis betyder det, at modtageren klart skal kunne adskille reklamebudskaber fra redaktionelt indhold. Såfremt indholdet ikke er udformet som et traditionelt reklamebudskab fx en almindelig annonce, men i stedet kan forveksles med mediets øvrige redaktionelle indhold, skal der sker en tydelig markering af det kommercielle indhold.

Danske Mediers vejledning om annoncørbetalt indhold er ved at blive opdateret. Opdateret udgave forventes færdig efteråret 2019. 

I vejledningen redegøres der for lovkrav og gives konkrete eksempler på god håndtering, der illustrerer den nødvendige afgrænsning til det redaktionelle indhold. Herudover er der også presseetiske krav til adskillelsen af annoncer og redaktionelt indhold, jf. de vejledende regler for god presseskik.

Hvilke krav gør sig gældende når en forbruger køber et avisabonnement på internettet?

Forbrugeren har som udgangspunkt 14 dages fortrydelsesret, når abonnementsaftalen er indgået via fjernsalg fx på avisens hjemmeside eller via telefon.

Hvad gør sig gældende i forhold til at ændre prisen på en kundes abonnement?

Dette afhænger af abonnementsvilkårene for den konkrete aftale. Prisændringer skal dog altid varsles over for kunden i god tid, så kunden har mulighed for at opsige sit abonnement, inden prisændringen træder i kraft.

Hvilke krav gør sig gældenede i forhold til at forlænge en tilbudsperiode på en konkret deal?

Når tilbudsperioden på den enkelte deal udløber, vil det være vildledende og i strid med markedsføringsloven, hvis nedtællingen nulstilles og starter forfra.

Hvad gør sig gældende i forhold til at udsende tilbud pr. mail til nuværende og tidligere kunder?

Det er ulovligt at sende markedsføring til nuværende og tidligere kunder, medmindre kunderne forinden har givet deres samtykke hertil.

I visse situationer kan det undtagelsesvis være lovligt at sende tilbud til tidligere kunder, hvis en række betingelser er opfyldt.

Må et samtykkefelt være forhåndsafkrydset?

Nej, et gyldigt samtykke kræver, at der er tale om en frivillig, informeret og specificeret viljestilkendegivelse.

I praksis betyder det, at personen skal være klar over, at pågældende giver et samtykke til at modtage markedsføring pr. e-mail, og at det klart og tydeligt oplyses om, hvilke typer af produkter markedsføringen vil omhandle og hvem, der gives samtykke til. Samtykket skal også være udtryk for en frivillig og aktiv handling. Et samtykke, der er forhåndsafkrydset, vil af samme grund ikke være et gyldigt samtykke.

Hvad gør sig gældende i forhold til ”tip-en-ven funktioner”?

Brugeren skal kunne rette eller slette i teksten, der sendes ud med indholdet og ikke belønnes for at tippe sine venner. Hvis virksomheden skaber et incitament for, at en bruger tipper en ven, omfattes funktionen af markedsføringslovens krav om forudgående samtykke. Det betyder, at virksomheden skal sikre sig, at brugerens ven har givet et samtykke til at modtage markedsføring fra virksomheden. I modsat fald vil henvendelsen sendt via ”tip-en-ven funktionen” blive anset som spam.

Må et medie indgå abonnementsaftaler ved at henvende sig telefonisk til en forbruger?

Ja. Adgangen til at sælge abonnementer på trykte aviser, ugeblade og tidsskrifter er en særskilt undtagelse til det generelle forbud mod at foretage uanmodede telefoniske henvendelser til forbrugere med henblik på markedsføring og salg.

Læs mere om betingelserne i foreningens vejledning om abonnementsaftaler indgået ved telefonsalg.

Har du spørgsmål til markedsføringsret, kontakt vores fagmedarbejder på området. Find kontaktoplysninger nedenfor.

Christina Moshøj
Seniorkonsulent, cand.jur.

cm@danskemedier.dk
Mobil: 51 50 26 44
Dir. nr: 33 97 42 61