Podcast
Markedsføringsloven? Behandling af persondata? Pressenævn og medieansvarslov? Det er nogle af de områder, I som podcastere skal være opmærksomme på.
Danske Medier modtager flere og flere henvendelser fra podcastere. Herunder har vi samlet nogle af spørgsmålene og svarene.
Sponsorer og reklamer
I en podcast er sponsorering og reklamer som hovedregel underlagt markedsføringsloven og kravet om reklameidentifikation
Forbrugerombudsmanden har fokus på, om markedsføringslovens regler bliver overholdt og kommer løbende med afgørelser. Det har også betydning for, hvordan I som podcastere bør forholde jer i praksis. Forbrugerombudsmanden kan desuden uddele bøder, såfremt reglerne ikke er overholdt.
Sponsor: Når det kommer til sponsorering, skal det skal være tydeligt, hvem podcasten er sponsoreret af. Der er regler for, hvad der som minimum skal til, før Forbrugerombudsmanden vurderer, at det er tilfældet. Markedsføringsloven kræver, at den kommercielle hensigt bag indslaget skal være tydelig for modtageren.
Forbrugerombudsmanden har fx fastslået, at ordet ‘sponsoreret’ kan anvendes, men anerkender i udgangspunktet ikke udtryk som ‘præsenteret af’ eller ‘i samarbejde med’ som ellers typisk anvendes af medier omfattet af radio- og fjernsynsloven i forbindelse med sponsorater.
Reklame: Hvis en annoncør har betalt jer for at nævne et bestemt produkt, er der tale om reklame, og det skal gøres klart for lytterne.
I begge tilfælde handler det altså om at gøre det tydeligt for lytteren, at der står en betalende virksomhed bag, men det kan gøres på flere måder og afhænger af konteksten.
Podcast er som medie ikke omfattet af Radio- og tv-nævnets tilsyn og derved af de særlige reklameforbud, som nævnet administrerer. Der er dog stadig en række gældende regler, f.eks. forbuddet mod reklame for tobak.
Konkurrencer er omfattet af begrebet ’salgsfremmende foranstaltninger’ (markedsføringstilbud) og skal overholde markedsføringslovens § 6.
Det vil bl.a. sige, at forhold, som er væsentlige for jeres lytteres vurdering af tilbuddet om at deltage i konkurrencen, skal oplyses klart, men uden reklamerende anprisninger.
Pressenævn og medieansvarslov
For at blive omfattet af medieansvarsloven, skal podcasten dog være tilmeldt Pressenævnet, og det medfører, at I bl.a. skal overholde god presseskik.
I kan kontakte Danske Medier, hvis I overvejer, om det er en fordel for jer at være tilmeldt Pressenævnet og omfattet af medieansvarsloven.
At være tilmeldt Pressenævnet giver jer også mulighed for at opnå fordele i forhold til håndtering af persondata. Se afsnit om ’Behandling af persondata’.
Behandling af persondata
Det betyder bl.a., at kun ‘redaktionelle medarbejdere’ – altså medarbejdere, der arbejder direkte med indholdet i podcasten – må have adgang til oplysningerne.
Såfremt I bruger personoplysninger i forbindelse med markedsføring og andre kommercielle aktiviteter, skal I overholde reglerne i persondataforordningen og databeskyttelsesloven (GDPR).
I kan kontakte Danske Medier, hvis I er i tvivl om, hvornår jeres behandling af personoplysninger er undtaget persondataforordningen.
Men hvis I som podcastere skal komme ind under de mere lempelige regler, som mange redaktionelle medier opererer med, skal podcasten være tilmeldt både Pressenævnet og Datatilsynet som såkaldt ‘offentlig tilgængelig informationsdatabase‘.
Hvis I ikke er det, gælder de ”almindelige” regler i GDPR for jer ligesom for alle andre.
Ophavsrettigheder
Der findes forskellige sites og apps, der trækker indhold fra åbne RSS-feeds. Det gælder f.eks. Google Podcast og iTunes eller Apple Podcast. Hvis I ikke ønsker, at jeres podcast skal kunne findes på tjenesterne, kan I blandt andre tekniske løsninger lægge jeres podcast bag et login.