Danske Medier Danske Medier Danske Medier Danske Medier
  • Nyheder
  • Events
  • Målinger
  • Find svar
  • Tema: GDPR
  • Om Danske Medier
Danske Medier Danske Medier
  • Nyheder
  • Events
  • Målinger
  • Find svar
  • Tema: GDPR
  • Om Danske Medier
Nyheder
Danske Medier / Medieverdenen
okt 03

Lokale ugeaviser: Ugeavisers lokale dækning massiv

  • 3. oktober 2016
  • Medieverdenen Ugeaviser

De lokale ugeaviser udfører et større public service-arbejde, end TV 2- regionerne gør, skriver formanden for Fagudvalget for Ugeaviser, ansvarshavende chefredaktør Claus Wessel Krogh i en pressemeddelelse med overskriften ” TV 2- regionernes vildfarelse” på vegne af udvalget

Udtalelsen er et svar på en udtalelse fra TV 2-regionernes direktører, hvori det hedder, at ” i en tid, hvor dagbladene fusionerer og koncentrerer sig i store mediekoncerner, og hvor de landsdækkende aviser stort set har lukket deres provinsredaktioner, vil dækningen af de enkelte landsdele blive endnu mere sporadisk”.

Den sidste del af konklusionen er draget på et helt forkert grundlag. De har bevidst undladt at tage de lokale ugeaviser med i deres ligning. Og hvordan kan vi vide, at det er bevidst? Det skyldes, at når man som lokal ugeavis sidder og kigger på TV 2 regionernes hjemmesider, så står der sjældent noget, som vi ikke har skrevet før, skriver ugeaviserne.
De tilføjer, at ”ofte er vores medier kilde til historierne – nogle gange bliver vi citeret – andre gange tager regionerne bare historien og gør den til deres egen. Derfor er det nærliggende at konkludere, at man fra TV 2-regionernes side bevidst har udeladt de lokale ugeaviser i deres ligning, for gjorde man det, passede konklusionen ikke for regionerne”.

Ugeaviserne henviser til, at de lokale ugeaviser hver uge har 2,6 mio. læsere, som hver bruger 17 minutter på avisen, mens de danske TV 2-regioner ifølge Gallups TV-meter dagligt har 514.000 seere.

Dækningen af de enkelte landsdele er med andre ord massiv – alene hvis man kigger på den dækning, de lokale ugeaviser har. Det er derfor for mig at se helt legitimt, når Danske Medier kræver, at TV 2-regionerne beskæres med fem pct. årligt og herudover foreslår, at deres digitale tilstedeværelse begrænses betydeligt, skriver Claus Wessel Krogh. Han henviser også til, at TV 2-regionernes massive digitale tilstedeværelse tager trafik fra de private lokale ugeaviser websites.

Læs pressemeddelelsen fra de lokale ugeaviser

  • Nyhed til forsiden
  • Facebook
  • Twitter
  • LinkedIn
  • E-Mail

Vores nyhedsbreve giver dig medienyheder, trends, interviews, policy og nøgletal. Få din ugentlige opsamling, en digital update eller nyt om ugeaviser.
Tilmeld dig her

Om forfatter

Tweets af ‎@DanskeMedier

Tweets by @@danskemedier

Kategorier

  • Annoncer
  • Digital
  • Fagblade
  • Høringssvar
  • Ikke kategoriseret
  • Job og karriere
  • Journalistik og redaktion
  • Leder
  • Marked og økonomi
  • Medarbejdere
  • Medieverdenen
  • Nyheder
  • Nyt fra Danske Medier
  • Nyt fra Redaktionen
  • Orientering
  • Pressemeddelelser
  • Publikationer
  • Radio
  • Research
  • Synspunkt
  • Tæt på
  • Tendenser og Viden
  • Ugeaviser
  • Unge og medier

Danske Medier

Pressens Hus
Skindergade 7
3397 4000
mail@danskemedier.dk

Twitter
LinkedIn

Navigation

In English

Pressekontakt

Pressekort

Annoncering

Bliv medlem

Tilmeld nyhedsbrev

Tilmeld

Høringssvar
Publikationer
Nyt fra Danske Medier

Websitet anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Ved at bruge vores site accepterer du brug af cookies til disse formål.OkLæs mere