Børn i dag er vant til at kunne se, hvad de vil, når de vil, og de tilpasser ikke længere deres hverdag efter programoversigten. Det kommer blandt andet til udtryk i et faldende forbrug af klassisk broadcast-tv.
Fra 2013 til 2014 er tidsforbruget af broadcast-tv blandt de 3-12-årige nemlig faldet med 11 pct., hvilket er et langt større fald end de fire pct., som gør sig gældende for befolkningen som helhed. Det viser rapporten ’Medieudviklingen 2014’, som er udarbejdet af DR Medieforskning.
-Årsagen til det voldsomme fald skal i høj grad findes i de muligheder, som tablets og smartphones giver. Op mod 90 pct. af de danske børn har adgang til en tablet i hjemmet, og flere end 90 pct. har adgang til en smartphone, siger medieforsker Tina Skov Gretlund.
Tv fylder dog stadig mest for de 3-6-årige, hvor 53 pct. af deres skærmtid foregår foran fjernsynet, mens tabletten kommer ind på en andenplads med 27 pct. Ser man derimod på de 7-12-årige – i daglig tale kaldet tweens – tegner der sig et andet billede.
De 7-12-årige bruger nemlig tilsammen mere tid på smartphone, tablet og computer, end de bruger foran tv.
30 pct. af de 3-6-årige har deres egen tablet, mens tallet for de 7-12-årige er helt oppe på 53 pct..
38 pct. af de 7-12-årige bruger YouTube dagligt eller næsten dagligt, mens hele 73 pct. besøger videotjenesten på ugebasis. Hos de mindste børn fylder YouTube noget mindre, og kun knap hver femte bruger YouTube dagligt eller næsten dagligt. Til gengæld er der et noget klarere billede, når det kommer til deres forbrug af apps, hvor dem fra DR Ramasjang og LEGO dominerer.