CFI Presse og til hjemmeside-4
 

Nye kræfter skal styrke arbejdet i Carbon Footprint Initiative

Pressemeddelelse

Foreningen Carbon Footprint Initiative, der arbejder med opgørelse af CO2-aftryk på det danske annoncemarked, holdt i fredags sin første ordinære generalforsamling siden foreningens stiftelse i november. 

Claes Braagaard fra OMG, Anne Norberg fra Orchestra og Signe Skarequist fra JP/Politikens Hus skal sammen med Malene Birkebæk, Kreativitet & Kommunikation, Dicle Duran Nielsen fra Danske Medier og Marianne Bugge Zederkof fra Danske Medier Research arbejde videre med det værktøj, der skal bidrage til bedre og mere gennemskuelig indsigt i annoncemarkedets klimaaftryk. Målet for samarbejdet bygger på en overordnet ambition om at sætte skub i den grønne omstilling og øge fokus på og adgangen til data om CO2-aftryk. 

Initiativtagerne bag projektet er Danske Medier og Kreativitet & Kommunikation, der efter offentliggørelsen af hensigtserklæringen tilbage i august 2023 hurtigt fik opbakning fra andre brancheaktører, bl.a. Berlingske Media, Orchestra, Danish Outdoor Impact, Dansk Reklame Film, Teknologiens Mediehus, og mange flere. 

Siden jul er der blevet arbejdet intensivt på at kortlægge værdikæderne, fastlægge metoden og indsamle data. Inden sommer lanceres den første betaversion.  

Foreningen er åben for alle, der støtter op om foreningens formål. Foreningens database vil være tilgængelig for medie- og bureaumedlemmer, der ønsker at benytte data enten direkte eller via egne systemer og beregningsmetoder. 

Formand Marianne Bugge Zederkof, direktør i Danske Medier Research fortæller i den sammenhæng:  

”Med lanceringen af Carbon Footprint Initiative viste vi som branche et fælles engagement i arbejdet med klimaaftryk på tværs af medier og bureauer. Der er et stigende samfundsmæssigt og politisk fokus på, hvordan vi mennesker bidrager til opvarmning af jorden, og hvad opvarmningen har af afledte klimaforandringer. De danske medier og bureauer deler bekymringen over udviklingen og ønsker at bidrage til en grøn omstilling. Derfor har den danske medie- og bureaubranche etableret foreningen Carbon Footprint Initiative, som skal skabe et fælles grundlag for handling ved at sikre en bedre og mere gennemskuelig indsigt i annoncemarkedets klimaaftryk.”

Arbejdet er nu klar til at gå ind i næste fase. Hensigten er, at der etableres et troværdigt datagrundlag for en gennemsigtig og pålidelig opgørelse af CO2-udledning på annoncemarkedet. 

Kontakt:

Marianne Bugge Zederkof
Vice adm. direktør i Danske Medier
Direktør i Danske Medier Research

mbz@danskemedier.dk
+45 2076 5099

Læs også

Unge skal have adgang til troværdig information – både nu og i fremtiden

I august 2024 gennemførte regeringen en ministerrokade, som vil få stor betydning for, hvordan vi som samfund håndterer både mulighederne og udfordringerne med ny teknologi. Danmark fik en ny digitaliseringsminister, Caroline Stage Olsen, og techområdet blev for første gang samlet under et ministerium. Med det har regeringen taget endnu et vigtigt skridt i anerkendelsen af teknologiens betydning for vores samfund og behovet for regulering.

Velkommen til Danske Mediers Nyhedsbrev

Modtag AKTUELT fra Danske Medier

Danske Mediers nyhedsbrev giver dig aktuelt indhold fra- og viden om mediebranchen. Samtidig indeholder nyhedsbrevene holdninger og nyt fra Danske Medier – herunder en fast digital klumme og information om events og kurser. 

Nyhedsbrevet AKTUELT udkommer hver fredag i ulige uger, undtagen i ferieperioder.

Ved tilmelding til nyhedsbrevet samtykker du til, at Danske Medier må sende dig de valgte nyhedsbreve via e-mail. Du kan til enhver tid trække samtykket tilbage. Afmelding kan ske ved at klikke på linket i bunden af nyhedsbrevene eller skrive til  mail@danskemedier.dk. Du kan her læse mere om, hvordan vi håndterer dine personoplysninger.

Vælg nyhedsbrev