Rapporter
Danske Medier Research er centrum for Danske Mediers løbende indsamling af relevante data om branchen, omsætning, annoncer og abonnenter.
Vi koordinerer alt vedrørende markedsmåling, dataindsamling og statistikudarbejdelse og bistår medlemmerne med rådgivning om læsertal, lyttertal, brugertal, metoder mm. Det sker blandt andet i Dansk Online Index, Index Danmark, Gallup Lyttertal, oversigter af reklameforbruget og annoncestatistikker, som du kan læse mere om nedenfor.
Det Danske Reklamemarked
Det Danske Reklamemarked (reklameforbrugsundersøgelsen) er en årlig opgørelse og kortlægning af det samlede, danske reklamemarked.
Undersøgelsen bliver foretaget ud fra fortrolig indberetning fra de enkelte mediegrupper til Dansk Reklameforbrugsundersøgelse, og sker i samarbejde med Institut for Reklame og Markedsstatistik (IRM). IRM er et uafhængigt non-profit institut, hvis formål er, løbende at undersøge og kortlægge reklame- og mediemarkedet i norden.
Datamaterialet for undersøgelsen bliver analyseret og valideret af et advisory-board og eksperter for de respektive medie- og reklamegrupper.
Reklameforbrugsundersøgelsens hovedrapport udgives hvert år ultimo april og seneste udgave kan købes via linket nedenfor.
Erhvervsstyrelsen stopper kontrol af cookie-samtykke til webstatistik
Erhvervsstyrelsen har meddelt, at de ligesom flere andre EU-lande fremadrettet ikke vil ”prioritere” at håndhæve krav om forudgående samtykke, til ” cookies og lignende teknologier.
Redaktionel produktionsstøtte – Ansøgningsfrist 1. oktober
Der er nu åbnet for at søge om redaktionel produktionsstøtte for trykte og skrevne internetbaserede nyhedsmedier for 2020. Støtte for 2020 uddeles efter de samme kriterier som for 2019.
Redaktørernes Dag – nu med samtalesaloner og særudgave af Presselogen
Den årlige konference for redaktører ”Redaktørernes Dag 2019” afholdes i år 12. november på Kvægtorvet ved TV 2 i Odense. Konferencen er en ny og fokuseret udgave af mediebranchens traditionsrige fætter-kusine-fest i Svendborg, Redaktørernes Døgn. I år bliver klog konstruktivitet og kærlig kollegialitet konferencens bærende søjler.
Ulovlig internettjeneste blokeres i samarbejde mellem RettighedsAlliancen og Danske Medier
Stor journalistisk ophavsretlig sejr. Retten på Frederiksberg har mandag 17. juni påbudt blokering af en internettjeneste, der på ulovlig vis har kopieret artikler fra danske nyhedsmedier og tjent penge herpå gennem annoncering.
DR, Danske Medier og Bauer Media går sammen om at styrke dansk radio
Danmark bliver det 10. land på verdensplan, der bliver medlem af den internationale radioorganisation ”Radioplayer Worldwide”. Det er en realitet efter, at de tre danske centrale radioaktører – DR, Danske Medier og Bauer Media har indgået et dansk samarbejde om en ny fælles radiotjeneste, der giver radiolytterne en samlet indgang til danske radiokanaler under navnet ’MereRadio’.
Mediernes betydning for samfundet sat på dagsordenen – på en stor demokratisk dag
På Mediernes Årsdag blev vigtigheden af de frie journalistiske medier sat på dagsordenen. Lars Løkke Rasmussen udskrev folketingsvalg, og kort efter valgudskrivelsen holdt statsministeren tale for en samlet dansk mediebranche.
Ny undersøgelse: Journalistiske medier er vigtigst for et oplyst samfund
Publicistisk Barometer 2019: Ny rapport undersøger oplevelsen af journalistiske og sociale medier
Borgere i Danmark oplever, at journalistisk redigerede medier er mere vigtige end sociale medier for et oplyst samfund.
Ny fælles hjemmeside og nyt logo
Danske Medier, Danske Medier Arbejdsgiver og Danske Medier Research har i dag fået ny fælles hjemmeside og kommunikativ identitet.
Ny vejledning om arbejdsgivers forebyggelse af sundhedsskadelige krænkende handlinger på arbejdspladsen
Læs mere om baggrunden for vejledningen og find den til download.
Det Danske Reklamemarked 2021
– Accelererende vækst for digital annoncering
Rapporten ‘Det Danske Reklamemarked 2021’ viser det samlede overblik over vindere og tabere på annoncemarkedet og kan købes her på siden.
Online Markedsstatistik
Danske Medier Research udgiver årligt rapporten Online Markedsstatistik. Rapporten giver et samlet overblik over udviklingen inden for forskellige kategorier af onlineannoncering.
Markedsstatistikken bygger på indberetning fra Danske Mediers medlemmer samt markedsestimater og dataindsamlingen udføres af Deloitte.
Prisen er 2.495 kr. for medlemmer af Danske Medier og Kreativitet & Kommunikation og 3.495 kr. for ikke-medlemmer og kan købes via linket nedenfor.
Online Markedsstatistik 2019
Se pressemeddelelsen for 2019-rapporten.
Online Markedsstatistik 2018
Se pressemeddelelsen for 2018-rapporten.
Online Markedsstatistik 2017
Se pressemeddelelsen for 2017-rapporten.
Online Markedsstatistik 2016
Se pressemeddelelsen for 2016-rapporten.
Rapporten for 2016 kan hentes gratis her.
Online Markedsstatistik 2015
Rapporten for 2015 kan hentes gratis her
Marianne Bugge Zederkof
Direktør, cand.merc.
mbz@danskemedier.dk
Mobil: 20 76 50 99
Dir. nr.: 33 97 42 31
Positiv udvikling i omsætningen for radio og podcast
Nye tal om lydmediernes samlede annonceomsætning vidner om radio og podcasts popularitet, særligt blandt de unge.
Mediers troværdighed og autenticitet i en digital fremtid
I onsdags afholdt Danske Medier og Microsoft Danmark seminar, hvor en række eksperter præsenterede deres syn på, hvordan nyhedsmedier bedst muligt bevarer troværdighed og autenticitet i en stadig mere digital mediebranche.
Fortsat høj tillid til danske nyhedsmedier er gode nyheder i en tid med alvorlige udfordringer
Den årlige rapport af RUC Danskernes Brug af Nyhedsmedier byder i år på mange interessante temaer. Danskerne får nyheder fra flere forskellige sociale medieplatforme, podcasts vinder frem og tilliden til nyhedsmedier er fortsat høj.