46% lægger ikke mærke til kilden på nyheder, som de ser på de sociale medier
Unges nyhedsvaner
- Brug af SoMe og kildekritik
Nyhedskriterier. Tillid. Troværdige kilder. Hvad er vigtigt, når sociale medier bliver platform for unges mediebrug?
Danske Medier har sammen med Kantar Gallup og Ritzau lavet en omfattende undersøgelse af unges nyhedsvaner. Over en uge er 250 unge blevet spurgt ind til, hvilke nyheder, de er stødt på, hvor de har set dem, og om de har lagt mærke til kilden bag.
Hvilke nyheder læser, ser og lytter de til? Fra hvilke kilder foretrækker de at få deres nyheder? Og i hvor høj grad er de kritiske overfor de nyhedshistorier, de møder?
Præsentation af undersøgelsen på Folkemødet 2022
Køb af rapport og baggrundsdata
Rapporten og baggrundsdata kan købes ved henvendelse til kommerciel direktør, Marianne Bugge Zederkof, mbz@danskemedier.dk.