Medieforbrug
For Danske Mediers medlemmer er det vigtigt at få dokumenteret medieforbruget gennem valide oplagstal, læsertal, lyttertal, besøgstal og brugertal. Det er denne massive dataopsamling og -analyse, der danner grundlag for prissætning og samhandel i mediebranchen.
Læsertal
Den officielle måling for læsertal i Danmark er Index DK/Gallup, der drives i fællesskab af Danske Medier og Kreativitet & Kommunikation via Index DK I/S selskabet. Målingen omfatter hverdagsaviser, søndagsaviser, lokale ugeaviser, fagblade, magasiner, ugeblade, e-papers og en række øvrige medieplatforme såsom outdoor, biograf og de største nyhedswebsites.
Mange fagblade, magasiner og tidsskrifter er for små til meningsfuldt at deltage i den officielle måling for læsertal i Danmark Index DK/Gallup, der kræver en vis størrelse for at rapportere læsertallet validt. Derfor har Danske Medier etableret Danske Mediers Oplagskontrol, der via et samarbejde med Revisionshuset PwC tilbyder 3. parts validering og dermed publikationernes kontrollerede oplag.
Lyttertal
Radiolytning i Danmark bliver målt via. Kantar Gallup og målingen består af to parallelle målinger; Gallup Radiometer og Gallup Lokalradiometer.
Podcast Index er en måling af podcastforbruget i Danmark. Målingerne foretages af Danske Medier Research i samarbejde med Berlingske Media, DR, Politiken, Bauer Media og Radio4.
Læs mere om de forskellige målinger:
Hver onsdag udgiver Kantar Gallup en pressemeddelelse med informationer om radiolytningen til de landsdækkende radiostationer fra den forgangne uge.
4 gange om året (i januar, april, juli og oktober) udgives endvidere en pressemeddelse med informationer om radiolytningen til de regionale og lokale radiostationer, baseret på Gallup Lokalradio Index.
www.podcastindex.dk
Webtrafik
Dansk Online Index (DOI) er den officielle måling af danskernes brug af internettet via PC og på mobile platforme. DOI giver både det overordnede billede af den samlede danske internettrafik for tilmeldte sites, og et detaljeret indblik i brugen af alle væsentlige internetsider i Danmark.
Dansk Online Index omfatter alle typer af devices, og det er således muligt at kigge både på tværs af platforme og dykke ned i de enkelte platforme individuelt. Dansk Online Index opgør også den demografiske sammensætning af den danske internettrafik.
Målingerne drives af Danske Medier Research med Gemius som leverandør.