46% lægger ikke mærke til kilden på nyheder, som de ser på de sociale medier

Unges nyhedsvaner
- Brug af SoMe og kildekritik

Nyhedskriterier. Tillid. Troværdige kilder. Hvad er vigtigt, når sociale medier bliver platform for unges mediebrug?

Danske Medier har sammen med Kantar Gallup og Ritzau lavet en omfattende undersøgelse af unges nyhedsvaner. Over en uge er 250 unge blevet spurgt ind til, hvilke nyheder, de er stødt på, hvor de har set dem, og om de har lagt mærke til kilden bag. 

Hvilke nyheder læser, ser og lytter de til? Fra hvilke kilder foretrækker de at få deres nyheder? Og i hvor høj grad er de kritiske overfor de nyhedshistorier, de møder? 

Præsentation af undersøgelsen på Folkemødet 2022 I Explainer

Køb af rapport og baggrundsdata

Rapporten og baggrundsdata kan købes ved henvendelse til kommerciel direktør, Marianne Bugge Zederkof, mbz@danskemedier.dk.

Unge, nyheder og kildekritik
Medlem
Ikke medlem
Rapport
Gratis
7.995 kr.
Adgang til data i Gallup PC (kræver Gallup PC abonnement)
9.995 kr.
14.995 kr.

Nedenfor kan du læse og hente rapportens hovedkonklusioner: 

Velkommen til Danske Mediers Nyhedsbrev

Modtag AKTUELT fra Danske Medier

Danske Mediers nyhedsbrev giver dig aktuelt indhold fra- og viden om mediebranchen. Samtidig indeholder nyhedsbrevene holdninger og nyt fra Danske Medier – herunder en fast digital klumme og information om events og kurser. 

Nyhedsbrevet AKTUELT udkommer hver fredag i ulige uger, undtagen i ferieperioder.

Ved tilmelding til nyhedsbrevet samtykker du til, at Danske Medier må sende dig de valgte nyhedsbreve via e-mail. Du kan til enhver tid trække samtykket tilbage. Afmelding kan ske ved at klikke på linket i bunden af nyhedsbrevene eller skrive til  mail@danskemedier.dk. Du kan her læse mere om, hvordan vi håndterer dine personoplysninger.

Vælg nyhedsbrev