Pressemeddelse
Midt i en digital udvikling med et væld af digitale platforme, sociale medier og streamingtilbud, ser danske unge stor værdi i at blive oplyst via nyhedsmedier, og de ser god grund til at betale for nyheder for at få en højere kvalitet i indhold. Det viser en ny undersøgelse af Danske Medier.
Danske Medier lancerer i dag en dugfrisk undersøgelse udarbejdet af Kantar Media Danmark om danskernes interesse for og betalingsvillighed til nyheder anno 2023.
Undersøgelsen giver et detaljeret indblik i danskernes brug af nyheds- og streamingtjenester på tværs af platforme og byder herunder på et kig ind i unge danskeres lyst til at abonnere på og betale for nyhedsindhold.
Og når det gælder de unge, viser tallene, at danskere mellem 18-29 år tillægger nyhedsindhold stor værdi i deres hverdag.
Konkret svarer tre ud af fire unge, at de benyttede sig af nyheder ”i går”.
De fem vigtigste årsager for 18-29-årige til at abonnere på digital nyhedstjeneste eller printavis:
- Jeg får nyt perspektiv og forståelse af udviklingen i samfundet
- Jeg oplever, at jeg får højere redaktionel kvalitet med betalt indhold
- For at holde mig opdateret med begivenheder i Danmark
- For at holde mig opdateret med begivenheder i udlandet
- Jeg vil gerne finansiere god journalistik
Samtidig angiver de unge, at de ”får nyt perspektiv og forståelse af udviklingen i samfundet” og ”får højere redaktionel kvalitet med betalt indhold” som de to vigtigste grunde til at holde et avisabonnement enten på print eller digitalt.
Det er ifølge Mads Brandstrup, adm. direktør i Danske Medier, rigtig gode nyheder.
”De her tal giver et nuanceret indspark til den ellers fremherskende opfattelse af, at unge er trætte af nyheder, eller at de hovedløst scroller på TikTok-videoer. Undersøgelsen fortæller os, at de unge anerkender, at man skal betale for nyheder, hvis man vil have et kvalitetsudbud. Det er særdeles opløftende, at de ser stor værdi i at følge med i samfundet, at de er villige til at betale for kvalitetsoplysning og på den måde få et bedre udgangspunkt for at deltage i vores fælles samtale,” siger Mads Brandstrup.
Unge opsøger aktivt nyheder udenfor sociale medier
Direktøren mener, at rapporten giver nye indsigter, der er med til at balancere fortællingen om, at unge udelukkende orienterer sig om verden på sociale medier. Her fremhæver Mads Brandstrup podcastmediet som særligt populært blandt unge:
”Danske unge begår sig i stor stil på tværs af sociale medier. Men undersøgelsen viser, at det er vigtigt for dem at holde sig opdateret på samfundet via traditionelle nyhedsmedier. Tallene viser blandt andet, at kun 16 procent af unge fandt nyheder på sociale medier ”i går”. Dette rokker til forståelsen af sociale medieplatforme, som det eneste sted, unge får nyheder fra. I stedet læser de i høj grad nyheder på digitale nyhedstjenester og lytter til dem i radioen eller podcasts. Podcast er her et særligt populært medie, der nu har større reach end TV blandt unge.”
Når de unge bliver spurgt til deres planer om at oprette et nyhedsabonnement, svarer 19 procent, at de regner med at tegne et abonnementet på enten print eller digitalt indenfor det næste halve år.
"Det fortæller os, at en femtedel af de unge udtrykker en interesse om at betale for kvalitetsoplysning. Og det er rigtig positivt, for det vidner om, at unge faktisk ønsker at prioritere nyhedsindhold økonomisk i deres hverdag, selvom der er stor konkurrence med andre platforme som for eksempel streamingtjenester. Dog skal man altid læse tallene med forbehold, da udsagnet blot fortæller om noget, man agter at gøre, men ikke er forpligtet til, eller nødvendigvis har tænkt sig at føre ud i livet."
Danskerne vil gerne betale for medier, men særligt to ting udfordrer den private mediebranche
Udover ny viden om unge, byder rapporten på masser af andre interessante perspektiver om danskernes nyhedsengagement. Som for eksempel, at 85 procent svarende til 4,1 million danskere enten så, lyttede eller læste nyheder i går, og at den primære kilde til nyheder er mere spredt på forskellige platforme, end man tidligere har set.
Marianne Bugge Zederkof, direktør i Danske Medier Research vurderer rapportens konklusioner som overordnet positive i forhold til danskernes nyhedsbrug og betalingsvilje:
”Praktisk talt alle danskere klædes dagligt på med nyheder, og danskerne vil gerne betale for medier.”
Samtidig peger Marianne Bugge Zederkof på nogle faktorer, der kan skabe ubalance i vilkårene for private medier:
”Sociale medier og techgiganter er en udfordring. Over halvdelen af danskerne erklærer sig enige i, at de får dækket deres nyhedsbehov af gratistjenester som blandt andet sociale medier og Danmarks Radio. Det presser selvfølgelig private mediers forretningsgrundlag.”
Kilde: Kantar Media Danmark og Danske Medier
Læs mere om undersøgelsens resultater
Nedenfor kan du se undersøgelsens hovedresultater. Hele rapporten kan købes af medlemmer af Danske Medier. Medlemmer med adgang til Gallup PC kan derudover købe adgang til rådata.
Kontakt os på mail@danskemedier.dk for at høre nærmere.
Om undersøgelsen
Danske Medier har gennem en årrække målrettet fulgt danskernes betalingsvillighed, motiver og barrierer for at tegne abonnementer. Tilbage i 2019 udgav brancheorganisationen rapporten Danskernes villighed til at betale for nyheder.
Konklusionen var dengang, at danskerne gerne ville betale for nyhedsindhold, både på print og digitalt. Nyhedsindholdet skulle hjælpe dem til at få ”gode nyhedsvaner” og skulle gerne være præsenteret for dem hurtigt, overskueligt og tiltalende.
Under corona gentog Danske Medier analysen med fokus på, om covid-19 havde ændret opfattelsen hos forbrugerne. Analysen viste, at der på den korte tid fra oktober 2019 til juni 2020 var sket en signifikant stigning i to afgørende udsagn: ”Nyheder er essentielle for et velfungerende samfund” og ”jeg kan godt forstå, at man skal betale for nyheder”.
I år ønskede Danske Medier at gentage og udvide undersøgelsen med et nærmere kig på betalingsvillighed, men også med større fokus på abonnementsvillighed.
Undersøgelsen for 2023 ser nærmere på nyhedstjenester, men også på streamingtjenester – både lyd og video, antal abonnementer i danske husstande, årsager til at abonnere, tillid til udgivernes behandling af data – og meget mere.
Kontakt:
Kommerciel direktør
Marianne Bugge Zederkof
mbz@danskemedier.dk
Pressekonsulent
Josefine Anker
joa@danskemedier.dk