Pressemeddelelse
Den samlede annonceomsætning i Danmark slår rekord, men techgiganterne indtager fortsat en stigende andel af markedet. Det viser de seneste tal om det danske reklamemarked.
Rapporten Det Danske Reklamemarked 2022 udarbejdet af Institut for Reklame- og Mediestatistik (IRM) giver et opdateret indblik i den danske reklameomsætning på tværs af platforme. Samlet set er omsætningen steget til 16,6 milliarder kroner i 2022, svarende til en stigning på 4,6 procent.
Dermed er tallene for 2022 en ny rekord for reklameinvesteringer på det danske marked. Omsætningen for internetannoncering er opgjort til knap 11,4 milliarder kroner, som betyder, at internettet udgør 69 procent af annoncørernes samlede reklameinvesteringer. De digitale reklameinvesteringer vokser og udgør størstedelen af annoncemarkedet, som fortæller om en fortsat digital transformation.
Danske Mediers opgørelse af radio og podcast, der indgår som en del af grundlaget for rapporten, viste en stor vækst i podcast fra 24 millioner kroner i 2021 til 45 millioner kroner i 2022. Det understreger, at lyd har høj interesse blandt danske forbrugere og afspejler et marked indenfor audio, som er i fuld udvikling.
De nye tal afspejler desværre også en bagside af det danske reklamemarked, når techgiganterne indtager en fortsat stigende andel af annoncemarkedet og dermed udfordrer grundlaget for nyhedsmedierne, fortæller Marianne Bugge Zederkof, direktør i Danske Medier Research.
”Selvom væksten i techgiganternes annonceomsætning for 2022 er sket med lavere hastighed, end vi så i 2021, så bekræfter de nye tal en tendens, vi har set gennem de seneste år. Nemlig at bigtech har et fast greb om det danske annoncemarked, hvor de med afsæt i urimelige konkurrencevilkår udsætter medierne for en stigende og intensiv konkurrence. Alt andet lige, illustrerer IRM’s nye rapport, at det bliver stadig sværere at finansiere frie medier og uafhængig oplysning," siger direktøren.
For at styrke mediernes vilkår opfordrer Marianne Bugge Zederkof derfor til, at beslutningstagerne lægger pres på techgiganter ved at håndhæve EU-lovgivning.
“Fra politiske side må man bruge alle de værktøjer, man har i kassen til at stramme grebet om bigtech, der skævvrider konkurrencen på det digitale marked. Her er det afgørende, at lovgiverne sikrer en effektiv og konsekvent håndhævelse af EU’s to lovpakker Digital Markets Act og Digital Services Act, der netop skal styrke mere fair og lige konkurrenceforhold.”
Kilde: Danske Medier
Medlemmer af Danske Medier/Danske Medier Research kan købe rapporten til rabatteret pris gennem samarbejdet med IRM.
Kontakt:
Josefine Anker
Presse- og kommunikationskonsulent
+45 61 77 08 43
joa@danskemedier.dk