Pressemeddelelse
Nye tal fra Kantar Gallup viser, at læsertallene for 2022 blandt de trykte danske medier generelt fortsætter en stabil udvikling fra 2021.
Det seneste år har budt på stormvejr på tværs af brancher med høj inflation, stigende priser og stigende økonomisk usikkerhed som følge af internationale kriser som krigen i Ukraine. Trods store ændringer i vilkårene for medievirksomheders forretning og drift, står læsertallene for printudgivelser nogenlunde fast. Det viser Kantar Gallups opgørelse for 2022.
Kommerciel direktør i Danske Medier, Marianne Bugge Zederkof, ser positivt på de nye tal.
”Det seneste år har været præget af krise, tumult og usikkerhed. Derfor er det en opløftende nyhed, når vi nu ser, at de trykte medier, der oplever tårnhøje papirpriser, og som står midt i en digital omstilling, formår at holde kursen uden at kæntre i rørte vande. Dykker man lidt ned i tallene, viser de faktisk en mindre fremgang for de landsdækkende aviser som helhed. Overordnet viser udviklingen, at markedet for printmedier er sundt omend udfordret,” siger Marianne Bugge Zederkof.
Tallene for 2022 viser også ændringer i form af højere læsertal for de lokale ugeaviser. Dette skyldes en relevant metodeændring i undersøgelsen, da målingen nu i langt højere grad rapporterer den faktiske læsning af ugeaviser, ved bedre at opsamle den læsning, der stammer fra ugeaviser, der ikke husstandsomdeles. Det kan for eksempel være ugeaviser, der ligger frit tilgængeligt i blandt andet venteværelser, sportshaller eller ved transportknudepunkter.
Kilde: Kantar Gallup
Kontakt:
Marianne Bugge Zederkof
Kommerciel direktør i Danske Medier Research
+45 2076 5099