LÆSERTAL PRINTMEDIER 2022 (5)Nyeste
 

Trods turbulente tider byder 2022 på stabile læsertal for danske printmedier

Pressemeddelelse

Nye tal fra Kantar Gallup viser, at læsertallene for 2022 blandt de trykte danske medier generelt fortsætter en stabil udvikling fra 2021.  

Det seneste år har budt på stormvejr på tværs af brancher med høj inflation, stigende priser og stigende økonomisk usikkerhed som følge af internationale kriser som krigen i Ukraine. Trods store ændringer i vilkårene for medievirksomheders forretning og drift, står læsertallene for printudgivelser nogenlunde fast. Det viser Kantar Gallups opgørelse for 2022.  

Kommerciel direktør i Danske Medier, Marianne Bugge Zederkof, ser positivt på de nye tal. 

”Det seneste år har været præget af krise, tumult og usikkerhed. Derfor er det en opløftende nyhed, når vi nu ser, at de trykte medier, der oplever tårnhøje papirpriser, og som står midt i en digital omstilling, formår at holde kursen uden at kæntre i rørte vande. Dykker man lidt ned i tallene, viser de faktisk en mindre fremgang for de landsdækkende aviser som helhed. Overordnet viser udviklingen, at markedet for printmedier er sundt omend udfordret,” siger Marianne Bugge Zederkof.

Tallene for 2022 viser også ændringer i form af højere læsertal for de lokale ugeaviser. Dette skyldes en relevant metodeændring i undersøgelsen, da målingen nu i langt højere grad rapporterer den faktiske læsning af ugeaviser, ved bedre at opsamle den læsning, der stammer fra ugeaviser, der ikke husstandsomdeles. Det kan for eksempel være ugeaviser, der ligger frit tilgængeligt i blandt andet venteværelser, sportshaller eller ved transportknudepunkter. 

Kilde: Kantar Gallup

Kontakt:

Marianne Bugge Zederkof
Kommerciel direktør i Danske Medier Research
+45 2076 5099

mbz@danskemedier.dk

Læs også

Danske Medier lægger sag an mod Google

Google bryder ophavsretten og markedsføringsloven ved at gøre jobannoncer fra Jobindex tilgængelige på tjenesten Google for Jobs uden tilladelse. Derfor sagsøger Danske Medier på vegne af Jobindex Google med krav om kompensation.

Danske Medier stiller skarpt på lokalmedier i forandring

Når Lokale Mediers Efterårskonference løber af stablen 4. oktober, bliver det med spotlyset rettet mod en lokal og regional mediebranche i forandring. Dagen byder også på lancering af årets ‘Danskernes brug af nyhedsmedier 2023’ med fokus på det lokale medieforbrug.

Velkommen til Danske Mediers Nyhedsbrev

Modtag AKTUELT fra Danske Medier

Danske Mediers nyhedsbrev giver dig aktuelt indhold fra- og viden om mediebranchen. Samtidig indeholder nyhedsbrevene holdninger og nyt fra Danske Medier – herunder en fast digital klumme og information om events og kurser. 

Nyhedsbrevet AKTUELT udkommer hver fredag i ulige uger, undtagen i ferieperioder.

Ved tilmelding til nyhedsbrevet samtykker du til, at Danske Medier må sende dig de valgte nyhedsbreve via e-mail. Du kan til enhver tid trække samtykket tilbage. Afmelding kan ske ved at klikke på linket i bunden af nyhedsbrevene eller skrive til  mail@danskemedier.dk. Du kan her læse mere om, hvordan vi håndterer dine personoplysninger.

Vælg nyhedsbrev