Pressemeddelelse
De danske medier er som mange andre brancher stærkt udfordrede af coronakrisen. For flere medier risikerer de faldende annonceindtægter at få dramatiske og permanente økonomiske konsekvenser. Derfor appellerer branchen til regeringen om en midlertidig hjælpepakke for at sikre, at medierne fortsat kan varetage deres opgave med at oplyse borgerne – både lokalt, regionalt og nationalt.
Annonceindtægter udgør en afgørende del af mediernes indtægtsgrundlag. Turisme, hotel- og restauration, fly, kultur, oplevelses- og kulturbranchen er blandt de faste annoncører i danske medier. De har forståeligt nok været nogle af de første til at trække deres annoncering, men som konsekvens af nedlukningen af samfundet stopper virksomheder nu på tværs af alle brancher og med bekymrende hastighed deres annoncering i både lokale og nationale medier.
Samtidig varetager de publicistiske medier netop i denne tid en enorm samfundsopgave ved at bidrage med oplysende og faktabaseret journalistik til borgere, som har et akut behov for at blive informeret. Det er en samfundsopgave, som er essentiel for medierne, og som de tager et stort ansvar ved at løfte. Og netop derfor har medierne ikke mulighed for at sende deres medarbejdere hjem og gøre brug af den lønkompensationsordning, som regeringen hidtil har fremlagt.
Danske Medier opfordrer derfor regeringen til hurtigst muligt at iværksætte en midlertidig hjælpepakke løbende fra 9. marts – 9. juni 2020 til medier, der har oplevet et fald i annonceindtægterne på mere end 20 pct. i forhold til samme periode i 2019. Forslaget er, at medierne får kompensation for 80 pct. af de tabte annonceindtægter over 20 pct.
Adm. direktør i Jysk Fynske Medier og formand for Danske Medier Jesper Rosener udtaler:
”Denne krise kommer til at have vidtrækkende økonomiske konsekvenser for branchen, og det er desværre meget begrænset, hvad vi kan bruge de eksisterende krisepakker til. Derfor siger vi til regeringen, at det er nu, vi skal handle, hvis vi vil sikre, at også medierne klarer sig igennem den her krise.‟
Jesper Rosener, Adm. direktør i Jysk Fynske Medier og formand for Danske Medier
Skulle vi i Danmark havne i en situation, hvor regeringen vil være nødt til at begrænse bevægelsesfriheden i samfundet yderligere, for at inddæmme smitterisici, vil det være helt afgørende, at folk stadig kan få deres avis, og dermed fortsat kunne være oplyste om regeringens tiltag.
Danske Medier opfordrer derfor også regeringen til at sikre, at alle led i produktionskæden vil kunne fortsætte (journalister, trykkerier og bude), såfremt bevægelsesfriheden i samfundet fremover må begrænses yderligere.
![Mads.Brandstrup.Billede.bred Mads.Brandstrup.Billede.bred](https://danskemedier.dk/wp-content/uploads/elementor/thumbs/Mads.Brandstrup.Billede.bred_-scaled-pf4qakbroooc6jhdswarmkujxmcu6hnmg8szf10t1c.jpg)
Mads Brandstrup
Administrerende direktør hos Danske Medier
mab@danskemedier.dk
Mobil: 92 82 32 84
Dir. tlf: 33 97 40 00