1-1-o9otz529dbvt3pbmpbafsqpe5lxjqcytae9zn9ug4k
 

Danske Medier: Nye tal for lokalmedier og ugeaviser understreger behov for politisk handling

Pressemeddelelse

Danske Medier Research har netop offentliggjort annoncestatistik for 2022. Tallene viser sort på hvidt, at der er brug for at gennemføre forårets medieaftale. Det mener Danske Mediers administrerende direktør.

Private lokal- og regionalmedier oplevede sammen med ugeaviserne en nedgang i annonceomsætningen for 2022. Det viser nyeste tal for Dagbladenes Annoncestatistik og Ugeavisernes Annoncestatistik fra Danske Medier Research.

De seneste år har været kendetegnet ved økonomisk usikkerhed og udsving på grund af især en coronapandemi, stigende inflation og krigen i Ukraine. De forskellige omstændigheder påvirker i særlig høj grad de mindre medier rundt om i Danmark, der har færre ressourcer til at stå imod udfordringerne samtidig med, at de skal omstille sig digitalt. Sådan lyder det fra Danske Mediers adm. direktør Mads Brandstrup.

"Det er glædeligt, at de landsdækkende dagbladskoncerner formår at holde på annoncørerne også i en krisetid. Det vidner om en robust bredde i deres portefølje af medier. Men den nedadgående kurve for annonceomsætningen viser desværre også tydeligt, at især de små og mellemstore medier, i form af lokale dagblade og ugeaviser, kæmper ekstra hårdt for at få det til at løbe rundt i svære tider med annoncører, der også træder mere varsomt. Samtidig befinder lokalmedierne sig, ligesom resten af mediebranchen, midt i en digital transformation, der også kræver ekstra viden og ressourcer."

Mads Brandstrup opfordrer til, at Christiansborg handler på medieaftalen fra foråret, der skal være med til at holde hånden under de private medier udenfor de store byer:

"Det er afgørende, at befolkningen i de mindre byer og landdistrikterne også fremover har adgang til nyheder og kan være med til at skabe debatter og sætte skub i politiske dagsordner i lokalområderne. Derfor appellerer Danske Medier kraftigt til, at regeringen hurtigst muligt får sat handling bag ordene i medieaftalen, og særligt i forhold til den lovede ugeavispulje."

Steffen Glaas, der er adm. direktør i Fonden Herlev Bladet, peger også på, at der er akut behov for den lovede håndsrækning fra politisk side:

“En stor del af de lokale ugeaviser, der til daglig er garant for det lokale demokrati, står med det ene ben i graven. Derfor skal politikerne holde op med at holde skåltaler om det lokale demokrati og begynde rent faktisk gøre noget for de lokale medier, der hver dag leverer den kritiske lokaljournalistik. Hvis vi ikke snart ser lidt mindre snak og lidt mere handling fra Christiansborg, så bliver det umuligt for os at udfylde den altafgørende rolle som lokal vagthund, der er grundlaget for, at de lokale demokratier fungerer.”

Kilde: Danske Medier Research

Kontakt:

Josefine Anker
Presse- og kommunikationskonsulent
+45 6177 0843
joa@danskemedier.dk

Læs også

Sådan vindes kampen for troværdig informa­tion

Med historisk mange valg over hele verden og en stigning i des- og misinformation, befinder frie samfund og publicistiske medier sig i en brydningstid. Vi kan ikke tage troværdig information for givet. Vi skal aktivt kæmpe for den – for demokratiets skyld.

Velkommen til Danske Mediers Nyhedsbrev

Modtag AKTUELT fra Danske Medier

Danske Mediers nyhedsbrev giver dig aktuelt indhold fra- og viden om mediebranchen. Samtidig indeholder nyhedsbrevene holdninger og nyt fra Danske Medier – herunder en fast digital klumme og information om events og kurser. 

Nyhedsbrevet AKTUELT udkommer hver fredag i ulige uger, undtagen i ferieperioder.

Ved tilmelding til nyhedsbrevet samtykker du til, at Danske Medier må sende dig de valgte nyhedsbreve via e-mail. Du kan til enhver tid trække samtykket tilbage. Afmelding kan ske ved at klikke på linket i bunden af nyhedsbrevene eller skrive til  mail@danskemedier.dk. Du kan her læse mere om, hvordan vi håndterer dine personoplysninger.

Vælg nyhedsbrev