Phone_DM_Artikel
 

Forbud mod markedsføring af spil og forbrugslån ved siden af hinanden: Umuligt for medier at efterleve i praksis

I praksis vil det være umuligt for medier at efterleve et forbud om, at spil og forbrugslån ikke må markedsføres ved siden af hinanden. Det fremhævede Danske Medier på sit møde med skatteministeren allerede d. 28 februar.

Praktikken i markedsføring er dybt afhængig af medie og teknologi. Derfor vil et forbud mod markedsføring af spil og forbrugslån ved siden af hinanden have vidt forskellige konsekvenser for henholdsvis reklamer på TV og digitale annoncer på nettet.

Når det kommer til digital annoncering, er forbuddet i praksis umuligt at efterleve. På nettet er salg og køb af digital annonceplads i høj grad automatiseret og afvikles i realtid. Det gør det umuligt for kviklåns-annoncører at sikre, at indkøb af annonceplads ikke overtræder forbuddet, da de aldrig kan vide, hvad en anden annoncør har købt i samme sekund. Kombinationerne af reklamer, der vises på et website, er typisk meget dynamisk og forskellig fra bruger til bruger.

Derfor opfordrer Danske Medier til, at man fra politisk hold gentænker begrænsningen af markedsføring af forbrugslån – og ikke gennemfører et forbud, som det for medier vil være umuligt at efterleve i praksis.

Christina Moshøj
Seniorkonsulent, cand.jur.

cm@danskemedier.dk
Mobil: 51 50 26 44
Dir. nr: 33 97 42 61

Læs også

Unge skal have adgang til troværdig information – både nu og i fremtiden

I august 2024 gennemførte regeringen en ministerrokade, som vil få stor betydning for, hvordan vi som samfund håndterer både mulighederne og udfordringerne med ny teknologi. Danmark fik en ny digitaliseringsminister, Caroline Stage Olsen, og techområdet blev for første gang samlet under et ministerium. Med det har regeringen taget endnu et vigtigt skridt i anerkendelsen af teknologiens betydning for vores samfund og behovet for regulering.

Velkommen til Danske Mediers Nyhedsbrev

Modtag AKTUELT fra Danske Medier

Danske Mediers nyhedsbrev giver dig aktuelt indhold fra- og viden om mediebranchen. Samtidig indeholder nyhedsbrevene holdninger og nyt fra Danske Medier – herunder en fast digital klumme og information om events og kurser. 

Nyhedsbrevet AKTUELT udkommer hver fredag i ulige uger, undtagen i ferieperioder.

Ved tilmelding til nyhedsbrevet samtykker du til, at Danske Medier må sende dig de valgte nyhedsbreve via e-mail. Du kan til enhver tid trække samtykket tilbage. Afmelding kan ske ved at klikke på linket i bunden af nyhedsbrevene eller skrive til  mail@danskemedier.dk. Du kan her læse mere om, hvordan vi håndterer dine personoplysninger.

Vælg nyhedsbrev