Pressemeddelelse
Danske Mediers generalforsamling fandt sted i skyggen af et år med både internationale kriser og en fortsat hastig digital omstilling af branchen.
I dag var Danske Mediers medlemmer samlet på Hotel Kong Arthur til foreningens årlige generalforsamling.
Krigen i Ukraine, stigende priser og tøvende forbrugere og virksomheder har alt sammen dannet et mørkt bagtæppe og udfordret private mediers forretningsudvikling og eksisterende strukturer. Samtidig understreger de mange kriser, at en frie presse og adgang til valid oplysning er helt afgørende for et demokratisk samfund båret af kritisk debat og nuancerede perspektiver.
”Medier er vital demokratisk infrastruktur, og vi ser en stigende bevidsthed om værdien af publicistiske medier. Det gælder lige fra børnefamilien, der er bekymret over sociale mediers påvirkning af deres børn, og troværdigheden af den information, de udsættes for. Og det gælder helt op i toppen af den politiske verden, hvor EU-Kommissionen på en række fronter fremlægger lovgivning, der har til formål at styrke rollen for publicistiske medier,” siger Christina Blaagaard, formand i Danske Medier og direktør i Teknologiens Mediehus.
Sociale medier og techgiganternes seneste kapløb indenfor kunstig intelligens er også med til at forandre mediernes måder at producere journalistik på, platformene, de publicerer på og kontakten til deres brugere.
Derfor er det vigtigt, at medierne dels udnytter den digitale omstilling med de mange nye muligheder for innovation. Samtidig er det afgørende, at man fortsætter kampen for et mere fair digitalt marked med regulering af techgiganter, der sikrer demokratiske spilleregler for deres adfærd og påvirkning på samfundet. Det mener Christina Blaagaard.
”Med Digital Markets Act og Digital Services Act har vi for første gang en solid lovgivningsmæssig ramme i EU – selv om techgiganterne fortsat kæmper imod med alle kræfter. Nu er opgaven at sikre, at potentialet forløses, både i EU’s lovgivning og især gennem håndhævelse i Danmark. Vi står også i en brydningstid hvad angår kunstig intelligens, så her venter masser arbejde forude,” siger formanden.
På dagen for generalforsamlingen kan foreningen samtidig meddele, at Danske Mediers faglige fyrtårn i over 20 år, Marianne Bugge Zederkof, der i dag er direktør i Danske Medier Research også udnævnes til vice adm. direktør i Danske Medier.
”Den nye titel er en helt naturlig konsekvens af Mariannes altomfattende faglige styrke og viden om private mediers kommercielle vilkår og mediepolitiske dagsordner på tværs af alle medietyper. I den forbindelse løfter hun et kæmpe og helt unikt stykke arbejde gennem Danske Mediers internationale organisationer, blandt andet IAB Europe, Radioplayer og AER. Vores internationale samarbejder om frie mediers vilkår bliver kun endnu vigtigere fremover,” fortæller Mads Brandstrup, adm. direktør i Danske Medier.
Kontakt:
Josefine Anker
Presse- og kommunikationskonsulent
+45 61 77 08 43
joa@danskemedier.dk