ny grafik
 

Aviser eller Facebook? Her er fakta i debatten om, hvordan politikerne når ud til flest danskere

Hvordan når man som politiker ud til flest danskere? Midt i en sundhedskrise, hvor kommunikationsbehovet er større end nogensinde, er det en ekstra overvejelse værd. Så her er, hvad vi rent faktisk ved om danskernes brug af henholdsvis medier og sociale platforme som Facebook.

De vigtigste kilder til nyheder

Danskerne vælger aviser og fjernsyn, når de er på udkig efter nyheder og information. Facebook og Instagram er det derimod kun et mindretal, der bruger til nyheder.

Tværtimod pegede 35% i oktober 2019 på tv som deres vigtigste kilde til nyheder, mens 25% havde udset sig dagbladenes nyhedssites som fx Politiken.dk og Berlingske.dk. Kun 3% angav Facebook som deres vigtigste kilde til nyheder. Og det billede er kun blevet forstærket under coronakrisen.

I juni 2020 svarede 30% således, at nyhedssites var deres vigtigste kilde til nyheder. Altså en fremgang på fem procentpoint. Alt i mens coronakrisen samtidig har svækket lysten til at få nyhederne direkte på de sociale platforme.

Tilliden til medier versus sociale platforme

Når det kommer til tilliden til de informationer, vi får fra henholdsvis medierne og på de sociale platforme, er billedet er også klart.

Under coronakrisen er den i forvejen høje tillid til medierne steget, mens tilliden til platforme som Faceboook, Twitter og Instagram omvendt er faldet.

Samtidig er der i 2020 endnu flere, som mener, at medier er afgørende for et velfungerende demokrati. I juni 2020 mente 84%, at mediernes nyheder er essentielle for et velfungerende demokrati, mens det i oktober 2019 gjaldt for 78%.

Når man spørger danskerne, foretrækker vi altså utvetydigt redaktionelle medier, når vi skal oplyses om samfundsudviklingen. Men afspejler det sig så rent faktisk også i sig brugen af dem?  

Rækkevidden for Facebook sammenlignet med nyhedssites

Ja, er det korte svar: Danskerne bruger både medier og sociale platforme i stor i stil. Og sammenligner man brugen af redaktionelle medier med brugen af Facebook, skal forskellene findes i, hvad de bruges til.

7 ud af 10. Det var så mange, der i uge 49 i 2020 benyttede sig af et eller flere af dagbladenes websites. Og ifølge Index Danmark bruger 73% af danskerne Facebook ugentligt, hvilket altså placerer den sociale platform jævnbyrdigt over for medierne. Og her medtager sammenligningen vel at mærke kun dagbladenes websites. Lægger man hertil TV2.dk og DR.dk er rækkevidden fra nyhedssites endnu stærkere.

Dykker man yderligere ned i tallene, viser det sig oven i købet, at kun 37% af brugerne på Facebook benytter platformen til nyheder, mens tallet er endnu lavere for Instagram, hvor kun 7% bruger platformen til nyheder.

Det peger på, at medierne udover at have mindst ligeså mange brugere som Facebook, også har den fordel, at det er der, de fleste af os har en forventning om at modtage vigtig information om aktuelle udviklinger i vores samfund. Og så er det som sagt også utvetydigt der, hvor vi rent faktisk stoler på den information, vi bliver præsenteret for.

Politikerne bør prioritere medierne, hvis de vil nå ud til flest danskere

Så hvordan bør en politiker, der vil nå ud til flest mulige danskere, prioritere mellem medier og sociale platforme?

Når vi ser på alle de forskellige data: Antallet af danskere, som medierne når ud til, holdningen til dem og brugen af dem sammenlignet med brugen af sociale platforme. Ja, så er konklusionen klar: I en situation, hvor man som politiker ønsker at nå ud til flest mulige danskere med et vigtigt budskab, bør man prioritere de redaktionelle medier højere end de sociale platforme.

Kilder

Tallene i artikler er hentet fra undersøgelser udført af Kantar Gallup og fra Index Danmark.

Mest læste

Læs også

Fine takter i EU’s nye regulering af det digitale marked

”Der er gjort tiltag for at sikre mere fri konkurrence på det digitale marked, og det er positivt, at der tilsigtes øget transparens på sociale medier, mere gennemsigtighed om annoncer og bedre beskyttelse af bl.a. mediers kundedata. Det skaber dog noget uklarhed, at visse meget centrale regler er udlagt som punkter Kommissionen kan specificere hen ad vejen,” udtaler Allan Sørensen, EU Policy Officer i Danske Medier.

Mediebranchen lancerer fælles kodeks mod seksuelle krænkelser

Mediebranchen får nu et fælles kodeks, der skal forebygge seksuelle krænkelser på arbejdspladsen. Kodekset er udarbejdet af en arbejdsgruppe med deltagelse af Danske Medier, DMJX – Danmarks Medie- og Journalisthøjskole, Dansk Journalistforbund – Medier og Kommunikation, Producentforeningen, HK Privat og journalistuddannelserne på SDU og RUC.

Velkommen til Danske Mediers Nyhedsbreve

Modtag Aktuelt fra Danske Medier.

Danske Mediers nyhedsbreve giver dig aktuelt indhold fra og viden om mediebranchen. Samtidig indeholder nyhedsbrevene holdninger og nyt fra Danske Medier – herunder om events, gå-hjem-møder og kurser. Nyhedsbrevet Danske Medier kan herudover indeholde annoncer fra interessenter i mediebranchen. 

Danske Medier udkommer med følgende nyhedsbreve: 

  • Nyhedsbrevet Danske Medier udkommer hver fredag i ulige uger, undtagen i ferieperioder.
  • Nyhedsbrevet Digitalt udkommer hver fredag i lige uger, undtagen i ferieperioder.

Ved tilmelding til nyhedsbrevet samtykker du til, at Danske Medier må sende dig de valgte nyhedsbreve via e-mail. Du kan til enhver tid trække samtykket tilbage. Afmelding kan ske ved at klikke på linket i bunden af nyhedsbrevene eller skrive til mail@danskemedier.dk. Du kan her læse mere om, hvordan vi håndterer dine personoplysninger.

Vælg nyhedsbrev(e)