7609
 

De trykte medier har oplevet et fald i annonceomsætningen i 2023, men det ændrer ikke på en topplacering blandt de mest troværdige annonceplatforme

Pressemeddelelse

Danskerne anser printmedier som troværdige annonceplatforme. Det er en central pointe i en tid, hvor den digitale agenda snupper overskrifterne og printmediers annonceomsætning falder, mener Marianne Bugge Zederkof, vice adm. direktør i Danske Medier. 

De nyeste data for printmediers annonceomsætning i 2023 viser et fald på tværs af dagblade, ugeaviser og specialmedier, og nedgangen i mediernes omsætning er større i 2023, end den var i 2022.

Udviklingen afspejler ifølge Marianne Bugge Zederkof både eksterne faktorer og strukturelle ændringer og forskydninger i mediernes forretning, hvor der for alvor er sat turbo på den digitale omstilling.

”Faldet i annonceomsætningen er ikke overraskende, men at faldet accelererer, harmonerer ikke med danskernes reelle forbrug af trykte medier eller deres store tillid til aviser og magasiner, der nyder stor troværdighed, når man spørger befolkningen," siger Marianne Bugge Zederkof.

“For mig efterlader det et indtryk af, at annoncører og mediebureauer overreagerer i forhold til, hvor hurtig den digitale omstilling i befolkningen rent faktisk foregår,” vurderer den vice adm. direktør.

At printmediet er en meget sikker og troværdig annonceplatform, er belyst mange gange, senest i en undersøgelse gennemført af Megafon for Danske Medier og Dansk Annoncørforening i slutningen af 2023. I en tid, hvor brand-safety bliver stadig vigtigere, fremhæver Marianne Bugge Zederkof følgende væsentlige pointer fra undersøgelsen:

”Befolkningen anser annoncer, de ser i printmedier og i publicistiske medier generelt for troværdige. Faktisk anser danskerne printmediet som værende blandt de tre mest troværdige annonceplatforme. Modsat er troværdigheden lavest, når det gælder sociale medie-platforme," siger Marianne Bugge Zederkof.

Marianne Bugge Zederkof mener, at tillid til afsenderen, autenticitet og troværdighed kun bliver vigtigere i fremtiden, hvor eksponering af desinformation og manipuleret indhold vil vokse, og i det lys håber hun på en gunstigere udvikling for printmedierne i 2024. 

Kontakt:

Josefine Anker
Pressekonsulent i Danske Medier
joa@danskemedier.dk
M: +45 61 77 08 43

Læs også

Forecast af annoncemarkedet for podcast på det danske marked

I Medieudviklingen 2023 fra DR Analyse bliver det fremhævet, at væksten i podcastdækningen er stagneret og endda faldende for enkelte målgrupper. DR finder tendensen i egne undersøgelser, men samme tendens kan findes i andre kilder, tilgængelige for markedet, såsom Index Danmark, radiomålingens ”Annual Survey” og Gallups Lokal Index. Den tilsyneladende stagnerede vækst har fået Danske Medier Research til at dykke dybere i tallene og undersøge potentialet for podcastmarkedet i et tiårigt perspektiv. Herunder hvilke barrierer, der udfordrer væksten i podcast.

Velkommen til Danske Mediers Nyhedsbrev

Modtag AKTUELT fra Danske Medier

Danske Mediers nyhedsbrev giver dig aktuelt indhold fra- og viden om mediebranchen. Samtidig indeholder nyhedsbrevene holdninger og nyt fra Danske Medier – herunder en fast digital klumme og information om events og kurser. 

Nyhedsbrevet AKTUELT udkommer hver fredag i ulige uger, undtagen i ferieperioder.

Ved tilmelding til nyhedsbrevet samtykker du til, at Danske Medier må sende dig de valgte nyhedsbreve via e-mail. Du kan til enhver tid trække samtykket tilbage. Afmelding kan ske ved at klikke på linket i bunden af nyhedsbrevene eller skrive til  mail@danskemedier.dk. Du kan her læse mere om, hvordan vi håndterer dine personoplysninger.

Vælg nyhedsbrev