20201104_170712
 

Ugeavisernes Årspriser: Guld til Ugeavisen Esbjerg, Lokalavisen Århus, Ugeavisen Faaborg og til Rødovre Lokalnyt’s ildsjæl André Lafrenz Bentsen

Traditionen tro blev priserne overrakt til Ugeavisernes Efterårsseminar, der afholdes i samarbejde mellem Danske Medier og De Lokale Ugeaviser med formålet om at samle, inspirere og hylde branchen. 

Dagen bød blandt andet på oplæg fra fremtidsforsker Liselotte Lyngsø, nyt om den digitale nyhedsforbruger fra direktør i Visiolink, Jens Funder Berg, et crash course i kravene til og overvejelserne om fordelingen af marketingbudgetter leveret af COO i Fleggaard, Karsten Olsen. Der blev også sat fokus på de lokaleugeavisers rolle frem mod Kommunalvalg 21, og hvordan ugeaviserne kan få de unge og ikke-etniske danskere til at stemme. I det hele taget havde dagen fokus på, hvor vigtigt det er at engagere og inddrage læserne for at sikre ugeavisernes relevans.

Prisoverrækkelsen blev indledt af borgmester i Middelfart Johannes Lundsfryd Jensen, der bl.a. understregede ugeavisernes vigtige rolle som kritisk vagthund og anerkendte, at selv når det var irriterende at have dem lige i ansigtet er de lokale ugeaviser en helt nødvendig aktør i et lokalt demokrati. Men i lige så høj grad fremhævede borgmesteren, at de gode lokale medier understøtter de lokale fællesskaber. De agerer filter i debatten og højner derigennem kvaliteten i samfundsdebatten.

”Som vi har set med udviklingen af journalistikken i Middelfart, kan man ved at ændre sin tilgang fra udelukkende at være fokuseret på, at dem med magt er onde, til at vi som udgangspunkt vil det samme; nemlig forbedre livet i vores lokalområde, rykke meget mere sammen.

Man kan som medie bruge sin magt til at puste til ilden i konflikterne, men man kan også puste til gnisten i fællesskaberne. De to tilgange har helt forskellige konsekvenser. Den sidste fører blandt andet til, at folk deltager mere i de politiske processer til gavn for alle”.

Johannes Lundsfryd Jensen

Juryen bestod af formand Anders C. Østerby, Gerd Maria May, Kåre Berenthz-Nicolaisen, Kathrine Albrechtsen og Aslak Gottlieb. Vinderne blev fundet blandt 56 indstillinger, og der blev kåret bronze, sølv og guld i de fire nye kategorier: Nyhedsprisen, Debatprisen, Aktivistprisen og Ildsjæleprisen. 

Ugeavisernes Årspris handlede i år i høj grad om nytænkning og om dem, der løfter opgaven med ekstra stort engagement.

”Selv om udfordringerne i en globaliseret virkelighed også er nået til Danmark, og selv om der også er forsvundet ugeaviser herhjemme, er der ikke noget som helst spøgelsesagtigt over de mange imponerende indstillinger, der er kommet til dette års priser.”

Anders C. Østerby

Vinderne af Ugeavisernes Årspriser 2020:

NYHEDSPRISEN

Tildeles en historie, der har skabt særlig opmærksomhed om en lokal nyhed. Der lægges vægt på historiens journalistiske kvalitet, publicistiske ambitioner og relevans for læserne

Bronze: ”Gadesygeplejerne” // Journalist Louise Nyvang Burmeister // Lokalavisen Aarhus

Sølv: ”Udsatte børn i Gribskov kommune” // Journalist Jeppe Helkov // Ugeposten

Guld: ”Under mistanke” // Journalister Rune Weitling og Kim Westphal og fotograf Tue Sørensen // Ugeavisen Esbjerg

 

DEBATPRISEN

Debatprisen tildeles det medie, der med sin journalistik formår at være dagsordenssættende og skabe debat blandt læserne. Den oplyste debat er en grundpille for et levende demokrati, og prisen er en hyldest til den lokale journalistiks evne til at engagere borgere i den offentlige debat.

Bronze: ”My ville have 12 i sindssyge” // Journalist Signe Haahr og redaktør Jesper Bjørn Larsen // Villabyerne

Sølv: ”Uheld på usikker strækning” // Journalist Claus Sonne // Ugebladet Skanderborg

Guld: ”Vores Trafik” // Journalister Anders Michaelsen, Jonas Wrede Hansen og Kim Skovrup Andersen og lokalredaktør Camilla Kjærgaard Olesen //  Lokalavisen Aarhus

 

AKTIVISTPRISEN

Prisen tildeles et medie, der har skabt nye produkter, øget opmærksomhed, lokalt engagement via nye former for aktiviteter eller events. Prisen hylder det medie, der med sin opfindsomhed kan inspirere branchen til at gå nye veje.

Bronze: ”Sexucational Education” // Redaktør André Lafrenz Bentzen // Rødovre Lokalnyt.

Sølv: ”Byens bedste Middelfart” // Redaktionen // Melfar Posten.

Guld: ”Faaborg hjælper Faaborg” // Maria Retoft Pedersen, redaktionen Fyens Stiftstidende og redaktionen ugeavisen Faaborg.

 

IlDSJÆLEPRISEN

De enkelte medarbejdere er afgørende for avisens tilblivelse, og Ildsjæleprisen er en hæder til de engagerede medarbejdere, der på eget initiativ gør en positiv forskel for lokalaviserne.

Bronze: Jonas Wrede Hansen for podcasten ‘Den Dræbte Sabotør’ // Lokalavisen Aarhus

Sølv: Jeppe Helkov // Ugeposten (Sjællandske Medier)

Guld: André Lafrenz Bentsen // Rødovre Lokalnyt

STORT TILLYKKE!

Læs også

Nu åbner Toplisterne igen

Dansk Online Index – den officielle måling af den danske onlinetrafik – åbner i morgen for daglig opdatering af de mest besøgte danske websites.

Danske Medier skruer op for interessevaretagelsen

På dagens generalforsamling i Danske Medier fokuserede formand Jesper Rosener på, at medlemmernes politiske interesser fremover skal være foreningens primære kernefokus. Foruden mediestøtten og de forretningsmæssige rammevilkår kommer især reguleringen af techgiganterne og det digitale marked til at blive prioriteret.

Til kåringen af Årets Avisside og uddelingen af Danske Mediers Digitale Priser sætter vi fokus på kreativitetens betydning for mediers arbejde

Interessen for at vise og dele de mange projekter, viser at digital omstilling hverken sker på bekostning af kvalitet eller kreativitet. Det er tydeligt efter deadline for indstillinger til Danske Mediers Digitale Priser, hvor der igen i år sættes rekord med 59 bidrag fra medier landet over, der skal konkurrere i den årlige digitale designkonkurrence.

Velkommen til Danske Mediers Nyhedsbreve

Modtag Aktuelt fra Danske Medier.

Danske Mediers nyhedsbreve giver dig aktuelt indhold fra og viden om mediebranchen. Samtidig indeholder nyhedsbrevene holdninger og nyt fra Danske Medier – herunder om events, gå-hjem-møder og kurser. Nyhedsbrevet Danske Medier kan herudover indeholde annoncer fra interessenter i mediebranchen. 

Danske Medier udkommer med følgende nyhedsbreve: 

  • Nyhedsbrevet Danske Medier udkommer hver fredag i ulige uger, undtagen i ferieperioder.
  • Nyhedsbrevet Digitalt udkommer hver fredag i lige uger, undtagen i ferieperioder.

Ved tilmelding til nyhedsbrevet samtykker du til, at Danske Medier må sende dig de valgte nyhedsbreve via e-mail. Du kan til enhver tid trække samtykket tilbage. Afmelding kan ske ved at klikke på linket i bunden af nyhedsbrevene eller skrive til  mail@danskemedier.dk. Du kan her læse mere om, hvordan vi håndterer dine personoplysninger.

Vælg nyhedsbrev(e)