1
 

Pressemeddelelse vedr. citat

Pressemeddelelse

Danske Medier har sammen med DR, TV2 og TV2-Regionerne strammet sine vejledende retningslinjer for citat. Det sker for at skærpe branchens opmærksomhed på værdien af originaljournalistik i en tid, hvor digitale medier har muliggjort videreformidling af redaktionelt indhold.

Hensigten med de vejledende retningslinjer er at hjælpe redaktionerne til at sikre, at man citerer lovligt, herunder at det sker på en måde, der er forenelig med loyalitetskravet i ophavsretsloven.

Stramningerne indebærer at det er blevet begrænset, hvor store dele af en originalartikels indhold, som kan citeres. Endvidere er det blevet tydeliggjort, at systematisk udnyttelse af andre mediers indhold aldrig bør ske uden aftale.

Hovedbudskaberne i de reviderede retningslinjer er:

– Undgå systematisk udnyttelse af andres indhold uden aftale.

– Angiv altid det citerede medie som kilde.

– Henvis altid til den citerede artikel ved brug af et dybt link.

– Baser højst et par afsnit, svarende til højst 4-5 sætninger, på den citerede artikel.

– Gengiv højst ét direkte citat, medmindre andet følger af de presseetiske regler.

Læs den fulde ordlyd af de vejledende retningslinjer for citat her.

De reviderede vejledende retningslinjer for citat er vedtaget af en tværgående arbejdsgruppe med deltagelse fra DR, TV 2, Danske Medier og TV2-Regionerne, og repræsenterer dermed den samlede mediebranche – både offentlige og private medier.

Danske Medier

Louise Brincker
Administrerende direktør hos Danske Medier & Danske Medier Arbejdsgiver

lbr@danskemedier.dk
Mobil: 29 77 33 77
Dir. tlf: 33 97 40 00

 

Mest læste

Læs også

Flere stemmer i æteren?

Danske Medier var med internationalt til at sætte fokus på diversitet i radiobranchen, da vi via vores europæiske organisation for kommercielle radiostationer AER markerede World Radio Day 13. februar.

Gode digitale intentioner fra Kommissionen

EU-Kommissionen har fremlagt hovedlinjerne i deres nye digitale strategi. Udspillet er et vigtigt signal om den linje og de områder, som vi kan forvente, at Kommissionen vil fokusere på i de kommende år.

Vigtig ny vejledning fra Datatilsynet

Datatilsynet har udgivet en ny vejledning om behandling af personoplysninger om hjemmesidebesøgende, der indeholder væsentlige stramninger ift. gældende praksis.

Velkommen til Danske Mediers Nyhedsbreve

Modtag Aktuelt fra Danske Medier.

Danske Mediers nyhedsbreve giver dig aktuelt indhold fra og viden om mediebranchen. Samtidig indeholder nyhedsbrevene holdninger og nyt fra Danske Medier – herunder om events, gå-hjem-møder og kurser. Nyhedsbrevet Danske Medier kan herudover indeholde annoncer fra interessenter i mediebranchen. 

Danske Medier udkommer med følgende nyhedsbreve: 

  • Nyhedsbrevet Danske Medier udkommer hver fredag i ulige uger, undtagen i ferieperioder.
  • Nyhedsbrevet Digitalt udkommer hver fredag i lige uger, undtagen i ferieperioder.
  • Nyhedsbrevene Radio, Ugeaviser og Research, udkommer flere gange årligt, når der er relevant og aktuelt indhold.

Ved tilmelding til nyhedsbrevet samtykker du til, at Danske Medier må sende dig de valgte nyhedsbreve via e-mail. Du kan til enhver tid trække samtykket tilbage. Afmelding kan ske ved at klikke på linket i bunden af nyhedsbrevene eller skrive til mail@danskemedier.dk. Du kan her læse mere om, hvordan vi håndterer dine personoplysninger.

Vælg nyhedsbrev(e)