Pressemeddelelse vedr. citat

Pressemeddelelse

Danske Medier har sammen med DR, TV2 og TV2-Regionerne strammet sine vejledende retningslinjer for citat. Det sker for at skærpe branchens opmærksomhed på værdien af originaljournalistik i en tid, hvor digitale medier har muliggjort videreformidling af redaktionelt indhold.

Hensigten med de vejledende retningslinjer er at hjælpe redaktionerne til at sikre, at man citerer lovligt, herunder at det sker på en måde, der er forenelig med loyalitetskravet i ophavsretsloven.

Stramningerne indebærer at det er blevet begrænset, hvor store dele af en originalartikels indhold, som kan citeres. Endvidere er det blevet tydeliggjort, at systematisk udnyttelse af andre mediers indhold aldrig bør ske uden aftale.

Hovedbudskaberne i de reviderede retningslinjer er:

– Undgå systematisk udnyttelse af andres indhold uden aftale.

– Angiv altid det citerede medie som kilde.

– Henvis altid til den citerede artikel ved brug af et dybt link.

– Baser højst et par afsnit, svarende til højst 4-5 sætninger, på den citerede artikel.

– Gengiv højst ét direkte citat, medmindre andet følger af de presseetiske regler.

Læs den fulde ordlyd af de vejledende retningslinjer for citat her.

De reviderede vejledende retningslinjer for citat er vedtaget af en tværgående arbejdsgruppe med deltagelse fra DR, TV 2, Danske Medier og TV2-Regionerne, og repræsenterer dermed den samlede mediebranche – både offentlige og private medier.

Louise Brincker
Administrerende direktør hos Danske Medier & Danske Medier Arbejdsgiver

lbr@danskemedier.dk
Dir. tlf: 33 97 40 00

Danske Medier appellerer om midlertidig hjælpepakke for at sikre, at medierne ikke bukker under, mens de løfter den vigtigste oplysningsopgave i årtier

De danske medier er som mange andre brancher stærkt udfordrede af coronakrisen. For flere medier risikerer de faldende annonceindtægter at få dramatiske og permanente økonomiske konsekvenser. Derfor appellerer branchen til regeringen om en midlertidig hjælpepakke for at sikre, at medierne fortsat kan varetage deres opgave med at oplyse borgerne – både lokalt, regionalt og nationalt.

Status på nødhjælp til virksomheder og gældende regler for arbejdsgivere: Gode første skridt, men flere instrumenter vil skulle i brug

Hos Danske Medier følger vi løbende udviklingen for vores medlemmer og er opmærksomme på, at mange allerede i en periode har været ramt af markante økonomiske tab som følge af faldende annonceindtægter. Danske Medier hæfter sig for nuværende ved, at der også fra regeringens side bliver udtrykt forståelse af, at flere instrumenter vil skulle i brug.

• Nyhedsbrevene Radio, Ugeaviser og Research, udkommer flere gange årligt, når der er relevant og aktuelt indhold.

Ved tilmelding til nyhedsbrevet samtykker du til, at Danske Medier må sende dig de valgte nyhedsbreve via e-mail. Du kan til enhver tid trække samtykket tilbage. Afmelding kan ske ved at klikke på linket i bunden af nyhedsbrevene eller skrive til mail@danskemedier.dk. Du kan her læse mere om, hvordan vi håndterer dine personoplysninger.