Pressemeddelelse vedr. citat

Pressemeddelelse

Danske Medier har sammen med DR, TV2 og TV2-Regionerne strammet sine vejledende retningslinjer for citat. Det sker for at skærpe branchens opmærksomhed på værdien af originaljournalistik i en tid, hvor digitale medier har muliggjort videreformidling af redaktionelt indhold.

Hensigten med de vejledende retningslinjer er at hjælpe redaktionerne til at sikre, at man citerer lovligt, herunder at det sker på en måde, der er forenelig med loyalitetskravet i ophavsretsloven.

Stramningerne indebærer at det er blevet begrænset, hvor store dele af en originalartikels indhold, som kan citeres. Endvidere er det blevet tydeliggjort, at systematisk udnyttelse af andre mediers indhold aldrig bør ske uden aftale.

Hovedbudskaberne i de reviderede retningslinjer er:

– Undgå systematisk udnyttelse af andres indhold uden aftale.

– Angiv altid det citerede medie som kilde.

– Henvis altid til den citerede artikel ved brug af et dybt link.

– Baser højst et par afsnit, svarende til højst 4-5 sætninger, på den citerede artikel.

– Gengiv højst ét direkte citat, medmindre andet følger af de presseetiske regler.

Læs den fulde ordlyd af de vejledende retningslinjer for citat her.

De reviderede vejledende retningslinjer for citat er vedtaget af en tværgående arbejdsgruppe med deltagelse fra DR, TV 2, Danske Medier og TV2-Regionerne, og repræsenterer dermed den samlede mediebranche – både offentlige og private medier.

Louise Brincker
Administrerende direktør hos Danske Medier & Danske Medier Arbejdsgiver

lbr@danskemedier.dk
Dir. tlf: 33 97 40 00

Danske Medier om AVMS-direktivet

Danske Medier afgav i december et høringssvar i forbindelse med Kulturministeriets høring over ændring af lov om radio- og fjernsynsvirksomhed. Høringen følger af en ændring af EU-direktivet om audiovisuelle medietjenester (AVMS-direktivet).
Danske Medier tilkendegiver bl.a. i høringssvaret af foreningen tilslutter sig at loven udvides til at omfatte videodelingsplatformstjenester. I tillæg hertil konstaterer foreningen, at for så vidt angår reguleringen af kommerciel kommunikation bør det være klart hvorvidt det er markedsføringsloven eller radio- og fjernsynsloven, der finder anvendelse.

Danske Mediers digitale priser 2019

Har du eller din kollega lavet årets bedste digitale historie eller fået årets bedste digitale ide i 2019? Danske Medier inviterer endnu engang hele den danske mediebranche til at deltage i konkurrencen om Danske Mediers digitale priser 2019.

• Nyhedsbrevene Radio, Ugeaviser og Research, udkommer flere gange årligt, når der er relevant og aktuelt indhold.

Ved tilmelding til nyhedsbrevet samtykker du til, at Danske Medier må sende dig de valgte nyhedsbreve via e-mail. Du kan til enhver tid trække samtykket tilbage. Afmelding kan ske ved at klikke på linket i bunden af nyhedsbrevene eller skrive til mail@danskemedier.dk. Du kan her læse mere om, hvordan vi håndterer dine personoplysninger.