Pressemeddelelse
Vinderne af Danske Mediers designkonkurrencer 2020 blev kåret og kreativiteten hyldet til et eftermiddagsarrangement i Nordhavn fredag 28. maj.
Juryforkvinde for Årets Avisside, Marianne Bahl, udtaler om konkurrencen:
’Årets avisside’ hylder kreativitet, originalitet, fortælleevne, faglighed, håndværk, friktion og bevægelse. Men mest af alt hylder vi den god idé.
Idéen, som formidles direkte og giver modtageren den bedste samlede oplevelse og aktiverer så mange følelser som muligt på en gang. Idéen, som altid kommer til live i et fælles rum af kompetencer, og som altid bliver bedst udført når barren sættes så højt som muligt.Marianne Bahl, Bahl Strategic Design
Årets Avisside 2020
Juryen bag Årets Avisside
Juryforkvinde Marianne Bahl, Bahl Strategic Design
Mikkel Bøgild Jacobsen, art director, Zetland
Henrik Birkvig, faglig koordinator for grafisk design ved DMJX.
Hædrende omtale
ÅBEN KLASSE
Jyllands-Posten
Grænseløse Sting
Lotte Overgaard, grafik og layout
Man kan virkelig gå på opdagelse i Jyllands-Postens serie ’Grænseløse sting’ om genforeningen af Sønderjylland og Danmark. Det er en appellerende stemning og en sart æstetik, man træder ind i. Uncialer og rubrikken på serieboksen er broderet, og pagina på alle opslag er i gang med at blive det. Udførslen er virkelighedstro og dygtigt lavet, som sad man selv med broderiarbejdet i hænderne. Gennemført og smukt udført.
Politiken
Opsummering af 2020
Politikens bladtegnere
Et fornemt kip med hatten til bladtegnernes historiske signifikans. Med dette tillæg viser Politiken på fin vis, hvad illustrationer kan, som fotografiet og det skrevne sprog ikke kan.
Et design- og layoutmæssigt bevis på overskud og respekt for en historisk kunstform.
JydskeVestkysten - Jysk Fynske Medier
Flydende køn
Kent Hansen, printredigerende
Omfanget af tillægget er i sig selv beundringsværdigt i relation til emnet: 24 fulde sider med stof om og med en problematik, der fylder meget i disse år. Omfang får man ikke priser for, men de mange vikler, tilgange og greb er meget fint redigeret. Journalistikken og visualiseringen har fundet sammen i en rigtig god rytme igennem siderne.
Tillæggets kvalitet kunne sagtens fungere som supplerende læremiddel i folkeskoler, på gymnasier og andre uddannelsesinstitutioner. Tryk et ekstra oplag og del det ud til Danmarks skoler!
ÅRETS SEKTIONS/ MAGASINFORSIDE
Berlingske
Intet klapper uden applaus
Jesper Blink Rasmussen, layouter, Wunderkind Media
Lars Johansen, redaktør
En meget ren forside, som på fortrinlig vis integrerer foto og typografi. Typografien synes at “danse” med ballerinaen og opløser på den måde grænsen mellem fotoet og typografien for på den måde at skabe et helt nyt billede.
ÅRETS FEATURESIDE
Ugeavisen Esbjerg
FCBraithwaite
Redaktion og grafisk afdeling
Hvad gør man, når man vil markere stoltheden over ‘byens søn’ Man samler udsagn fra mennesker, der er tæt på ham til en mosaik af beskrivelser af en mand, der har begge ben plantet i den jydske, danske kultur og med hjertet på rette sted.
Layoutet giver så næsten sig selv: Barca-farver og lån af et ternmønster fra klubbens visuelle værktøjskasse. Hæderen gives også her til forsidebilledets fremragende storytelling.
Jyllands-Posten
Da den første bed på, blev Steen Thomsen selv fanget ind
Thorgerd Broni, grafik, Illustration og layout
Artiklens indhold, layout og illustrationsstil flyder sammen og
giver læseren en totaloplevelse. Illustrationerne er sanselige og l ayoutet laissez-faire, hvilket underbygger artiklens indhold.
Et flot eksempel på, at illustration og illustrationsstil sammen med velfunderet design og layout kan løfte en læseoplevelse til nye højder.
Kristeligt Dagblad
For Har I hør det? Har I hørt det?
Illustrator Rasmus Juul, redigeret af Ole Munk
Virkemidlerne er enkle, veludførte og effektive. Med ganske
få greb gennem rubrik og illustrationer er vi hurtigt med på, hvad emnet er. Fordelingen af elementerne er styret præcist
og med afstemt luft og sikker prioritering. Siden fremstår clean og historien veleksekveret. Superenkel og meget klassisk. Smukt.
ÅRETS FORSIDE
Politiken
Er Joy Mogensen blevet klogere?
Claus Nørregaard, tegner & Caroline Niegaard, layouter
Illustrationens tydelige referencer til klassiske kunststilarter fungerer som kommentar og giver artiklen et ekstra lag. På fornem vis bygger illustrationen bro til både tekst og en aktuel debat, og derved løftes læseoplevelsen.
SØLV
ÅBEN KLASSE
Politiken
MAD
Mette Mølbak, redaktør & Karina Kofoed, AD
Magasinet har med lækre og gennemarbejdede billeder et generelt højt æstetisk niveau og er med sine gennemtænkte layoutløsninger et fremragende eksempel på, hvordan veldisponerede designkræfter kan bidrage til en indbydende læseoplevelse.
SEKTIONS/MAGASINFORSIDE
Ekstra Bladet
Mette Frederiksen har pumpen
TEAM
Det er visuel retorik på et højt håndværksmæssigt niveau: samspillet mellem tekst og billede ‘nailer’ præcist et af problemerne med regeringens håndtering af nedlukninger og restriktioner i sportens verden.
Hver for sig giver hverken billedet eller teksten særlig mening, men i kombinationen som det såkaldte 3. sprog fungerer forsiden med en minutiøs forsinkelse (man skal lige have læst teksten), inden tiøren falder og skaber et ‘smile in the mind’ over retorikkens elegante pointe.
Politiken
Han Hun Hen
Peter Sætternissen, layout på både symaskine og PC
Idé og udførsel går op i en højere enhed på forsiden af Politikens Bøger-sektion. Farver og tekstur i et patchwork syet med præcision. Det hele lagt på avissiden, hvor det synes så livagtigt, at man tror, man kan gribe ud og røre ved stoffet. Fantastisk idé og smukt udført.
FORSIDE
Jyllands-Posten
Et år med corona
Thorgerd Broni, grafik & Tejs Dahl Mikkelsen, nyhedschef
Hvordan kan man markere et annus horribilis på en fornuftig måde? Sammenfatte det? Selvfølgelig med et håb om, at ‘alting bliver godt igen!’ bl.a. qva udrulningen af vaccinationsprogrammet i kombi med diverse fortsatte restriktioner.
Epidemiens komplekse beskaffenhed er her visuelt kondenseret i en enkel tegning, der med kombinationen af lyset og sprøjten rummer både 1-årsfødselsdagen og lyset i mørket/håbet om de bedre tider. Elegant illustrationskunst.
GULD
SEKTIONS/MAGASINFORSIDE
Politiken
Tankestreger, Narrestreger
Philip Ytournel, tegner & Caroline Niegaard, layouter
Temanummeret om bladtegnere gennem tiderne er formidlet med samme finurlighed og nuance, som kendetegner Politikens tegnere generelt. Illustreret af Philip Ytournel med linedanserens koncentrerede balancegang mellem alvor og latter og med et fint anslag af, hvad vi kan glæde os til at møde inde i sektionen. Det er præcis kommunikation og klar visualisering i ord og streg.
FORSIDE
Politiken
See you, EU
Tomas Østergren, layouter
Mads Pedersen, infografiker
Hvor lidt skal der til for at fortælle historien? Åbenbart kun to ord
og tre farver, medregner man det hvide papir. Politikens visualisering
af briternes exit fra EU er elegant, enkel og nuanceret. Lethed og alvor, vertikalt og horisontalt. Løsningen virker indlysende, som enkle løsninger altid gør. Udførelsen er præcis og smuk.
Danske Mediers Digitale Priser 2020
Juryen for Danske Mediers Digitale priser
Formand Jan Birkemose, Medietrends
Kamilla Harritsø, Chief Strategy Officer, Jysk Fynske Medier
Simon Stilling, Senior Director Group Media & Commercial Sites, Better Collective
Filip Wallberg, CTO MediaCatch & journalistik lektor ved SDU
HÆDRENDE OMTALE
Årets digitale lokale/regionale nyhedsmedie
Jysk Fynske Medier / Helsingør Dagblad
Peter Hagmund, chefredaktør Helsingør Dagblad & Jørn Broch, digital chefredaktør Jysk Fynske Medier
Helsingør Dagblad og Jysk Fynske Medier fortjener hædrende omtale for den genrejsning, der er blevet gennemført hos Helsingør Dagblad. Koncernen har samlet set bevist, at det er muligt at vende modgang til medgang, når man handler resolut, effektivt og målrettet.
Der Nordschleswiger
Cornelius von Tiedemann & Carsten Werth
Der Nordschleswiger fortjener hædrende omtale for den omlægning, som mediet har gennemført. Avisen er sendt på pension, og nu lever mediet alene digitalt. Brugerne er fulgt med omlægningen, og Der Nordschleswiger kan dokumentere en, for et mindretalsmedie, flot rækkevidde.
Årets digitale niche-eller fagmedie
Kulturmonitor
Stiftere Birgitte Rahbek & Lars Rix
Opbygning og design: SUQ.dk
Grafisk identitet: Re-public
I et tæt og myldrende nichemarked skiller Kulturmonitor sig ud ved i særlig grad at have fundet og opdyrket sin egen originale niche. Efter få års eksistens er Kulturmonitor i dag et både modent, levende og nødvendigt medie for professionelle i den danske kulturbranche.
Kulturmonitor modtager hædrende omtale i Danske Mediers Digitale priser 2020 for solid, talentfuld og veloplagt tænkning og eksekvering af nichejournalistik, når det er bedst.
Årets digitale historie
Danmarks Radio
Catrine føler, hun har mistet sin fremtid
Redaktør Steffen Skjærlund, journalist Trine Birk, journalist Trine Hørlyck Bech, journalist Christina Eriksen, grafiker Mathias Jacobsen & grafiker Signe Heiredal
DR får hædrende omtale for den rørende fortælling om Catrine og hendes sorgbearbejdelse efter af at have mistet sin kæreste til kræft. Der er ikke plukket fra alle hylder, når det kommer til virkemidler. Sorgen får plads, fordi virkemidlerne er nedtonet. Billeder af Catrine, suppleret med en simpel hvid stregtegning af det liv, hun skulle have haft med ham, er nok til at få hjertet til at briste.
SØLV
Årets digitale historie
DR Nyheder Digital
Elektrochok dæmper stemmen i Marias hoved
Tekst: Thea Deleuran Müller
Redaktør Niels Jacob Schøtt og Kim Schou
Redaktion: Peter Qvortrup Geisling og Line Makwarth
Sølv går til DR for historien om Maria, der modtager elektrochok for at dæmpe stemmerne i sit hoved. På en bund af videoklip fortælles historien som små tekstbidder. I modsætning til det lange scroll-format skal brugeren her klikke sig igennem historien, som var det et diasshow.
sn.dk
Sådan får man de bedste politihunde
Freja Czajkowski, journalist
Joe Kniesek, layout
SN.dk presser deres CMS til det yderste med en håndgjort interaktiv fortælling om den perfekte politihund. Det er ikke en fejlfri præstation, men viser, at man kan nå langt uden store udviklingsafdelinger og grafiske ressourcer. Hvis bare man vil det. Det har SN.dk villet her, og derfor fortjener de sølv i Årets Digitale Historie.
Årets digitale idé
DR Ung
Astrid Ildor (Journalist), Charlotte Revsbech (Grafik og animation), Anders Aagaard (Fotograf), Jesper Westh (Lyssætning), René Brokop (3D), Patrick Stenstrup (Motion capture), Jesper Winther, Casper Glumsøe Bach og Tommy Faldt Pedersen (Programmering), Lasse From (Redaktør) Afdeling: DR Viden
Ballet er en svævende og elegant kunst, som kun vanskeligt lader sig forklare, som det benhårde og fysiske muskelarbejde, det reelt er. I Styrkedans knækker DR Ung koden og dechifrerer balletkunsten med begavet brug af motion capture og 3D-teknologi. Der nørdes igennem, men selv om de fine spring, piruetter og koreografi skæres i stumper og stykker, fastholdes ballettens elegante æstetik så effektivt, at man som betragter ikke kan undgå at lade sig opsluge af balletdansernes vilde træning, og kun ignoranter kan forlade Styrkedans uden beundring og respekt for balletkunsten.
Styrkedans er en æstetisk og pædagogisk fortælling på højt niveau, og derfor modtager den sølv som årets digitale idé 2020.
Jysk Fynske Medier (alle lokale titler)
Rune Heidtmann, robotredaktør – Jysk Fynske Medier & Jørn Broch, digital chefredaktør – Jysk Fynske Medier
Hvis man går op i udviklingen på boligmarkedet, er bolighandel-databasen noget nært et must.
Som bruger kan man søge i alle bolighandler, sortere på område, dato og pris og derved holde sig opdateret om, hvem der flytter til og fra lokalområdet, og hvordan prisudviklingen er i området.
Bolighandel-databasen er et rigtig godt eksempel på, hvordan man kan levere værdi til brugerne med såkaldt robotjournalistik.
GULD
Årets digitale niche-eller fagmedie
Lederstof.dk
Ander Hvass, chefredaktør
Lederstof.dk er et forbilledligt eksempel på en vellykket turnaround fra print til digital. Med udgangspunkt i en kræsen målgruppes behov og udfordringer er det lykkes at skabe et elegant og meget velfungerende nyt medie.
Lederstof spiller let, enkelt og ubesværet på det digitale klaviatur anno 2020 og vælger konsekvent metoder og løsninger, der forbedrer formidling og distribution. Et eksempel er action cards, der nytænker de klassiske faktabokse og giver et lynoverblik over artiklernes vigtigste pointer.
Lederstof.dk har som ambition at inspirere ledere, men det er også et medie, der inspirerer mediebranchen, og derfor modtager redaktionen guld som årets digitale niche- eller fagmedie 2020.
Årets digitale idé
Politiken
Foto, video og layout: Andreas Merrald
Tekst: Lisa Seidelin
Lille Spejl borer direkte ned i, og udstiller på enkel og fremragende vis, de udfordringer, der er fulgt i kølvandet på augmented reality. Et fænomen, der har skubbet til skønhedsidealerne blandt især de yngre generationer, som færdes i en digital verden, der er set igennem såkaldte beauty-filtre på diverse apps.
Opsætningen er yderst enkel med de to verdener sat op imod hinanden, men ikke desto mindre yderst effektfuld og tankevækkende. Man kan næsten mærke tvivlen hos de unge piger.
tv2.dk
Yan Kovyakh – udvikler, Lasse Kalhauge – grafiker, Said Nuh – udvikler, Nikolaj Albrectsen – journalist & Magnus Bjerg – digital projektleder
Datajournalistik i international topklasse. Det er Coronaoverblikket, som giver noget nær det perfekte overblik over coronapandemien. På trods af massive mængder data og konstante opdateringer er det nemt og intuitivt at navigere på siden og skabe sig et overblik. Både internationalt og lokalt.
TV 2 var blandt de første medier til at satse helhjertet på at skabe et stort anlagt og dynamisk overblik over pandemien, og de har holdt fast og udbygget via input fra brugerne lige siden. Der findes ikke mange bedre sider på verdensplan. Flot.