Prisoverrækkelse_2021
 

Vinderne af Danske Mediers designkonkurrencer 2020

Pressemeddelelse

Vinderne af Danske Mediers designkonkurrencer 2020 blev kåret og kreativiteten hyldet til et eftermiddagsarrangement i Nordhavn fredag 28. maj. 

Juryforkvinde for Årets Avisside, Marianne Bahl, udtaler om konkurrencen: 

 

’Årets avisside’ hylder kreativitet, originalitet, fortælleevne, faglighed, håndværk, friktion og bevægelse. Men mest af alt hylder vi den god idé.

Idéen, som formidles direkte og giver modtageren den bedste samlede oplevelse og aktiverer så mange følelser som muligt på en gang. Idéen, som altid kommer til live i et fælles rum af kompetencer, og som altid bliver bedst udført når barren sættes så højt som muligt.

Marianne Bahl, Bahl Strategic Design

Årets Avisside 2020

Juryen bag Årets Avisside
Juryforkvinde Marianne Bahl, Bahl Strategic Design

Mikkel Bøgild Jacobsen, art director, Zetland
Henrik Birkvig, faglig koordinator for grafisk design ved DMJX. 

Hædrende omtale

ÅBEN KLASSE

Jyllands-Posten
Grænseløse Sting

Lotte Overgaard, grafik og layout

Man kan virkelig gå på opdagelse i Jyllands-Postens serie ’Grænseløse sting’ om genforeningen af Sønderjylland og Danmark. Det er en appellerende stemning og en sart æstetik, man træder ind i. Uncialer og rubrikken på serieboksen er broderet, og pagina på alle opslag er i gang med at blive det. Udførslen er virkelighedstro og dygtigt lavet, som sad man selv med broderiarbejdet i hænderne. Gennemført og smukt udført.

Politiken
Opsummering af 2020

Politikens bladtegnere

Et fornemt kip med hatten til bladtegnernes historiske signifikans. Med dette tillæg viser Politiken på fin vis, hvad illustrationer kan, som fotografiet og det skrevne sprog ikke kan. Et design- og layoutmæssigt bevis på overskud og respekt for en historisk kunstform.

JydskeVestkysten - Jysk Fynske Medier
Flydende køn

Kent Hansen, printredigerende

Omfanget af tillægget er i sig selv beundringsværdigt i relation til emnet: 24 fulde sider med stof om og med en problematik, der fylder meget i disse år. Omfang får man ikke priser for, men de mange vikler, tilgange og greb er meget fint redigeret. Journalistikken og visualiseringen har fundet sammen i en rigtig god rytme igennem siderne.

Tillæggets kvalitet kunne sagtens fungere som supplerende læremiddel i folkeskoler, på gymnasier og andre uddannelsesinstitutioner. Tryk et ekstra oplag og del det ud til Danmarks skoler!

ÅRETS SEKTIONS/ MAGASINFORSIDE

Berlingske
Intet klapper uden applaus

Jesper Blink Rasmussen, layouter, Wunderkind Media
Lars Johansen, redaktør


En meget ren forside, som på fortrinlig vis integrerer foto og typografi. Typografien synes at “danse” med ballerinaen og opløser på den måde grænsen mellem fotoet og typografien for på den måde at skabe et helt nyt billede.

ÅRETS FEATURESIDE

Ugeavisen Esbjerg
FCBraithwaite

Redaktion og grafisk afdeling

Hvad gør man, når man vil markere stoltheden over ‘byens søn’ Man samler udsagn fra mennesker, der er tæt på ham til en mosaik af beskrivelser af en mand, der har begge ben plantet i den jydske, danske kultur og med hjertet på rette sted.

Layoutet giver så næsten sig selv: Barca-farver og lån af et ternmønster fra klubbens visuelle værktøjskasse. Hæderen gives også her til forsidebilledets fremragende storytelling.

Jyllands-Posten
Da den første bed på, blev Steen Thomsen selv fanget ind

Thorgerd Broni, grafik, Illustration og layout

Artiklens indhold, layout og illustrationsstil flyder sammen og giver læseren en totaloplevelse. Illustrationerne er sanselige og l ayoutet laissez-faire, hvilket underbygger artiklens indhold. Et flot eksempel på, at illustration og illustrationsstil sammen med velfunderet design og layout kan løfte en læseoplevelse til nye højder.

Kristeligt Dagblad
For Har I hør det? Har I hørt det?

Illustrator Rasmus Juul, redigeret af Ole Munk

Virkemidlerne er enkle, veludførte og effektive. Med ganske få greb gennem rubrik og illustrationer er vi hurtigt med på, hvad emnet er. Fordelingen af elementerne er styret præcist og med afstemt luft og sikker prioritering. Siden fremstår clean og historien veleksekveret. Superenkel og meget klassisk. Smukt.

ÅRETS FORSIDE

Politiken
Er Joy Mogensen blevet klogere?

Claus Nørregaard, tegner & Caroline Niegaard, layouter

Illustrationens tydelige referencer til klassiske kunststilarter fungerer som kommentar og giver artiklen et ekstra lag. På fornem vis bygger illustrationen bro til både tekst og en aktuel debat, og derved løftes læseoplevelsen.

SØLV

ÅBEN KLASSE

Politiken
MAD

Mette Mølbak, redaktør & Karina Kofoed, AD

Magasinet har med lækre og gennemarbejdede billeder et generelt højt æstetisk niveau og er med sine gennemtænkte layoutløsninger et fremragende eksempel på, hvordan veldisponerede designkræfter kan bidrage til en indbydende læseoplevelse.

SEKTIONS/MAGASINFORSIDE

Ekstra Bladet
Mette Frederiksen har pumpen

TEAM

Det er visuel retorik på et højt håndværksmæssigt niveau: samspillet mellem tekst og billede ‘nailer’ præcist et af problemerne med regeringens håndtering af nedlukninger og restriktioner i sportens verden.

Hver for sig giver hverken billedet eller teksten særlig mening, men i kombinationen som det såkaldte 3. sprog fungerer forsiden med en minutiøs forsinkelse (man skal lige have læst teksten), inden tiøren falder og skaber et ‘smile in the mind’ over retorikkens elegante pointe.

Politiken
Han Hun Hen

Peter Sætternissen, layout på både symaskine og PC

Idé og udførsel går op i en højere enhed på forsiden af Politikens Bøger-sektion. Farver og tekstur i et patchwork syet med præcision. Det hele lagt på avissiden, hvor det synes så livagtigt, at man tror, man kan gribe ud og røre ved stoffet. Fantastisk idé og smukt udført.

FORSIDE

Jyllands-Posten
Et år med corona

Thorgerd Broni, grafik & Tejs Dahl Mikkelsen, nyhedschef

Hvordan kan man markere et annus horribilis på en fornuftig måde? Sammenfatte det? Selvfølgelig med et håb om, at ‘alting bliver godt igen!’ bl.a. qva udrulningen af vaccinationsprogrammet i kombi med diverse fortsatte restriktioner.

Epidemiens komplekse beskaffenhed er her visuelt kondenseret i en enkel tegning, der med kombinationen af lyset og sprøjten rummer både 1-årsfødselsdagen og lyset i mørket/håbet om de bedre tider. Elegant illustrationskunst.

GULD

SEKTIONS/MAGASINFORSIDE

Politiken
Tankestreger, Narrestreger

Philip Ytournel, tegner & Caroline Niegaard, layouter

Temanummeret om bladtegnere gennem tiderne er formidlet med samme finurlighed og nuance, som kendetegner Politikens tegnere generelt. Illustreret af Philip Ytournel med linedanserens koncentrerede balancegang mellem alvor og latter og med et fint anslag af, hvad vi kan glæde os til at møde inde i sektionen. Det er præcis kommunikation og klar visualisering i ord og streg.

FORSIDE

Politiken
See you, EU

Tomas Østergren, layouter
Mads Pedersen, infografiker


Hvor lidt skal der til for at fortælle historien? Åbenbart kun to ord og tre farver, medregner man det hvide papir. Politikens visualisering af briternes exit fra EU er elegant, enkel og nuanceret. Lethed og alvor, vertikalt og horisontalt. Løsningen virker indlysende, som enkle løsninger altid gør. Udførelsen er præcis og smuk.

Danske Mediers Digitale Priser 2020

Juryen for Danske Mediers Digitale priser
Formand Jan Birkemose, Medietrends
Kamilla Harritsø, Chief Strategy Officer, Jysk Fynske Medier
Simon Stilling, Senior Director Group Media & Commercial Sites, Better Collective
Filip Wallberg, CTO MediaCatch & journalistik lektor ved SDU

HÆDRENDE OMTALE

Årets digitale lokale/regionale nyhedsmedie

Jysk Fynske Medier / Helsingør Dagblad 

Helsingør Dagblad  

Peter Hagmund, chefredaktør Helsingør Dagblad & Jørn Broch, digital chefredaktør Jysk Fynske Medier

Helsingør Dagblad og Jysk Fynske Medier fortjener hædrende omtale for den genrejsning, der er blevet gennemført hos Helsingør Dagblad. Koncernen har samlet set bevist, at det er muligt at vende modgang til medgang, når man handler resolut, effektivt og målrettet.

Der Nordschleswiger

www.nordschleswiger.dk     

Cornelius von Tiedemann & Carsten Werth   

Der Nordschleswiger fortjener hædrende omtale for den omlægning, som mediet har gennemført. Avisen er sendt på pension, og nu lever mediet alene digitalt. Brugerne er fulgt med omlægningen, og Der Nordschleswiger kan dokumentere en, for et mindretalsmedie, flot rækkevidde.     

Årets digitale niche-eller fagmedie

Kulturmonitor

Kulturmonitor.dk

Stiftere Birgitte Rahbek & Lars Rix
Opbygning og design: SUQ.dk
Grafisk identitet: Re-public

I et tæt og myldrende nichemarked skiller Kulturmonitor sig ud ved i særlig grad at have fundet og opdyrket sin egen originale niche. Efter få års eksistens er Kulturmonitor i dag et både modent, levende og nødvendigt medie for professionelle i den danske kulturbranche.

Kulturmonitor modtager hædrende omtale i Danske Mediers Digitale priser 2020 for solid, talentfuld og veloplagt tænkning og eksekvering af nichejournalistik, når det er bedst.

Årets digitale historie

Danmarks Radio

Catrine føler, hun har mistet sin fremtid 

Redaktør Steffen Skjærlund, journalist Trine Birk, journalist Trine Hørlyck Bech, journalist Christina Eriksen, grafiker Mathias Jacobsen & grafiker Signe Heiredal   

DR får hædrende omtale for den rørende fortælling om Catrine og hendes sorgbearbejdelse efter af at have mistet sin kæreste til kræft. Der er ikke plukket fra alle hylder, når det kommer til virkemidler. Sorgen får plads, fordi virkemidlerne er nedtonet. Billeder af Catrine, suppleret med en simpel hvid stregtegning af det liv, hun skulle have haft med ham, er nok til at få hjertet til at briste.

SØLV

Årets digitale historie

DR Nyheder Digital

Elektrochok dæmper stemmen i Marias hoved

Tekst: Thea Deleuran Müller
Redaktør Niels Jacob Schøtt og Kim Schou
Redaktion: Peter Qvortrup Geisling og Line Makwarth

Sølv går til DR for historien om Maria, der modtager elektrochok for at dæmpe stemmerne i sit hoved. På en bund af videoklip fortælles historien som små tekstbidder. I modsætning til det lange scroll-format skal brugeren her klikke sig igennem historien, som var det et diasshow.

sn.dk

Sådan får man de bedste politihunde

Freja Czajkowski, journalist
Joe Kniesek, layout

SN.dk presser deres CMS til det yderste med en håndgjort interaktiv fortælling om den perfekte politihund. Det er ikke en fejlfri præstation, men viser, at man kan nå langt uden store udviklingsafdelinger og grafiske ressourcer. Hvis bare man vil det. Det har SN.dk villet her, og derfor fortjener de sølv i Årets Digitale Historie.

Årets digitale idé

DR Ung

Styrkedans      

Astrid Ildor (Journalist), Charlotte Revsbech (Grafik og animation), Anders Aagaard (Fotograf), Jesper Westh (Lyssætning), René Brokop (3D), Patrick Stenstrup (Motion capture), Jesper Winther, Casper Glumsøe Bach og Tommy Faldt Pedersen (Programmering), Lasse From (Redaktør) Afdeling: DR Viden

Ballet er en svævende og elegant kunst, som kun vanskeligt lader sig forklare, som det benhårde og fysiske muskelarbejde, det reelt er. I Styrkedans knækker DR Ung koden og dechifrerer balletkunsten med begavet brug af motion capture og 3D-teknologi. Der nørdes igennem, men selv om de fine spring, piruetter og koreografi skæres i stumper og stykker, fastholdes ballettens elegante æstetik så effektivt, at man som betragter ikke kan undgå at lade sig opsluge af balletdansernes vilde træning, og kun ignoranter kan forlade Styrkedans uden beundring og respekt for balletkunsten.

Styrkedans er en æstetisk og pædagogisk fortælling på højt niveau, og derfor modtager den sølv som årets digitale idé 2020.

Jysk Fynske Medier (alle lokale titler)

Bolighandel-databasen

Rune Heidtmann, robotredaktør – Jysk Fynske Medier & Jørn Broch, digital chefredaktør – Jysk Fynske Medier

Hvis man går op i udviklingen på boligmarkedet, er bolighandel-databasen noget nært et must.

Som bruger kan man søge i alle bolighandler, sortere på område, dato og pris og derved holde sig opdateret om, hvem der flytter til og fra lokalområdet, og hvordan prisudviklingen er i området.

Bolighandel-databasen er et rigtig godt eksempel på, hvordan man kan levere værdi til brugerne med såkaldt robotjournalistik.

GULD

Årets digitale niche-eller fagmedie

Lederstof.dk

Lederstof.dk

Ander Hvass, chefredaktør

Lederstof.dk er et forbilledligt eksempel på en vellykket turnaround fra print til digital. Med udgangspunkt i en kræsen målgruppes behov og udfordringer er det lykkes at skabe et elegant og meget velfungerende nyt medie.

Lederstof spiller let, enkelt og ubesværet på det digitale klaviatur anno 2020 og vælger konsekvent metoder og løsninger, der forbedrer formidling og distribution. Et eksempel er action cards, der nytænker de klassiske faktabokse og giver et lynoverblik over artiklernes vigtigste pointer.

Lederstof.dk har som ambition at inspirere ledere, men det er også et medie, der inspirerer mediebranchen, og derfor modtager redaktionen guld som årets digitale niche- eller fagmedie 2020.

Årets digitale idé

Politiken

Lille spejl

Foto, video og layout: Andreas Merrald
Tekst: Lisa Seidelin

Lille Spejl borer direkte ned i, og udstiller på enkel og fremragende vis, de udfordringer, der er fulgt i kølvandet på augmented reality. Et fænomen, der har skubbet til skønhedsidealerne blandt især de yngre generationer, som færdes i en digital verden, der er set igennem såkaldte beauty-filtre på diverse apps.

Opsætningen er yderst enkel med de to verdener sat op imod hinanden, men ikke desto mindre yderst effektfuld og tankevækkende. Man kan næsten mærke tvivlen hos de unge piger.

tv2.dk

Coronaoverblikket

Yan Kovyakh – udvikler, Lasse Kalhauge – grafiker, Said Nuh – udvikler, Nikolaj Albrectsen – journalist & Magnus Bjerg – digital projektleder

Datajournalistik i international topklasse. Det er Coronaoverblikket, som giver noget nær det perfekte overblik over coronapandemien. På trods af massive mængder data og konstante opdateringer er det nemt og intuitivt at navigere på siden og skabe sig et overblik. Både internationalt og lokalt.

TV 2 var blandt de første medier til at satse helhjertet på at skabe et stort anlagt og dynamisk overblik over pandemien, og de har holdt fast og udbygget via input fra brugerne lige siden. Der findes ikke mange bedre sider på verdensplan. Flot.

Læs også

Executive Assistant til Danske Medier

Er du passioneret for ledelses- og forandringsprocesser? Har du lyst til at blive en del af en organisation i udvikling midt i den politiske samtale i Danmark? Har du flair for koordinering og processtyring? Så kunne jobbet som executive assistant til den adm. direktør i Danske Medier måske være et næste skridt i din karriere.

Danske Mediers høringssvar til ny dansk frekvensstrategi

Danske Medier har med interesse konstateret, den igangværende høring om udkast til ny dansk frekvens strategi. Danske Medier undrer sig over, at foreningen ikke er på høringslisten, men går ud fra at foreningens bemærkninger vil blive inddraget i det videre arbejde.

Da norsk lokalmedie ignorerede antallet af klik, strømmede abonnenterne til

Da Janne Rygh og hendes kolleger begyndte det analysearbejde, som i første omgang endte med 12.000 kategoriserede – og manuelt indtastede – artikler i et excel-ark, havde Amedia næsten ingen rent digitale abonnenter. Tværtimod var de loyale læsere næsten alle sammen bundet op på printavisen. I dag, otte år senere, er halvdelen af abonnenterne rent digitale.

Velkommen til Danske Mediers Nyhedsbrev

Modtag AKTUELT fra Danske Medier

Danske Mediers nyhedsbrev giver dig aktuelt indhold fra- og viden om mediebranchen. Samtidig indeholder nyhedsbrevene holdninger og nyt fra Danske Medier – herunder en fast digital klumme og information om events og kurser. 

Nyhedsbrevet AKTUELT udkommer hver fredag i ulige uger, undtagen i ferieperioder.

Ved tilmelding til nyhedsbrevet samtykker du til, at Danske Medier må sende dig de valgte nyhedsbreve via e-mail. Du kan til enhver tid trække samtykket tilbage. Afmelding kan ske ved at klikke på linket i bunden af nyhedsbrevene eller skrive til  mail@danskemedier.dk. Du kan her læse mere om, hvordan vi håndterer dine personoplysninger.

Vælg nyhedsbrev