Mediernes Årsdag
 

We don’t want to be in a fake news environment: Hør Katharine Viners tale på Mediernes Årsdag

Chefredaktør på The Guardian, Katharine Viner gæstede Mediernes Årsdag 7. maj. Her kan du høre eller genhøre Viners tale og efterfølgende interview med Martin Krasnik.

Katharine Viner er en af de toneangivende redaktører i den britiske presse. I 2015 blev hun den første kvindelige chefredaktør på The Guardian, og i 2017 vandt hun den journalistiske Diario Madrid-pris 2017 for hendes long read ”How Technology Disrupted the Truth”.

I sin tale på Mediernes Årsdag understregede den prisbelønnede chefredaktør blandt andet vigtigheden af stærke journalistiske medier, der kan modstå presset fra tech-giganterne – og medier, der tør tænke nye veje.

“Social media is only a small part of our strategy. We don’t want to be in a fake news environment, there is no clear identity for us, and they take most of the ad revenue. Our business models are different,” lød det blandt andet fra Katharine Viner i hendes motiverende tale på Mediernes Årsdag.

Hør eller genhør hele talen herunder.

Mest læste

Læs også

Praktikantvejlederkurser i marts og maj

Det kræver mere end blot at kunne sit fag at være en god praktikantvejleder i dag. Derfor har Danske Medier og Dansk Journalistforbund i fællesskab udviklet et kursus for praktikantvejledere i mediebranchen.

Digitalt startup-ikon giver gode råde til danske redaktører

Spørgelysten blandt publikum var stor, da Mette Lykke optrådte som en af hovedtalerne i Odense på Redaktørernes Dag 2019. Hendes position som CEO for Too Good To Go og tidligere Endomondo, triggede publikum til at stille flere spørgsmål, end Berlingskes Mette Østergaard som moderator kunne nå at formidle videre på scenen. Som opfølgning på den ellers timelange session, kommer her Mette Lykkes skriftlige svar på de ubesvarede spørgsmål redaktørerne stillede i konferencens digitale Q&A-redskab.

Danske Medier udtaler: Behov for regulering af techgiganter

I Danske Medier synes vi det er positivt, Justitsminister Nick Hækkerup (S) har meldt ud, at man fra regeringens side vil kigge på regulering af sociale medier. De store digitale platforme har vokset sig så store og omspændende, at der er tale om en kritisk infrastruktur, der er koncentreret omkring få store aktører. Desværre er det uigennemskueligt for forbrugere, myndigheder og virksomheder, hvordan disse platforme reelt fungerer, hvilket kan og bliver udnyttet.

Årets Programmatic konference bliver spektakulær

Man kunne sagtens forvente dystre toner fra en konference dedikeret til målrettet annoncering, i takt med at Apple, Mozilla og Google m.fl. udfaser det teknologiske fundament for 3.parts cookies kombineret med at lovregulering udfordrer tracking-muligheder. Men den digitale annoncebranche er ukuelig i sin innovation og tilgang til at udvikle nye modeller til optimering af kommercielle budskaber. Derfor er der lagt op til en højst spektakulær udgave af Programmatic, der løber af staben for sjette år i træk den 28 november.

Shaping the future of EU media policy

News Media Europe inviterer til mediepolitisk event i Bruxelles. ’Shaping the future of EU media policy’ afholdes i BIP – Rue Royale 2-4, 1000 Bruxelles, tirsdag den 3. december 2019, kl. 09.00 til 16.30.

Velkommen til Danske Mediers Nyhedsbreve

Modtag Aktuelt fra Danske Medier.

Danske Mediers nyhedsbreve giver dig aktuelt indhold fra og viden om mediebranchen. Samtidig indeholder nyhedsbrevene holdninger og nyt fra Danske Medier – herunder om events, gå-hjem-møder og kurser. Nyhedsbrevet Danske Medier kan herudover indeholde annoncer fra interessenter i mediebranchen. 

Danske Medier udkommer med følgende nyhedsbreve: 

  • Nyhedsbrevet Danske Medier udkommer hver fredag i ulige uger, undtagen i ferieperioder.
  • Nyhedsbrevet Digitalt udkommer hver fredag i lige uger, undtagen i ferieperioder.
  • Nyhedsbrevene Radio, Ugeaviser og Research, udkommer flere gange årligt, når der er relevant og aktuelt indhold.

Ved tilmelding til nyhedsbrevet samtykker du til, at Danske Medier må sende dig de valgte nyhedsbreve via e-mail. Du kan til enhver tid trække samtykket tilbage. Afmelding kan ske ved at klikke på linket i bunden af nyhedsbrevene eller skrive til mail@danskemedier.dk. Du kan her læse mere om, hvordan vi håndterer dine personoplysninger.

Vælg nyhedsbrev(e)