Phone_DMR_Artikel
 

Covid-19 sendte danskerne ind på nyhedsmediernes hjemmesider – og øgede betalingsvilligheden

Coronakrisen medførte en massiv stigning i danskernes behov og lyst til at læse nyheder og for første gang registreres en tilbagegang af sociale medier som foretrukken kilde til fordel for nyhedsmediernes websites.

En ny undersøgelse fra Danske Medier Research gennemført af Kantar Gallup om danskernes betalingsvillighed for nyheder under Coronakrisen viser, at 100.000 flere danskere har adgang til betalte digitale nyhedstjenester i juni 2020 end i oktober 2019. Samtidig har danskerne under coronakrisen i den grad valgt nyhedsmediernes hjemmesider til, og endnu flere danskere vurderer nu nyheder som essentielle for et velfungerende demokrati, viser analysen

I marts viste en megafon-måling, som Trygfonden stod bag, at danskerne havde høj tillid til medierne under coronakrisen. I den nye analyse svarer flere nu også, at nyheder er essentielle for et velfungerende demokrati – 84 procent i juni 2020 mod 78 procent i oktober 2019.

Samtidig viser analysen at danskernes øgede fokus på værdien af nyheder har givet udslag i forskellige ændringer i nyhedsforbruget.

Befolkningens holdning til nyheder og deres rolle i samfundet i %

Danske Medier research statistik

Direktør i Danske Medier Research, Marianne Bugge Zederkof udtaler: 

 ”Rapporten bekræfter det generelle indtryk af, at mange har været aktivt opsøgende, når de skulle have nyheder under coronakrisen. Det har simpelthen ikke været nok at få det som en del af ens generelle underholdningsforbrug via sociale medieplatforme”, siger Marianne Bugge Zederkof. 

I juni 2020 svarer 30 procent således, at nyhedssites er deres vigtigste kilde til nyheder. I oktober 2019 var tallet 25 procent, hvilket svarer til en fremgang på 20%.  Parallelt hermed viser analysen en tilbagegang i interessen for at læse nyhedsindhold på SoMe på 25%.

”Fremgangen til nyhedssiderne skal ses i sammenhæng med, at folk i stigende grad vurderer, at det er vigtigt for dem at være opdateret på nyheder til enhver tid, samt at markant flere danskere nu har forståelse for, at man skal betale for sit nyhedsindhold”, fortsætter Marianne Bugge Zederkof. 

Befolkningens holdning eget brug af nyheder i %

 

Danske Medier research statistik

Analysen er en del af en større rapport, der beskriver fire nyhedssegmenter i forhold til deres digitale nyhedsprofil og segmenternes foretrukne kilde til nyheder og er til rådighed for Danske Medier medlemmer.

Marianne Bugge Zederkof
Direktør, cand.merc.

mbz@danskemedier.dk
Mobil: 20 76 50 99
Dir. nr.: 33 97 42 31

Læs også

Executive Assistant til Danske Medier

Er du passioneret for ledelses- og forandringsprocesser? Har du lyst til at blive en del af en organisation i udvikling midt i den politiske samtale i Danmark? Har du flair for koordinering og processtyring? Så kunne jobbet som executive assistant til den adm. direktør i Danske Medier måske være et næste skridt i din karriere.

Danske Mediers høringssvar til ny dansk frekvensstrategi

Danske Medier har med interesse konstateret, den igangværende høring om udkast til ny dansk frekvens strategi. Danske Medier undrer sig over, at foreningen ikke er på høringslisten, men går ud fra at foreningens bemærkninger vil blive inddraget i det videre arbejde.

Da norsk lokalmedie ignorerede antallet af klik, strømmede abonnenterne til

Da Janne Rygh og hendes kolleger begyndte det analysearbejde, som i første omgang endte med 12.000 kategoriserede – og manuelt indtastede – artikler i et excel-ark, havde Amedia næsten ingen rent digitale abonnenter. Tværtimod var de loyale læsere næsten alle sammen bundet op på printavisen. I dag, otte år senere, er halvdelen af abonnenterne rent digitale.

Velkommen til Danske Mediers Nyhedsbrev

Modtag AKTUELT fra Danske Medier

Danske Mediers nyhedsbrev giver dig aktuelt indhold fra- og viden om mediebranchen. Samtidig indeholder nyhedsbrevene holdninger og nyt fra Danske Medier – herunder en fast digital klumme og information om events og kurser. 

Nyhedsbrevet AKTUELT udkommer hver fredag i ulige uger, undtagen i ferieperioder.

Ved tilmelding til nyhedsbrevet samtykker du til, at Danske Medier må sende dig de valgte nyhedsbreve via e-mail. Du kan til enhver tid trække samtykket tilbage. Afmelding kan ske ved at klikke på linket i bunden af nyhedsbrevene eller skrive til  mail@danskemedier.dk. Du kan her læse mere om, hvordan vi håndterer dine personoplysninger.

Vælg nyhedsbrev