Phone_DMR_Artikel
 

Covid-19 sendte danskerne ind på nyhedsmediernes hjemmesider – og øgede betalingsvilligheden

Coronakrisen medførte en massiv stigning i danskernes behov og lyst til at læse nyheder og for første gang registreres en tilbagegang af sociale medier som foretrukken kilde til fordel for nyhedsmediernes websites.

En ny undersøgelse fra Danske Medier Research gennemført af Kantar Gallup om danskernes betalingsvillighed for nyheder under Coronakrisen viser, at 100.000 flere danskere har adgang til betalte digitale nyhedstjenester i juni 2020 end i oktober 2019. Samtidig har danskerne under coronakrisen i den grad valgt nyhedsmediernes hjemmesider til, og endnu flere danskere vurderer nu nyheder som essentielle for et velfungerende demokrati, viser analysen

I marts viste en megafon-måling, som Trygfonden stod bag, at danskerne havde høj tillid til medierne under coronakrisen. I den nye analyse svarer flere nu også, at nyheder er essentielle for et velfungerende demokrati – 84 procent i juni 2020 mod 78 procent i oktober 2019.

Samtidig viser analysen at danskernes øgede fokus på værdien af nyheder har givet udslag i forskellige ændringer i nyhedsforbruget.

Befolkningens holdning til nyheder og deres rolle i samfundet i %

Danske Medier research statistik

Direktør i Danske Medier Research, Marianne Bugge Zederkof udtaler: 

 ”Rapporten bekræfter det generelle indtryk af, at mange har været aktivt opsøgende, når de skulle have nyheder under coronakrisen. Det har simpelthen ikke været nok at få det som en del af ens generelle underholdningsforbrug via sociale medieplatforme”, siger Marianne Bugge Zederkof. 

I juni 2020 svarer 30 procent således, at nyhedssites er deres vigtigste kilde til nyheder. I oktober 2019 var tallet 25 procent, hvilket svarer til en fremgang på 20%.  Parallelt hermed viser analysen en tilbagegang i interessen for at læse nyhedsindhold på SoMe på 25%.

”Fremgangen til nyhedssiderne skal ses i sammenhæng med, at folk i stigende grad vurderer, at det er vigtigt for dem at være opdateret på nyheder til enhver tid, samt at markant flere danskere nu har forståelse for, at man skal betale for sit nyhedsindhold”, fortsætter Marianne Bugge Zederkof. 

Befolkningens holdning eget brug af nyheder i %

 

Danske Medier research statistik

Analysen er en del af en større rapport, der beskriver fire nyhedssegmenter i forhold til deres digitale nyhedsprofil og segmenternes foretrukne kilde til nyheder og er til rådighed for Danske Medier medlemmer.

Marianne Bugge Zederkof
Direktør, cand.merc.

mbz@danskemedier.dk
Mobil: 20 76 50 99
Dir. nr.: 33 97 42 31

Mest læste

Læs også

Vigtigt fokus på techgiganter fra dansk regering

Den danske regering har sammen med den danske tech-ambassadør i dag fremlagt en strategi for Danmark teknologiske diplomati i årene 2021-2023. Strategien lægger op til, at Danmark internationalt skal arbejde for en mere ansvarlig, demokratisk og tryg teknologiudvikling.

Interessen er overvældende, men på to afgørende områder halter podcastere stadig efter andre mediefolk

Et stigende antal danskere får deres nyheder, underholdning, sport og kultur via podcasts. Fra 2017 til 2020 er der sket en fordobling af podcastlytningen, hvilket har skabt en et fantastisk miljø af producenter, freelancere og uafhængige podcastere. Når det kommer til muligheder for at opnå juridisk vejledning og offentlig støtte, halter podcastere dog stadig bagud i forhold til andre mediefolk.

Politisk makværk i kviklånsloven

Der er indkaldt til nye forhandlinger om udbedring at uhensigtsmæssigheder i den såkaldte ”kviklånslov”. Brancheforeningerne for de private medier, annoncører, reklame og mediebureauer at komme med en klar opfordring til, at problemstillingerne løses for alle områder, og at man ikke kun finder en undtagelse for DBU’s spillertrøjer.

Velkommen til Danske Mediers Nyhedsbreve

Modtag Aktuelt fra Danske Medier.

Danske Mediers nyhedsbreve giver dig aktuelt indhold fra og viden om mediebranchen. Samtidig indeholder nyhedsbrevene holdninger og nyt fra Danske Medier – herunder om events, gå-hjem-møder og kurser. Nyhedsbrevet Danske Medier kan herudover indeholde annoncer fra interessenter i mediebranchen. 

Danske Medier udkommer med følgende nyhedsbreve: 

  • Nyhedsbrevet Danske Medier udkommer hver fredag i ulige uger, undtagen i ferieperioder.
  • Nyhedsbrevet Digitalt udkommer hver fredag i lige uger, undtagen i ferieperioder.

Ved tilmelding til nyhedsbrevet samtykker du til, at Danske Medier må sende dig de valgte nyhedsbreve via e-mail. Du kan til enhver tid trække samtykket tilbage. Afmelding kan ske ved at klikke på linket i bunden af nyhedsbrevene eller skrive til  mail@danskemedier.dk. Du kan her læse mere om, hvordan vi håndterer dine personoplysninger.

Vælg nyhedsbrev(e)