Coronakrisen medførte en massiv stigning i danskernes behov og lyst til at læse nyheder og for første gang registreres en tilbagegang af sociale medier som foretrukken kilde til fordel for nyhedsmediernes websites.
En ny undersøgelse fra Danske Medier Research gennemført af Kantar Gallup om danskernes betalingsvillighed for nyheder under Coronakrisen viser, at 100.000 flere danskere har adgang til betalte digitale nyhedstjenester i juni 2020 end i oktober 2019. Samtidig har danskerne under coronakrisen i den grad valgt nyhedsmediernes hjemmesider til, og endnu flere danskere vurderer nu nyheder som essentielle for et velfungerende demokrati, viser analysen
I marts viste en megafon-måling, som Trygfonden stod bag, at danskerne havde høj tillid til medierne under coronakrisen. I den nye analyse svarer flere nu også, at nyheder er essentielle for et velfungerende demokrati – 84 procent i juni 2020 mod 78 procent i oktober 2019.
Samtidig viser analysen at danskernes øgede fokus på værdien af nyheder har givet udslag i forskellige ændringer i nyhedsforbruget.
Befolkningens holdning til nyheder og deres rolle i samfundet i %
Direktør i Danske Medier Research, Marianne Bugge Zederkof udtaler:
”Rapporten bekræfter det generelle indtryk af, at mange har været aktivt opsøgende, når de skulle have nyheder under coronakrisen. Det har simpelthen ikke været nok at få det som en del af ens generelle underholdningsforbrug via sociale medieplatforme”, siger Marianne Bugge Zederkof.
I juni 2020 svarer 30 procent således, at nyhedssites er deres vigtigste kilde til nyheder. I oktober 2019 var tallet 25 procent, hvilket svarer til en fremgang på 20%. Parallelt hermed viser analysen en tilbagegang i interessen for at læse nyhedsindhold på SoMe på 25%.
”Fremgangen til nyhedssiderne skal ses i sammenhæng med, at folk i stigende grad vurderer, at det er vigtigt for dem at være opdateret på nyheder til enhver tid, samt at markant flere danskere nu har forståelse for, at man skal betale for sit nyhedsindhold”, fortsætter Marianne Bugge Zederkof.
Befolkningens holdning eget brug af nyheder i %
Analysen er en del af en større rapport, der beskriver fire nyhedssegmenter i forhold til deres digitale nyhedsprofil og segmenternes foretrukne kilde til nyheder og er til rådighed for Danske Medier medlemmer.
Marianne Bugge Zederkof
Direktør, cand.merc.
mbz@danskemedier.dk
Mobil: 20 76 50 99
Dir. nr.: 33 97 42 31