Fremtidens newsroom 25 januar
 

Mediers troværdighed og autenticitet i en digital fremtid

I onsdags afholdt Danske Medier og Microsoft Danmark seminar om muligheder og risici i forbindelse med den digitale omstilling i mediebranchen. En række eksperter præsenterede deres syn på, hvordan nyhedsmedier bedst muligt bevarer troværdighed og autenticitet i en stadig mere digital nyhedsproduktion. 

Hvordan sikrer vi nyhedsmediers troværdighed og autenticitet i en digital verden, hvor kunstig intelligens (AI), tilpasning af nyhedsindhold til mange forskellige platforme og automatisering bliver en del af nyhedsredaktionerne? Og hvordan håndterer vi manipuleret indhold på især sociale medier – både som brugere og som medier?  

Disse spørgsmål blev besvaret til “Fremtidens Newsroom” af eksperterne Judy Parnall, BBC, Johan Wilberg, Infomedia, Andrew Jenks, Microsoft og Claes de Vreese, Digital Democracy Centre, der med hver deres faglige rygsæk fortalte om muligheder og udfordringer, som digitaliseringen stiller nyhedsmedier i. 

Adm. direktør i Danske Medier, Mads Brandstrup, præsenterede også en analyse af, hvad private danske medier opfatter som dilemmaer i deres daglige arbejde med digital omstilling og cybersikkerhed. Analysen kan tilgås nedenfor.  

Behov for mere samarbejde og gennemsigtighed  

En vigtig pointe fra alle talerne var, at samarbejde mellem nyhedsmedier, politiske institutioner, virksomheder og forskere er helt afgørende for, at vi i fremtiden har troværdige medier, der laver kvalitetsjournalistik, som møder brugerne dér, hvor de er. 

Samarbejde på tværs af sektorer vil bidrage til, at nyhedsmedier kan udnytte teknologiske muligheder til fulde samtidig med, at journalister lærer at navigere i det ansvar og de dilemmaer, der følger med, når man bruger fx kunstig intelligens.  

I den forbindelse blev det fremhævet, at nyhedsmedier skal styrke gennemsigtighed i deres arbejde ved at informere modtagerne om, hvordan nyhedshistorierne bliver til for at stå imod spredningen af manipuleret indhold, der udgiver sig for at være publicistisk journalistik. 

Talerne pointerede enstemmigt, at alle på tværs af brancher, træder ud af komfortzonen, når man med hastige skridt bevæger sig ind i en digital forretningsudvikling. Derfor er vidensdeling mellem forskningsverdenen, førende virksomheder og mediehuse en vigtig faktor for at sikre pålidelig journalistik i fremtiden.  

Læs også

Forecast af annoncemarkedet for podcast på det danske marked

I Medieudviklingen 2023 fra DR Analyse bliver det fremhævet, at væksten i podcastdækningen er stagneret og endda faldende for enkelte målgrupper. DR finder tendensen i egne undersøgelser, men samme tendens kan findes i andre kilder, tilgængelige for markedet, såsom Index Danmark, radiomålingens ”Annual Survey” og Gallups Lokal Index. Den tilsyneladende stagnerede vækst har fået Danske Medier Research til at dykke dybere i tallene og undersøge potentialet for podcastmarkedet i et tiårigt perspektiv. Herunder hvilke barrierer, der udfordrer væksten i podcast.

Velkommen til Danske Mediers Nyhedsbrev

Modtag AKTUELT fra Danske Medier

Danske Mediers nyhedsbrev giver dig aktuelt indhold fra- og viden om mediebranchen. Samtidig indeholder nyhedsbrevene holdninger og nyt fra Danske Medier – herunder en fast digital klumme og information om events og kurser. 

Nyhedsbrevet AKTUELT udkommer hver fredag i ulige uger, undtagen i ferieperioder.

Ved tilmelding til nyhedsbrevet samtykker du til, at Danske Medier må sende dig de valgte nyhedsbreve via e-mail. Du kan til enhver tid trække samtykket tilbage. Afmelding kan ske ved at klikke på linket i bunden af nyhedsbrevene eller skrive til  mail@danskemedier.dk. Du kan her læse mere om, hvordan vi håndterer dine personoplysninger.

Vælg nyhedsbrev